vooruit werken

Business | Vooruit werken? Zo doe je dat!

juli 22, 2019

Wellicht ga je deze zomer op vakantie of wil je om andere redenen even niet met je blog/werk bezig zijn. Vooruit werken is dan handig en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk. In dit artikel vertel ik je hoe ik vooruit werken aanpak en deel ik mijn tips!

Vooruit werken

In alle ondernemingen komt vooruit werken voor. Dit artikel is echter speciaal gericht op vooruit werken wanneer je een blog/Instagram hebt. Uiteraard zijn veel tips voor verschillende soorten bedrijven toepasbaar. Sommige mensen werken standaard een aantal weken vooruit. Idealiter gezien zou ik dit ook willen, echter lukt het bijna nooit. Een aantal keer per jaar lukt het me om een week vooruit te werken. Echter is die inhaalslag zo weer weg als je ziek wordt, of een paar dagen aan andere taken werkt.

Plan!

Als ik op vakantie ga, of een week vrij wil, tel ik eerst (ruim) hoe veel artikelen ik nog moet schrijven (en welke foto´s/video´s). Vervolgens tel ik het aantal werkdagen dat ik nog heb, ik calculeer hierbij in dat ik een paar dag mis door bijvoorbeeld ziek zijn of onverwachte plannen. Daarna weet ik precies hoe veel artikelen ik per dag moet schrijven en dat maakt het een stuk beter behapbaar. Drie artikelen per dag schrijven klinkt een stuk minder angstaanjagend dan ´ik moet nog 30 artikelen´. Een planner die ik zelf héél fijn vind om uitgebreid alles in op te schrijven is de Essentialing Planner.

Zie het niet als verplichting

Stel je moet nog 10 artikelen schrijven, zie deze artikelen dan niet als een verplichting. Als je maar 9 van de 10 vakantiedagen een artikel online hebt, is dat ook prima. Door de verplichting weg te halen, zal je motivatie groter zijn.

Eerst de leuke dingen

Er zijn mensen die eerst de minst leuke taken doen, zodat ze dat maar af hebben. Voor mij werkt dat niet. Door eerst de artikelen te schrijven die ik leuk vind of de foto´s te maken waarvoor ik veel inspiratie heb, raak ik gemotiveerd en kom ik in een flow. Ik krijg dan vaak vanzelf ideeën voor de taken die ik wat minder leuk vindt en rond ook die met gemak af.

Hak het in stukjes

Als je echt tegen een artikel aanloopt die je graag wilt schrijven maar wat maar niet lukt, omdat je er geen zin in hebt of de inspiratie ver te zoeken is, hak ´m dan in stukjes. Open een nieuw bericht en neem je voor om in elk geval de inleiding van je artikel te schrijven. Als je het daarna zat bent, schrijf je na een uur de volgende alinea en zo maak je stukje bij beetje het artikel af. In de praktijk zit je vaak na die eerste alinea in een flow, en heb je zo het complete artikel geschreven.

Foto´s maken

Als je net als ik foto’s maakt voor je blog en/of Instagram, weet je dat daar flink wat tijd in gaat zitten. Voor mij werkt het om zo veel mogelijk foto´s in één keer te maken, ondanks dat ik daar niet altijd zin in heb. Als ik dan toch al alles klaar heb gezet en mijn huis overhoop aan het halen ben voor props, kan ik er net zo goed zo veel mogelijk foto´s in één keer uit knallen. Ook merk ik dat als ik eenmaal in dat creatieve stukje van mijn hersenen zit, ik daar maar beter gebruik van kan maken.

Niet te lange lijstjes

Als je een hele berg to-do´s hebt voordat je kunt ontspannen, maak je wellicht lijstjes per dag. Handig wel, maar zorg er voor dat je lijstjes niet te lang zijn. Een mega lange to-do-list werkt bij mij erg motiverend. Ik werk liever met korte lijsten waar maximaal 10 dingen op staan. Vaak doe ik dan ook al wat van de lijst van de volgende dag. Ook plan ik regelmatig taken twee keer in. Op de eerste lijst hoef ik er dan alleen maar mee bezig geweest te zijn. Op de tweede lijst moet het ook daadwerkelijk af.

Nog één laatste tip

Als je in WordPress werkt, download dan de Editorial Calendar-plugin. Hierop heb je een goed overzicht van welk artikel wanneer online komt, en kun je makkelijk schuiven.

Tot slot

Ik ben dus niet iemand die strak alles per half uur inplant, ondanks dat ik weet dat dat voor veel mensen werkt. Vooral niet te strak alles plannen en ruimte laten voor verandering, werkt bij mij juist heel erg. Zo´n strak schema kan gaan voelen als een verplichting en ik ben er van overtuigd dat als het leuk blijft, of je nou blogt als hobby of als werk, je veel productiever bent. En nu kun je zeggen ¨een hobby is toch altijd leuk?¨, nee dat vind ik niet. Ook met een hobbyblog kun je de verplichting voelen om je aan je uploadschema te houden en heb je dagen waarop je geen zin hebt. Kijk vooral welke manier voor jou werkt, strak, wat losser of een mix. Kies uit mijn tips de elementen die je aanspreken en ga gewoon maar eens proberen, dan is het vast minder werk dan je vooraf had gedacht!

Hoe ga jij om met vooruit werken?

*Dit artikel bevat mogelijk affiliate links.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

4 Comments

  • Tessa

    handige tips. zelf heb ik een beauty blog en ik werk vaak voorruit. heb altijd een aantal artikel ingepland voor 2 weken.

    juli 22, 2019 at 8:15 am Reply
  • Bettie

    Goede tips! Ik heb afgelopen dagen ver vooruit gewerkt, zodat ik deze week (met 35 graden) het wat rustiger aan kan doen.

    juli 22, 2019 at 9:09 am Reply
  • Amy

    Voor mij is het programma Trello echt onmisbaar! Hierin maak ik mijn planning op, ik schrijf to do lists neer en ik pin ook de nodige inspiratie vast in Trello. Zo lukt het altijd om goed vooruit te werken!

    juli 22, 2019 at 3:32 pm Reply
  • Onderweg je kanalen bijhouden? Zo doe je dat efficiënt!

    […] Schrijf blogs écht vooruit. Elk jaar neem ik me weer voor om op vakantie toch een paar artikelen te schrijven, ik doe het nooit met plezier. Als je al je content netjes klaar hebt staan, is het uit je hoofd en kun je lekker gaan genieten. […]

    november 16, 2022 at 6:50 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.