Instagram Slider

bedrijf benaderen

Blog Academy | Een bedrijf benaderen voor een samenwerking? Zo doe je dat (niet)!

maart 9, 2021

Wil je een bedrijf benaderen voor een samenwerking maar weet je niet precies hoe? In dit artikel leg ik uit wat je beter wel en niet kunt doen.

Een bedrijf benaderen

Als blogger of influencer zul wellicht mailtjes krijgen van bedrijven die met je willen samenwerken. Ik vind het echter zelf een bedrijf benaderen voor een samenwerking helemaal prima, mits je je aan een aantal spelregels houdt. Mijn blog bestaat bijna 10 jaar, ik heb honderden samenwerkingen gedaan én bedrijven geholpen bij het selecteren van influencers. Ik durf dus wel te zeggen dat ik weet hoe je een bedrijf moet benaderen. Sinds ik een webshop heb, krijg ik ook dagelijks berichten van influencers en heb ik van de andere kant mogen ervaren wat ik wel en niet prettig vind, al deze info deel ik graag met je.

Kies welk bedrijf je benadert

Bericht niet zomaar elk bedrijf waarvan je denkt dat ze je iets op gaan sturen, dat heeft geen nut. Met spullen kun je allereerst niet je huur betalen en het komt ongeloofwaardig over tegenover je volgers als jij alles maar promoot. Kies bedrijven uit die je oprecht aanspreken en waar je zelf ook zou winkelen. Als je op deze manier bedrijven uitkiest, is het mailtje maken straks ook makkelijker want je kunt oprecht vertellen waarom je wilt samenwerken.

Doe onderzoek

Kijk op de site van het bedrijf of er iets staat over de manier waarop ze met samenwerkingen om gaan. Als ze op hun site bijvoorbeeld duidelijk aangeven niet samen te willen werken onder de 10.000 volgers, is het voor beide partijen tijdverspilling om alsnog te gaan mailen. Hierbij wil ik wel de kanttekening plaatsen dat ik vind dat je wel gewoon moet mailen als je echt een bijzondere reden, connectie of spectaculair idee hebt. Benoem gewoon dat je je bewust bent van hun eisen en leg uit waarom je toch mailt, daarmee laat je alleen maar zien hoe serieus jij de samenwerking neemt.

Stuur geen standaard mail

Dagelijks krijg ik mailtjes met ¨jullie producten spreken me enorm aan dus ik wil samenwerken¨. Vreselijk vind ik dat. Neem in elk geval de moeite om uit te leggen wat je dan zo aanspreekt als je nog enigszins oprecht over wilt komen. Vermijd dus standaard zinnen en ga in op details zowel over het bedrijf als over jezelf om zo aan het bedrijf uit te leggen wie jij bent en waarom je het bedrijf tof vindt!

Benoem je toegevoegde waarde

Als ik al tientallen verzoeken per dag krijg, wil ik niet weten wat grote bedrijven in hun inbox zien verschijnen. Zorg dat je tussen al die mails uitspringt en benoem je toegevoegde waarde. Vertel iets over je doelgroep, je stijl of andere details zolang ze je toegevoegde waarde maar aantonen. Want waarom zou een bedrijf jou kiezen als je de zoveelste op een rij bent?

Maak het persoonlijk

Neem de moeite om te ontdekken (zeker als het een klein bedrijf is) hoe de eigenaar heet. Mailtjes met als aanhef ¨Hoi Mira¨ neem ik al veel serieuzer dan algemene mails en ik denk dat veel bedrijven die persoonlijke aanhef kunnen waarderen.

Hou het kort

Maak er geen boek van, niemand heeft zin om dat te lezen. Ik begin zelf altijd met een kort stukje over mijn account/blog,  mijn doelgroep en maak dan twee lijstjes. In het eerste lijstje geef ik aan wat ik wil qua vergoeding en voorwaarden. In het tweede lijstje vertel ik wat het bedrijf daar voor terug krijgt. Zo kan een bedrijf in één oogopslag zien waar ze aan toe zijn en een keus maken zonder dat het ze te veel tijd kost.

Met mij samenwerken?

Als je met mijn webshop wilt samenwerken, moet ik je helaas teleurstellen. Ik heb wat negatieve ervaringen gehad met influencers die zich niet aan afspraken hielden dus ik ben heel terughoudend geworden. Als je denkt dat je me echt wat te bieden hebt, mag je me een mail sturen (je weet nu hoe dat moet) en iedereen is natuurlijk vrij om zich aan te melden voor het delen van een kortingscode.

Tot slot

Wees nooit bang om een bedrijf te benaderen, mits je iets leuks bedacht hebt en niet naar spullen aan het hengelen bent. Vraag bedrijven ook niet om je ¨een kans te geven¨, het zijn geen liefdadigheidsprojecten. Denk na over je toegevoegde waarde en benoem die. Stuur nooit standaard mails, bedrijven hebben dat door en het irriteert alleen maar. Doe een beetje moeite, dan krijg je er zo veel meer voor terug.

Vind jij zelf een bedrijf benaderen voor een samenwerking lastig?

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Comments

  • Marloes

    Ja, ik vind dit best lastig, dus eigenlijk benader ik bedrijven niet uit mezelf. Tenzij ik al eerder een samenwerking met een bedrijf heb gehad. Mailtjes waarin mijn naam verkeerd is gespeld of die inderdaad algemeen van aard zijn, neem ik nooit serieus. Als bedrijven echt graag met iemand willen samenwerken, vind ik dat zo’n mail ook een persoonlijk tintje moet hebben.

    maart 10, 2021 at 10:44 am Reply
  • Anna

    Helemaal mee eens! Vreselijk, die standaard mails en berichten. Meestal verwijder ik ze meteen haha.

    maart 10, 2021 at 11:05 am Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.