hashtags bedenken

Business | Hashtags bedenken: zo doe je dat!

december 8, 2021

De juiste hashtags bedenken voor Instagram kan soms best lastig zijn. In dit artikel deel ik een handig trucje dat mij elke keer weer helpt.

Waarom zijn de juiste hashtags belangrijk?

Als je meer relevante mensen wilt bereiken met je post, zijn hashtags essentieel. Ze zorgen er onder andere voor dat je post terecht komt bij mensen die je nog niet volgen maar mogelijk wel geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Ze kunnen voor een enorm organisch bereik zorgen, mits je ze op de juiste manier inzet.

Relevantie en hoeveelheid

Instagram verandert continu en waar het eerst handig was om zo veel mogelijk hashtags te gebruiken, is het nu vooral belangrijk dat ze relevant zijn. Zet dus geen hashtags in die niet bij je account of post passen maar kijk kritisch om te voorkomen dat je post verdwijnt in het algoritme. Less is more. Instagram adviseert op dit moment zelf 3-5 hashtags maar mijn ervaring is de laatste weken dat meer ook prima werkt, zolang ze maar allemaal relevant zijn.

Een ezelsbruggetje

Ik gebruik (in mijn hoofd, niet in mijn tekst) altijd een zin die me helpt bij het bedenken van de juiste hashtags:

“Ik ben een #.. en ik deel #.. om andere #.. te helpen met #.. en #..”

Bovenstaande zin vul ik dan aan naar wat relevant is bij mijn post van die dag. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

“Ik ben een #onlineondernemer en ik deel #instatips om andere #ondernemers te helpen met #onlinegeldverdienen en #onlineondernemen.”

Nu is deze exacte zin niet voor alle accounts en posts ideaal maar voor het gros van mijn posts wel. Werken deze exacte zinnen niet voor wat jij post? Vorm de zin dan zo om dat het wel passend is en tot je er wel wat aan hebt voor jouw situatie. Post je bijvoorbeeld veel over beauty dan zou je ‘m kunnen veranderen naar:

“Ik ben een #beautyblogger en ik post #beautyflatlays om andere #beautlovers te inspireren rondom #beautyproducten en #huidverzorging.”

Op deze manier is voor elk account en elke post wel een passende zin te bedenken die je altijd in kunt zetten als je moeite hebt met hashtags bedenken. Denk bij het vormen na over wie jij bent, wat je doet en wie je daarmee wilt bereiken.

Niet zaligmakend

Hashtags zijn echter niet zaligmakend en content staat nog steeds op nummer één. Als je als ondernemer bijvoorbeeld onscherpe (vakantie) foto’s post die niet bijdragen aan wat je als bedrijf wilt uitstralen, geen waarde toevoegt met je content of alleen maar post om het posten, gaat je post zelfs met de beste hashtags ter wereld geen relevante nieuwe volgers opleveren. Focus je dus altijd eerst op de kwaliteit en de waarde van je content en daarna op aanvullende tools, zoals hashtags, die je kunnen helpen bij de verspreiding daarvan.

Meer Instatips lezen? Volg me op Instagram!

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.