onderscheiden van je concurrentie

Business | Onderscheiden van je concurrentie, hoe doe je dat?

november 21, 2022

Er zijn ontzettend veel bloggers, influencers en ondernemers maar dat betekent absoluut niet dat er voor jou geen plek meer is. In dit artikel geef ik je een aantal tips om je te onderscheiden van je concurrentie en op te vallen.

Wees jezelf

Het allerbelangrijkste in wat je ook gaat doen, is jezelf zijn. Van jou als persoon is er namelijk maar één en dat maakt je al onderscheidend. Iemand nadoen heeft geen nut, dat houd je niet vol en het bestaat al dus je bent simpelweg geen toevoeging. Kijk naar wat jou uniek maakt, doe daar meer van en doe ook vooral wat jij leuk, belangrijk en mooi vindt.

Doe meer

Succesvolle mensen hebben vaak één ding gemeen; ze doen meer. Ze zetten zich voor de volle 100% in om van hun account, site of bedrijf een succes te maken en nemen het uiterst serieus. Zorg dat je meer doet, meer leert, meer aandacht besteedt, meer zichtbaar bent en meer levert dan je concurrenten.

Hou vol

De afgelopen jaren heb ik talloze bloggers en influencers zien verschijnen en ook weer verdwijnen. Een blog of account opbouwen waar je geld mee verdient, kost heel erg veel tijd. Het kan goed zijn dat je een jaar lang dagelijks moet posten, zonder daar iets voor terug te krijgen. Als jij het wel volhoudt, onderscheidt je dat al van alle anderen die zijn afgehaakt omdat ze het de investering niet waard vonden.

Investeer in kennis

Investeer tijd (en geld) in kennis. Verdiep je in alle informatie die je maar kunt vinden over bloggen, websites, ondernemen, SEO, Instagram en fotografie. Het onderwerp waar je je in verdiept maakt niet zozeer uit, zolang je maar investeert in iets wat jouw bedrijf ten goede komt. Volg een cursus, lees een e-book en oefen, met leren ben je nooit klaar.

 

Wees niet te happig op samenwerkingen

In het begin zijn “gratis” producten natuurlijk geweldig maar ik heb al vaker uitgelegd waarom die producten eigenlijk helemaal niet gratis zijn. Als je ergens een paar uur voor werkt, is het dan gratis te noemen? Wees niet te happig met het aannemen van producten maar ga voor dingen waar je echt leuke content mee kunt maken en die je zelf ook zou kopen. De zoveelste selfie waarop je een pot crème naast je gezicht houdt, is totaal niet interessant en die kinderfoto op canvas ook niet. Wees kritisch met wat je aanneemt, dit zal je op de lange termijn ten goede komen en je bent niet één van de velen met hetzelfde product.

Wees niet bang om dingen te veranderen

Heb je uren aan een mooie site gewerkt maar zie je na twee weken al verbeterpunten? Wees niet bang om ´m aan te passen. Ben je begonnen als beauty blogger maar vind je het eigenlijk veel leuker om over paarden te schrijven? Gooi je onderwerp om! Nu is het niet aan te raden om continu zo veel te veranderen dat geen mens meer weet wat je nou doet en wie je bent maar de juiste aanpassingen, helpen je zeker vooruit.

Van fouten leer je

Al doende leert men en je kunt alleen leren door fouten te maken en dingen te veranderen. Zie fouten niet als falen maar als kansen; je kunt nu iets leren. Jouw concurrentie zit misschien op de bank te balen van een foute keus maar jij niet. Jij maakt er een leermoment van, corrigeert je fout en knalt lekker door!

Tot slot

Het internet bestaat al zo lang dat het proberen om volledig uniek te zijn in wat je doet, meestal niet haalbaar is. Met dit artikel wil ik je meegeven dat je je niet bang hoeft te zijn om “de zoveelste” te zijn. Er is maar één jij en dat maakt je uniek genoeg. Onderscheiden van je concurrentie doe je vooral door jezelf te zijn. Doe wat je leuk vindt, zorg dat je beter bent, en werk aan je zichtbaarheid; dan kom je een heel eind.

Wil jij jouw business een boost geven? Meld je dan ook voor de gratis Boost je Business Bootcamp!

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.