Als ondernemer kun je Instagram absoluut inzetten om je doelgroep te bereiken en meer klanten te genereren. Het is een (gratis) manier van marketing die je helemaal vorm kunt geven zoals jij wilt, er zijn echter wel dingen die beter werken dan andere. In dit artikel deel ik dan ook mijn Instagram tips voor ondernemers!
Informeren maar ook inspireren en vermaken
Als ondernemer wil je waarschijnlijk graag verkopen en je volgers informeren over jouw product, dat is logisch en ook leuk. Zorg er echter voor dat je niet alleen informeert (verkoopt) maar ook inspireert en vermaakt. Als je die drie woorden in gedachten houdt, zijn je posts doorgaans het meest interessant om te volgen.
- Informeren: informatie over jouw producten, prijs, assortiment, etc.
- Inspireren: hoe kunnen ze jouw product gebruiken, mooie quotes, etc.
- Vermaken: posts puur gericht op het plezier van je volgers, deel een grappig verhaal, een kijkje achter de schermen, etc.
Laat geen informatie achterwege
Als je informatie geeft over je producten, wees daarin dan volledig. Benoem de prijs, de eigenschappen en andere belangrijke details. Klanten zijn doorgaans lui en willen niet zelf op zoek moeten naar allerlei informatie.
Laat resultaten zien
Laat zien wat resultaten zijn die mensen met jouw producten kunnen bereiken. Vraag bestaande klanten om reviews, deel ervaringen of maak zelf voorbeelden.
Zet hashtags op de juiste manier in
Hashtags zijn als ondernemer extreem belangrijk om de juiste doelgroep en potentiële klanten te bereiken. Als je hashtags niet goed inzet, verlies je gratis bereik en dat is erg zonde. Vind je het lastig om te bepalen welke hashtags nou daadwerkelijk nuttig zijn voor je account? Dan is de Hashtagscan iets voor jou!
Zorg voor mooie beelden
Instagram is een visueel medium en dat betekent dat mensen in eerste instantie kijken en daarna pas lezen. Zorg dat je beelden er netjes uitzien. Nu is niet iedereen fotograaf en hoeft niet iedereen er eentje in te huren maar zorg in elk geval voor scherpe beelden, goede belichting en dat ze bij je merk passen. Een preset is ideaal om je beelden een professionele en eenduidige uitstraling te geven.
Bedenk themadagen
Laat bepaalde thema´s op specifieke dagen terugkomen in jouw feed, hoe en wat mag je helemaal zelf bedenken. Met deze themadagen creëer je herkenbaarheid en versterk je je merk. Een aantal voorbeelden:
- Inspiratie op maandag
- Een kijkje achter de schermen op dinsdag
- Winactie woensdag
- Ervaring op donderdag
- Vragen op vrijdag
Maak gebruik van stories
Stories zijn een perfect onderdeel van Instagram om je merk te versterken en je volgers te inspireren. Stories actief en op de juiste manier inzetten is niet alleen leuk maar kan je ook ontzettend veel opleveren. Een aantal dingen waar je stories voor kunt gebruiken.
- Geef je volgers een kijkje achter de schermen.
- Belangrijk evenement of een lancering op de planning? Deel de aftelklok die jouw volgers kunnen opslaan en ook delen.
- Als je meer dan 10.000 volgers hebt, kun je een swipe up naar een link delen: maak daar zeker gebruik van!
- Tag relevante mensen in je stories zodat ze jouw story makkelijk kunnen delen: meer bereik!
- Deel de stories van mensen die jou taggen maar pas op voor het Droste-effect en ga niet heen en weer zitten delen.
Vraag om reacties
Vraag in je post om reacties. Dit kun je doen door letterlijk te vragen of je volgers een reactie willen achterlaten maar je kunt ook een vraag stellen die leuk is om te beantwoorden.
Zet relevante informatie in je bio
Zorg dat je bio kort maar krachtig is en dat alle relevante informatie er te vinden is. Wie ben jij, wat doe je en hoe ben je te bereiken?
Instagram tips voor ondernemers: tot slot
Als ondernemer is het belangrijk om heel zichtbaar en actief te zijn als je Instagram in wilt zetten voor meer klanten. Ik kan me helemaal voorstellen dat je daar geen zin in hebt of wellicht geen tijd voor; gelukkig heb ik die zin en tijd wel. Ik bied verschillende diensten aan om je hierbij te helpen; van een engagement boost tot advies of volledig beheer; het kan allemaal. Neem bij interesse een kijkje op deze pagina of mail vrijblijvend naar info@miratells.nl.