geblokkeerd door instagram

Business | Geblokkeerd door Instagram, wat nu?

december 16, 2020

De fanatieke Instagrammers onder ons hebben het wellicht wel eens meegemaakt; je bent geblokkeerd door Instagram en kunt (vrijwel) niks meer. In dit artikel leg ik je uit hoe zo’n blok ontstaat, wat je er tegen kunt doen en hoe je het voorkomt.

Hoe wordt je geblokkeerd door Instagram?

Instagram is extreem streng op bots en op programma’s waar je bijvoorbeeld likes kunt kopen. Accounts die gebruik maken van dit soort diensten of waarvan ze denken dat het een bot is, worden geblokkeerd. Dit doen ze om het platform veilig te houden. In de kern heel goed maar soms lijkt Instagram een beetje door te slaan met het blokkeren van gebruikers. Als je fanatiek bent met liken en reageren, kun je een blok krijgen. Dit kan betekenen dat je een half uurtje niks kunt liken maar soms ook dat je een hele week niet kunt posten of reageren. Een blok betekent niet direct dat je likes hebt gekocht maar wel dat je iets hebt gedaan wat Instagram heeft gekenmerkt als “robot-gedrag”. Bijvoorbeeld veel foto’s in een korte tijd liken of andere acties die te veel herhaald worden. Je kunt geblokkeerd worden als Instagram denk dat je iets verdachts doet. Je doet misschien niks verdachts maar bent gewoon enthousiast. Als je wel likes of reacties hebt gekocht is dit hopelijk een wijze les voor je.

 

Wat kun je doen als je geblokkeerd bent?

Niks. Je moet het doorgaans uitzitten. Erg vervelend als je samenwerkingen in de planning hebt staan maar daar heeft Instagram helaas geen boodschap aan. Als je geblokkeerd wordt, krijg je in het gunstigste geval een melding dat je tijdelijk een actie niet meer kunt uitvoeren. Sluit in dit geval je app af en open ‘m na een uurtje weer, vaak is dan alles weer normaal. Als je een melding krijgt met daarin een datum (meestal duurt het één week) en het bericht dat je account geblokkeerd is; is het helaas wat vervelender. Je kunt dan tot die datum meestal niks behalve dm’s sturen, foto’s opslaan en stories plaatsen. Je kunt bij Instagram melden dat ze een fout hebben gemaakt. Ik heb echter nog nooit gehoord dat ze er daadwerkelijk wat mee deden. Hoe oneerlijk het ook is; uitzitten dus.

Hoe voorkom je een nieuwe blokkade?

Enthousiasme op Instagram is top en zorgt voor gezelligheid en interactie. Echter wil je natuurlijk niet continu geblokkeerd worden. Ga bij jezelf na of je dingen doet die Instagram als verdacht kan opmerken. Een paar tips:

  • Ben je een snelle scroller die alles liket wat er voorbij komt? Stop daar dan mee en bekijk de content met wat meer aandacht en like wat je oprecht leuk vindt.
  • Hou de tijd in de gaten die je bezig bent met bij anderen liken en reageren. Zorg dat dit niet langer is dan 20 minuten achter elkaar, ook fijn voor je vingers.
  • Beheer je meerdere accounts? Switch dan niet continu heen en weer, ook dit kan Instagram als verdacht aanmerken.

Tot slot

Het platform laat zich vrijwel niet uit over het ten onrechte blokkeren van accounts en vertelt je niet waarom je geblokkeerd bent door Instagram. De informatie uit dit artikel is dus gebaseerd op ervaringen, Google en gesprekken met anderen en bedoelt ter informatie. Ik vind het goed dat Instagram streng is op verdachte activiteiten maar in mijn ogen is dit te streng en niet eerlijk. Aan de andere kant begrijp ik dat de detectie geautomatiseerd is en dat er niet iemand achter een scherm zit te kijken wie er achter het “verdachte” account zit. Die automatisering is op een bepaalde manier afgesteld waarvan Instagram denkt dat het het beste werkt en daar moeten we het mee doen. Een blokkade is vervelend maar niet het einde van de wereld. Probeer eens van de rust te genieten en spendeer de tijd die je anders op Instagram zat aan iets leuks.

PS. Wil je meer tips rondom meer bereik en groeien op Instagram? Volg dan mijn account @miraennen!

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

7 Comments

  • Kim

    Hi! Ik kreeg vandaag de melding om mijn geboorte datum in te vullen op een zakelijk account. In alle haast drukte ik gewoon even door en dacht dit later te doen. het jaartal stond op vandaag waardoor insta denk dat ik jonger als 13 jaar ben. Ik heb gelijk het bezwaar formulier ingevuld met mijn ID, hoe lang duurt dit denk je?

    mei 16, 2022 at 3:16 pm Reply
    • Mira Ennen

      Hoi Kim,

      Daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Omdat Instagram geen echte klantenservice heeft, duurt het soms een week, soms na maakenden en soms antwoorden ze helemaal niet. Heel veel succes, hopelijk wordt je probleem snel opgelost!

      Groetjes,
      Mira

      mei 16, 2022 at 3:24 pm Reply
  • Kim

    Hi Mira, niet reageren zou gek zijn want er staat dat als ik binnen 30 dagen kan aantonen dat ik 13 jaar of ouder ben ze het account verwijderen. Heb je hier al mensen over gehoord?

    mei 16, 2022 at 3:27 pm Reply
    • Mira Ennen

      Jazeker ik heb hier mensen vrij veel over gehoord en sommigen kregen antwoord en sommigen niet (ondanks dat ze aangeven binnen 30 dagen te reageren) , het is dus echt afwachten helaas.

      mei 16, 2022 at 3:36 pm Reply
  • Kim

    Jeetje wat erg! En ondanks dat ze dan binnen die 30 dagen hadden gereageerd werd het account dan gewoon alsnog verwijderd?

    mei 16, 2022 at 3:37 pm Reply
    • Mira Ennen

      Ja in sommige gevallen wel alleen ik kan natuurlijk niet in iemands account kijken en zien wat er allemaal aan vooraf is gegaan.

      mei 16, 2022 at 3:40 pm Reply
  • Kim

    Wij hebben verder gelukkig nog nooit iets geks gehad, alleen nu dan dat ik mijn geboorte datum verkeerd heb ingevuld. Hopelijk pakken ze het snel op anders probeer ik morgen nog een keer een bezwaar in te dienen.

    mei 16, 2022 at 3:42 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.