Als je (niet alleen als hobby) blogt is de kans groot dat je graag benaderd wilt worden door bedrijven voor samenwerkingen. Of het nou gaat om producten om te testen of om leuk betaalde samenwerkingen maakt niet uit. In dit artikel geef ik je een aantal tips om te zorgen dat samenwerken met bedrijven voor jou ook realiteit wordt. Hoe alles precies werkt als je eenmaal mail hebt is soms ook lastig. Ook daar heb ik uiteraard wat tips voor!
Zorg dat je bereikbaar bent voor geïnteresseerde bedrijven
Zorg dat een bedrijf zonder al te lang zoeken ziet hoe jij te bereiken bent voor samenwerkingen. Voeg bij voorkeur een contactformulier toe aan je site, er is best een grote groep die dat fijn vindt. Zorg er in elk geval voor dat je mailadres makkelijk te vinden is. Een handige aanvulling op je blog is een contact/zakelijk pagina. Hierop kun je uitleggen hoe samenwerken met bedrijven er op jouw blog uit ziet en hoe ze contact kunnen opnemen.
Reageer snel op mail
Reageer altijd zo snel mogelijk, indien je interesse hebt, op een voorstel van een bedrijf. Vaak mailen ze meerdere bloggers tegelijk en alles in dit wereldje gaat nou eenmaal vrij snel. Door snel te schakelen heb je soms meer kans op de opdracht en kun je zelf ook weer snel aan de slag.
Niet reageren? Dit vind ik er van
Niet reageren is in mijn ogen echt een no-go. Stuur altijd een mailtje terug waarin je kort toelicht waarom je geen interesse hebt. Bedrijven stellen dit op prijs, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Ook onthouden ze je misschien voor een volgende keer of komen ze meteen met iets anders. Dit laatste kun je ook altijd zelf benoemen door bijvoorbeeld te zeggen ¨ik sta open voor andere samenwerkingen in de toekomst¨.
Ik vind het wel geoorloofd om niet te reageren op niet serieuze voorstellen (vaak via Instagram). Als een bedrijf me 20% korting biedt op de collectie en daarvoor graag 3 posts op Instagram wilt zien voel ik me niet echt serieus genomen. Ik krijg vrij veel berichten per dag en kies er voor mijn tijd te besteden aan bedrijven die wel professioneel zijn, aangezien dat van mij ook verwacht wordt.
Check je social media
Als een bedrijf je blog heeft gevonden en interesse heeft, is de kans groot dat ze ook naar je social media gaan kijken. Zorg dat je account een aantrekkelijke uitstraling heeft voor bedrijven en zie het echt als visitekaartje. Foto´s waarop je onder de bar ligt in Chersonissos met je vriendinnen kun je beter bewaren voor je persoonlijke account, tenzij je doel een samenwerking met GOGO is. Zorg dat je via je bio duidelijk maakt waar je account om draait en, uiteraard, hoe je te bereiken bent.
Goede foto’s
Goede (daarmee bedoel ik vooral scherpe en goed belichte) foto´s zijn in mijn ogen heel aantrekkelijk voor een bedrijf. Snelle klikfoto’s zonder enige creativiteit en halfdonker licht is waarschijnlijk niet iets wat hun product op een mooie manier uit gaat lichten. Zorg dus dat je foto’s in ieder geval scherp zijn en dat het lijkt alsof je er moeite voor gedaan hebt, dan kom je al een heel eind (zelfs met een smartphone).
Zorg dat je site in orde is
Een website die zo chaotisch dat je de artikelen amper kunt vinden of waar één keer per maand wat nieuws op verschijnt is zowel voor je lezers als bedrijven niet aantrekkelijk. Als je wilt samenwerken met bedrijven, zorg dat je je eigen website allereerst mooi vindt, maar ook dat ´ie overzichtelijk is en niet te druk. Echt mensen, verwijder gewoon lekker die banners waar je 1 euro per week mee verdient, je site is zo veel mooier zonder.
Wees duidelijk over je eigen voorwaarden
Bedrijven proberen vaak voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten (logisch want zij willen ook winst maken) en daar hoef je echt niet akkoord mee te gaan. Kijk kritisch naar het product of tarief wat ze bieden en naar de tijd die jij kwijt gaat zijn aan de samenwerking. Wees niet bang om aan te geven dat je iets te weinig vindt en verantwoord jezelf vooral niet (bedrijven weten echt wel dat een uitgebreide review niet binnen 5 minuten gemaakt is). Verder zijn de volgende punten wellicht handig bij mailcontact:
- Vraag een bedrijf om duidelijk aan te geven wat ze van je willen en wat ze bieden.
- Je kunt een bedrijf ook vragen wat hun budget is, in plaats van meteen met je eigen tarief aan te komen.
- Bedank altijd voor het voorstel, ook als je er niet op in gaat.
- Voel je niet ongemakkelijk om om meer te vragen, het is jouw kanaal dus jij bepaalt wat je tarief is.
- Vraag vooraf duidelijk om overige voorwaarden zodat je achteraf geen stomme situaties krijgt.
- Wees in je toon zakelijk, maar vriendelijk. Ik verbaas me soms echt over de extreem onaardige toon die mensen in hun mail (lijken te) hebben. Ik denk dat je prima zakelijk én aardig tegelijk kunt zijn en dat dit voor iedereen leuker is.
- Door duidelijk te zijn over wat je kunt, wat je wilt en wat de opties zijn kom je professioneel over en weten opdrachtgevers waar ze aan toe zijn.
Laat je niet beïnvloeden door bedrijven
Ik maak regelmatig mee dat een bedrijf zegt ¨ja maar Blogger X heeft het wel voor €50 gedaan¨. Als een bedrijf je mailt, zijn ze niet voor niks geïnteresseerd en is er echt wel ruimte voor onderhandeling. Wat afwijken van je tarieven mag best, maar ga vooral niet té laag zitten. Hoge(re) bedragen stralen in mijn ogen ook professionaliteit uit en voor €5 per uur werken, willen we sinds ons 14e al niet meer. Samenwerken met bedrijven is leuk, maar niet als er alleen winst uitkomt voor het bedrijf.
Wat ik verder nog doe
Ik vraag een bedrijf vaak om de social media accounts door te sturen zodat ik ze eventueel kan taggen. Ook bied ik ze altijd aan om het artikel voor publicatie in te zien. Bij WordPress kan je dit héél makkelijk doen via de plugin Public Post Preview. Bedrijven kunnen dat vaak waarderen en je krijgt uiteindelijk een artikel online waar je allebei helemaal tevreden mee bent.
Bovenstaande tips zijn gebaseerd op mijn ervaring met samenwerken met bedrijven van de afgelopen jaren en mijn persoonlijke voorkeur. Ieder persoon en ieder bedrijf is natuurlijk anders en wellicht past dit allemaal helemaal niet bij je. Blijf vooral dicht bij jezelf want je gaat een samenwerking ten slotte ook als jezelf aan. Een bedrijf wat bij mij een mindere match bleek, heeft met jou misschien een super klik. Voel je vooral niet rot als het contact met een bedrijf een keer wat stroever verloopt, dat overkomt iedereen.
4 Comments
“onder de bar ligt in Chersonissos met je vriendinnen” Geweldig! ?
november 28, 2018 at 1:56 pmSuperfijn artikel trouwens, veel tips pas ik al toe, maar ik blog ook al sinds 2010 dus dan leer je dat wel.
Die Public Post Plugin ga ik direct downloaden, goede tip!
Dankjewel <3 Die Plugin is zo chill, scheelt zo veel gedoe met documentjes en zo!
november 28, 2018 at 2:01 pmGoed artikel. Ik heb zelf in het begin ook wat rare voorstellen gehad. Ik heb ze toen afgewezen. Ik voelde me gewoon veel beter.
november 28, 2018 at 2:26 pmGoed geschreven! Ontzettend handig inderdaad, en sommige punten heb je helemaal gelijk in.
november 29, 2018 at 8:54 am