samenwerken

Business | Samenwerken met bedrijven? Zo doe ik het!

februari 21, 2020
Ondanks dat ik dit artikel eerder plaatste, ga ik toch voor een extra ronde, met aanvullingen en wijzigingen natuurlijk. Ik krijg nog regelmatig vragen over het onderwerp samenwerken met bedrijven en er verandert aan mijn mening en binnen mijn bedrijf ook wel eens het een en ander.

Samenwerken met bedrijven

Regelmatig is er ophef over bloggers die samenwerken. Bijvoorbeeld omdat ze dit niet vermelden of omdat hun tijdlijn vol staat met gesponsorde posts waaruit nul creativiteit en moeite blijkt. Ik vind samenwerken met bedrijven top, maar heb wel mijn eigen regels en wensen. Ook ga ik zeker niet overal op in; van alle aanvragen die ik krijg, wijs ik zo´’n 75% af. In dit artikel vertel ik wat meer over een aantal manieren waarop je kunt samenwerken met bedrijven en hoe ik daar zelf mee om ga.

Wat vind ik belangrijk?

Mijn blog is mijn bedrijf en in eerste instantie moet ik daar mijn hypotheek mee verdienen en vind ik het dus onder andere belangrijk om geld te krijgen voor een samenwerking. Dat betekent niet dat ik nooit een barterdeal doe. Ik doe dit als het een product is wat ik echt van toegevoegde waarde vind aan mijn leven en als ik ook een tof idee heb voor content. Ik vind het ook belangrijk om geen producten als alcohol, afvaldingen of vlees te promoten. Die die dringen vind ik zelf niet prettig om te promoten en dat zou ik, ondanks dat ze soms meer bieden, niet doen. Alcohol zou ik misschien nog overwegen als het een product is wat bij me past maar bijvoorbeeld afvalshakes of bitterballen zijn een no go.

Persbureaus

In het verleden werkte ik het meest samen met persbureaus, vooral toen ik nog dagelijks over beauty schreef. Dit waren zelden betaalde samenwerkingen maar meestal barterdeals; ik kreeg een product in ruil voor een artikel. Inmiddels is dit niet meer mijn grootste bron van samenwerkingen, maar krijg ik nog wel regelmatig pakketjes. Deze pakketjes sturen ze meestal uit zichzelf op in de hoop dat ik er wat mee doe. Soms mailen ze eerst even om wat dingen af te spreken, dat vind ik zelf eigenlijk het prettigst. Omdat ik zo veel binnen krijg kan ik niet met alles wat doen en komt er ook veel wat totaal niet passend is. Persbureaus zijn vaak ook de mensen die uitnodigingen sturen voor events. Door mijn hart kan ik al ruim een jaar niet meer naar events en dat begin ik wel te merken aan het slinken van de uitnodigingen. Jammer, maar dat trekt wel weer bij als ik weer in staat ben om te gaan.

Producten die ik niet review

Ik krijg best wel wat producten binnen en niet alles vind ik even leuk of relevant om te reviewen. Als ik een product zelf aanvraag, komt er uiteraard altijd een review. Als ik producten als verrassing ontvang en ik besluit ze niet te reviewen, probeer ik ze altijd terug te laten komen op mijn Instagram. Onder een review van een gekregen artikel zie je altijd staan: Het product in deze review heb ik gekregen. Ik krijg regelmatig de vraag of mensen producten mogen hebben die ik niet (meer gebruik), dit doe ik helaas niet omdat ik dan wel een extra medewerker in dienst kans nemen. De geteste producten gaan naar bekenden en ongeopende producten breng ik naar de kledingbank, hier maken ze er pakketjes van voor zwangere vrouwen.

Bedrijven

Regelmatig krijg ik mailtjes van bedrijven die met mij willen samenwerken. Ze willen dan bijvoorbeeld een blogpost, een link of een Instagrampost. Ik kijk onder andere of het bedrijf me aanspreekt en of het product relevant is voor mijn site. Soms past een product niet perfect maar heb ik wel een leuk idee voor een artikel Als alles me aan staat, ga ik met het bedrijf in gesprek over mijn voorwaarden en de dingen die zij graag willen. Als een bedrijf betaalt voor een artikel benoem ik dit in het artikel, meestal met de volgende zin: Dit artikel betreft een samenwerking. Ik vind dit de leukste samenwerkingen wanneer het om kleine, bijzondere bedrijfjes gaat die vanuit een passie een product maken. Soms zijn het grote bedrijven die een link willen, dat is vaak creatief gezien wat minder spannend maar wel een belangrijk deel van mijn inkomsten.

Affiliate links

Een grote inkomstenbron op mijn blog zijn affiliate links. Dit zijn linkjes naar webshops die geplaatst worden achter relevante woorden en producten. Als jij via zo´n link wat koopt, krijg ik een kleine commissie, jij betaalt niet meer dan anders. Een fijne manier om wat extra´s te verdienen aan linkjes die ik in veel gevallen toch al zou plaatsen. Op het gebied van deze links ben ik niet zo streng maar ik probeer wel te voorkomen dat een artikel volledig vol staat met dit soort links, ook probeer ik altijd onder het artikel te vermelden *Dit artikel bevat affiliate links. Ik zeg bewust ¨probeer¨, omdat ik dit soms vergeet en omdat er door de LinkPizza plugin ook automatisch links aan bepaalde artikelen worden toegevoegd.

Ben ik dan wel eerlijk?

Of bloggers die betaald krijgen wel eerlijk zijn, is een discussie die ik vaak voorbij zien komen. Ik ben altijd eerlijk maar ga een merk niet publiekelijk afzeiken (zie de alinea hier onder). Stel, ik zou een product krijgen voor een samenwerking dat ik afschuwelijk vind of dat totaal niet bij me past. Ik zou dan contact opnemen met het bedrijf voor overleg, dit is gelukkig nog nooit voorgekomen. Regelmatig krijg ik het verzoek van bedrijven voor een positieve review. Ik geef dan aan dat ik dat niet vooraf kan beloven en het is dan aan hen of ze de samenwerking willen voortzetten.

Weinig negatieve reviews

Als je hier vaker komt, is het misschien opgevallen dat ik zelden heel negatief ben op mijn blog. Dit is een hele bewuste keuze. Ik vind het fijn om een positieve toon aan te houden en denk dat er voor elk product wel een voordeel te ontdekken valt. Liegen over de kwaliteit doe ik nooit maar negatieve punten kun je ook op een genuanceerde en gezellige manier brengen. Ook ben ik me bewust van het feit dat mijn ervaring niet per se die van iemand anders hoeft te zijn en probeer ik daardoor het product op mezelf te betrekken. Hierdoor kunnen lezers goed inschatten of het wel of niet iets voor hen is.

Samenwerken met bedrijven doe ik niet (meer) op deze manier

Telefoonhoesjes, fotoalbums en canvas schilderijen zul je hier niet snel zien. Ik vind het niet leuk, niet passend en bij anderen doorgaans ook niet interessant om te lezen. Ook doe ik bijna geen barter deals meer. Niet omdat ik me daar te goed voor voel maar soms krijg ik wel 10 flessen shampoo per maand. Dit maak je nooit op en ik kan er bij Jumbo ook niet mee afrekenen.

Iets terug doen voor bedrijven?

Zo rond de kerstperiode vind ik het leuk om een aantal bedrijven te bedanken met een relatiegeschenk. Ik doe dit bijvoorbeeld bij bedrijven waar ik veel mee heb gewerkt of waar ik een vast contract mee heb. Ook mijn host verdient altijd wel wat voor de mega goede en snelle service. Ik kijk altijd wat ik het beste bij welk bedrijf vind passen en de mogelijkheden zijn dan ook eindeloos; je kunt tegenwoordig caps bedrukken, gebak versturen per post of een fles champagne personaliseren. Zo’n bedankje is een kleine moeite en wordt vaak enorm gewaardeerd.

*Dit artikel betreft een samenwerking.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

1 Comment

  • Bedrijf benaderen voor een samenwerking? Zo doe je dat (niet)!

    […] je een bedrijf benaderen voor een samenwerking maar weet je niet precies hoe? In dit artikel leg ik uit wat je beter wel en niet kunt […]

    april 19, 2022 at 9:31 am Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.