Content maken voor social media kan als ondernemer best een uitdaging zijn. Je wilt origineel blijven, je boodschap overdragen, verkopen maar niet alleen maar met sales bezig zijn én je hebt niet altijd inspiratie. In dit artikel deel ik ik een aantal tips omtrent content maken die voor mij goed werken!
Alles op één plek
Maak een document of notitie op je telefoon waarin je alles rondom je content bijhoudt, zo heb je alles overzichtelijk op één plek. Ik heb zelf gewoon een eenvoudig weeklijstje in de notities van mijn telefoon met de onderwerpen van de posts, de posts zelfs bewaar ik, als ze af zijn in de concepten van Instagram zelf.
Plan!
Automatisch plannen vind ik voor mijn persoonlijke profiel niet fijn maar ik vind het wel prettig om in het lijstje dat ik hierboven noem, te noteren wat welke dag online komt. Op deze manier is alles overzichtelijk en kan ik belangrijke dagen of samenwerking alvast invullen. Het lijstje maak ik zelf voor ongeveer twee weken vooruit. Niet elke plek hoeft ingevuld te zijn, begin met wat je zeker weet (bijvoorbeeld samenwerkingen of speciale dagen) en vult het aan als je inspiratie krijgt of veel content hebt gemaakt.
Maak efficiënt gebruik van je tijd
Ga je fotograferen voor content? Gebruik je tijd dan goed en maak ook shots uit verschillende hoeken en experimenteer met close-ups. Als je toch al bezig bent, kun je net zo goed zo veel mogelijk content van één setting of look maken (vergeet niet te variëren).
Toets jezelf
Noteer in je document (of notities) wat voor jou belangrijk is en neem hierin alles mee. Denk aan beeld, boodschap, kleuren of bepaalde details. Door deze kernwaarden duidelijk te hebben kun je jezelf blijven toetsen.
Kwaliteit boven kwantiteit
Consistentie is op social media belangrijk maar niet belangrijker dan kwaliteit. Heb je echt geen inspiratie of krijg je niks uit je vingers? Doe een paar stappen terug en post liever niks dan iets waar je niet 100% achter staat.
Heel belangrijk
Vul je social media niet met uitsluitend stockfoto’s of foto’s die je van een ander hebt. Een eigen unieke uitstraling is belangrijk en foto’s zomaar gebruiken (ook als je ze via Google vindt), is strafbaar en kan je een hoge boete opleveren. Verder is het toch veel leuker om je eigen dingen te hebben en niet de content van een ander te gebruiken?
Tot slot
Content maken doe ik bij voorkeur in batches. Zo maak ik optimaal gebruik van mijn settings en inspiratie. Ook ik heb wel eens momenten dat het echt even niet lukt, na duizenden blogs en tienduizenden foto’s is de inspiratie hier soms ver te zoeken en lijkt het alsof ik alles al 80x gedaan heb. Afstand nemen en het laten rusten werkt dan voor mij het beste. Vind je het lastig om een goede contentstrategie te bepalen die werkt voor jouw account of bedrijf? Ik kan je hier zeker bij helpen en denk graag mee. Nee gerust vrijblijvend contact op via info@miraennen.nl om de mogelijkheden te bespreken.
Wil je meer tips rondom Instagram en online ondernemen? Volg dan mijn account op Instagram!