Instagram Slider

  • Ik klaag veel over de herfst maar stiekem is het
  • Geuren kunnen een ontspannend effect hebben op je humeur en
  • Wat ligt er op jouw bureau?Op die van mij altijd
  • Ik leef tegenwoordig in deze badjas wat een ding zegChique
  • Er staat weer een nieuwe Lush review online op mijn
  • Mijn nakdfashion kortingscode 15Mira 15 is vandaag nog steeds geldigWat
  • Fijne maandag lieve mensenVandaag en morgen is mijn kortingscode 15Mira
  • Momenteel voel ik me als een kind van 10 die
  • Wat vind jij belangrijk aan tandpasta?Ik wil graag een fris
  • Spaarprogrammas ik ben er dol opDeze heerlijke high tea betaalde
KVK inschrijven

Blog Academy | Inschrijven bij de KVK? Hier moet je aan denken! Plus uitleg over belasting!

juni 14, 2018

Als blogger, of anderszins ondernemer, komt er hopelijk een punt dat je je moet/wilt gaan inschrijven bij de Kamer Van Koophandel. Ik krijg zeer regelmatig vragen over bij de KVK inschrijven en besloot deze vragen om te zetten in een lijstje met tips. Mijn tips zijn op sommige gebieden erg gericht op bloggers/influencers, ook met andere ondernemingen heb je er hopelijk wat aan. Bij deze dus!

Wanneer moet je je bij de KVK inschrijven?

Dit vind ik meteen een lastige vraag, maar ik ga ´m toch proberen te beantwoorden. Als je een paar keer per jaar wat verdient met een artikel, hoef je eigenlijk niet naar de KVK. Bij de volgende twee situaties zou ik de stap nemen om je in te gaan schrijven:

  • je verdient structureel geld of hebt elke maand wel een betaalde samenwerking
  • je merkt dat bedrijven afhaken voor een samenwerking omdat je niet ingeschreven staat bij de KVK

Hoe werkt het bij de KVK inschrijven?

Je kunt je online aanmelden. Je vult dan een vragenlijst in over je bedrijf en plant online een afspraak in bij een kantoor naar keuze. De vragenlijst vraagt onder andere naar je inkomen, iets wat je misschien nog helemaal niet weet. Het maakt niet uit als je hier een ¨verkeerd¨ getal in vult, het heeft nul consequenties en mocht je er over twijfelen dan kan je dit tijdens je afspraak bespreken.

Ter voorbereiding op het gesprek is het handig een lijstje te maken met dingen die je wilt vragen. Nu kan ik me voorstellen dat vooral belastingaangifte vragen oproept, echter is de KVK niet de plek om deze vragen te stellen. Als de dag van de afspraak er is, ga je met je legitimatie en je pinpas naar het betreffende kantoor. Voor het gesprek staat volgens mij een half uur gepland maar in principe kun je met 10 minuten weer buiten staan. Tijdens dit gesprek neemt de medewerker het formulier met je door, en kun je al je vragen stellen, that´s it.

Bij vertrek krijg je na betaling van €50 een bewijs van inschrijving en een berg informatie voor startende ondernemers. Veel van deze info is reclame-achtig maar de pagina´s over belasting aangifte vond ik zelf erg handig. Voor €15 krijg je nog een soort certificaat dat je ingeschreven staat op mooi papier.

Hoe werkt dat hele gedoe met belastingaangifte?

Als ondernemer moet je elk kwartaal aangifte doen bij de belasting van je omzet, en dat klinkt enorm ingewikkeld. In de praktijk valt het echt reuze mee. De eerste stap is eigenlijk het goed bijhouden van je facturen en bonnetjes. Je facturen heb je nodig voor je omzet, de bonnetjes voor de BTW. Ik ga proberen dit simpel uit te leggen, mocht het compleet onduidelijk zijn, laat me dat vooral even weten.

Als je op je bonnetje van bv. Kruidvat kijkt (je hebt daar iets gekocht voor een review), dan zie je ergens een BTW bedrag staan. Die BTW heb je zeg maar al betaald (aan Kruidvat) dus die hoef je nu niet meer aan de Belastingdienst te gaan betalen. Aan de belasting ga je BTW betalen over je omzet, dus stel mijn omzet is €40, dan is de BTW (in geval van 21%) €6,94. Die €6,94 moet je aan de belasting gaat betalen, echter stond er op jou Kruidvat bonnetje ook €1,94 aan BTW. Die BTW mag je aftrekken van de te betalen BTW, waardoor je dus nog maar €5 BTW hoeft te betalen.

Een vrij eenvoudig rekenvoorbeeld, maar dit is wel hoe het werkt. In je eerste kwartaal krijg je een formulier thuis voor je aangifte, later doe je je aangifte online. Als je tijdens het invullen iets niet zeker weet, zou ik even bellen met de Belastingdienst. Doe ik ook regelmatig en ze helpen me daar altijd heel goed en vriendelijk). Aan het einde van het jaar moet je ook je winstbelasting gaan fixen, hier kom ik later nog wel een keer op terug.

Waarom uren bijhouden EXTREEM belangrijk is!

Aan het einde van het jaar ga je dus ook nog even belastingaangifte doen over je winst. Als je winst onder een X bedrag valt, kun je vrijstelling of mindering krijgen van deze winstbelasting en dat is waar je uren belangrijk zijn. Die uren worden bekeken op jaarbasis, als je dus je bedrijf in december start, wordt het lastig maar ik elk geval is bijhouden essentieel. Ik hou zelf mijn uren bij via Keeping, een geweldig, gratis én simpel programma die ik je echt kan aanraden. Hou alle uren bij die je voor je onderneming ¨werkt¨, dus ook reistijd naar een fotoshoot, het opruimen van je kantoor en het bewerken van foto´s (niet alleen betaalde uren dus). Nogmaals wil ik je echt op het hart drukken je uren bij te houden vanaf de start van je bedrijf, dit kan echt je ass redden straks bij de winstbelasting.

Overige tips

Een goede administratie vind ik erg fijn en ik doe dit zowel digitaal, als op papier. Op mijn laptop staat een map ¨facturen¨, die map is weer onderverdeeld in ¨betaald¨ en ¨onbetaald¨. Verder print ik (niet zo duurzaam) al mijn facturen en digitale bonnen uit, en bewaar ik die samen met andere bonnetjes per maand in een mapje. Op de papieren facturen noteer ik ook of ze betaald zijn of niet.

Verder maak ik gebruik van een standaard factuur die ik heb aangevuld met mijn eigen logo, staat wel zo professioneel. Mocht je ook zo´n factuur willen, dan kun je er onderaan dit artikel gratis één downloaden.

Hopelijk heb jij als beginnende ondernemer iets aan dit artikel. Als er iets onduidelijk is, laat dat vooral weten want uitleggen is niet mijn sterkste punt. Ook even de disclaimer dat ik geen expert ben, en dat het altijd handig is om goed de instructies van de Belastingdienst op te volgen.

Wil jij je bij de KVK inschrijven?

Wil je bij elk nieuw Blog Academy artikel een mailtje krijgen? Geef dat dan aan in een reactie hier onder! Je mail-adres wordt niet ingeschreven voor mijn algemene nieuwsbrief of voor wat anders gebruikt.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

6 Comments

  • Linda

    Wow, ik heb meteen Keeping aangemaakt 😀 En ze hebben een app, wat geweldig! 😀 Ik ben nog niet ingeschreven bij de KvK, maar wie weet komt dat binnenkort en dan kan ik maar alvast bekend zijn met dit programma. 🙂

    oktober 7, 2018 at 4:23 pm Reply
    • Mira Ennen

      Jaa fantastisch he! Heel simpel maar exact wat je nodig hebt:)

      oktober 7, 2018 at 5:38 pm Reply
  • LInda

    Hi, ik zie dat ik al eens eerder heb gereageerd! 😉 Ik kwam deze blog weer tegen via Google en ik heb nog wat vragen. Waarom zijn die uren zo belangrijk? Heeft dat het met urencriterium te maken? Wat is de consequentie als je boven of beneden die 1225 uur per jaar zit op je omzetbelasting? En verder vraag ik mij af hoe het zit met die winstbelasting die je noemt. Hoe werkt dat?

    juli 13, 2019 at 8:33 am Reply
    • Mira Ennen

      Die uren zijn een criteria voor een regeling die je als starter veel geld kan schelen. De consequentie als je er onder zit is dat je die korting niet krijgt, er boven is niet erg. Wat wil je precies weten over de winstbelasting?

      juli 13, 2019 at 9:06 am Reply
  • marchealthy

    Dank voor de blog, zojuist ingeschreven bij KVK voor begin 1 november dus een week daarvoor de afspraak. Spannend!

    oktober 15, 2019 at 11:38 am Reply
    • Mira Ennen

      Wat leuk zeg, veel succes!

      oktober 15, 2019 at 12:31 pm Reply

    Leave a Reply