0
winstgevende webshop

Blog Academy | Een winstgevende webshop? Zo doe je dat!

september 30, 2021

De meeste mensen die een webshop starten, zullen daarmee winst willen maken. Ik ben zelf de trotse eigenaar geweest van een winstgevende webshop en deel in dit artikel graag een aantal tips.

Zorg dat je ALLE kosten helder hebt

Natuurlijk weet je dat je inkoopkosten betaalt als je producten inkoopt maar veel ondernemers vergeten een hoop kosten door te berekenen in de prijs van hun product. De som is simpel; als je verkoopprijs niet hoger is dan je kosten, maak je geen winst.

Vaak vergeten kosten:

  • BTW (vooral belangrijk als je dit niet doorberekent aan de koper).
  • Winstbelasting (dit betaal je indien plichtig 1x per jaar en is als eenmanszaak minimaal zo’n 37%).
  • Verzekeringen (ziekte, schade aan voorraad, etc.).
  • Pensioen.
  • Verzendkosten.
  • Bijdrage Zorgverzekeringswet (inkomensafhankelijk).
  • Derving (producten gaan kapot of komen niet aan).
  • Kosten betaalsystemen.

Bovenstaande kosten zijn kosten waarvan ik hoor dat mensen ze vaak vergeten. Let er bij het bepalen van een productprijs op dat je álles wat geld kost om het product te kunnen verkopen, meerekent. En ben je een koper bij (kleine) ondernemers? Hou dan in je achterhoofd wat die ondernemers allemaal nog moeten betalen. Ik hoor soms wel eens dat mensen de €20 die een kleine ondernemer vraagt voor een ketting veel vinden maar als je bedenkt wat daar allemaal nog af moet, zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat het niet heel veel is. Ook bij diensten betaal je iemand vaak voor iets wat je zelf jaren tijd en heel veel geld kost om te leren. Roep dus niet te snel dat iets “duur” is, dat valt vaak namelijk wel mee. Veel geld, dat wel, maar duur insinueert in mijn ogen dat iemand te veel vraagt terwijl veel ondernemers bij het verkopen van hun product niet eens uurloon meerekenen. Concluderend: check goed of je álles hebt meegenomen in je berekening, zo voorkom je onverwachte kosten of zelfs verlies.

Koop slim in

Niet alleen qua prijzen maar ook qua aantallen; overhouden kost geld. In het begin van mijn webshop was ik nogal eens enthousiast en kocht ik honderden stuks van hetzelfde sieraad in om vervolgens “maar” 100 stuks te verkopen, onhandig want ik had wel voor de “resten” betaald maar ging er niks mee verdienen. Later kocht ik vrij laag in en ging ik voor een snel wisselende collectie. Wil je geen verkopen mislopen? Met een plugin op je website kunnen klanten zich inschrijven voor een mailtje als je producten weer voorradig is, zo kun je gerichter inkopen voor items die uitverkocht zijn.

Als je in Nederland inkoopt, is laag inkopen in mijn ogen vaak handiger. Je kunt dan vaak snel bijbestellen en je klanten alsnog leveren wat ze willen. Als je uit bijvoorbeeld China bestelt is het lastiger; dan zul je wat secuurder moeten zijn met inschatten wat je gaat verkopen. Ook voor dit geldt; al doende leert men maar er zijn altijd uitzonderingen. Inschattingsfouten horen bij het ondernemen en als je je verkoopprijs goed opbouwt, ga je niet meteen failliet bij de eerste fout.

Zorg dat je SEO in orde is

SEO zorgt er heel simpel gezegd voor dat jouw webshop gevonden wordt door Google en is essentieel voor een winstgevende webshop. Bijvoorbeeld: als iemand op zoek is naar minimalistische sieraden, wil ik dat ze mijn webshop vinden (toen ik die nog had) en daar zorg ik dan voor met SEO. Door alle pagina’s op mijn website SEO-proof te maken, zorg ik ervoor dat ik goed gevonden wordt door mijn potentiële klanten op Google, in dit artikel lees je daar meer over. Heb je geen zin of tijd om dit zelf te gaan doen? Dit is zeker iets wat ik voor je uit handen kan nemen, stuur voor info vooral een mailtje naar info@miratells.nl. Leuk weetje; toen ik mijn webshop verkocht, kreeg ik er door die goede SEO nog een erg hoge prijs voor. SEO is dus voor ondernemers héél waardevol.

Zorg dat je zichtbaar bent op social media

Social media is gratis (behalve de tijdsinvestering dan) en wat mij betreft een onmisbare manier om je webshop in de kijker te zetten. Ik beheer voor diverse bedrijven hun social media, waaronder webshops en het is prachtig om te zien wat de juiste content in combinatie met verbinding voor je merk kan doen. Zo realiseerde ik met een kleine webshop een omzetstijging van 40% in drie maanden tijd. Dat soort resultaten zijn natuurlijk voor de ondernemer geweldig maar ook ik als opdrachtnemer word daar héél enthousiast van.

Een aantal tips:

  • Wees consequent zichtbaar.
  • Zorg dat je content van goede kwaliteit is.
  • Maak reels (als het bij je past).
  • Wees jezelf, doe wat bij jou en je merk past.
  • Engage actief bij anderen.
  • Gebruik de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Bekijk de concurrentie

Je concurrentie bekijken is ontzettend leerzaam. Door andere webshops te bekijken en goed na te gaan wat je wel en niet aanspreekt, krijg je voor jezelf helder wat jij belangrijk vindt. Maak niet dezelfde onnodige fouten als anderen en leer door goed vooronderzoek te doen. Natuurlijk moet je nooit iemand nadoen maar je kunt op deze manier wel duidelijk krijgen welke punten je wilt meenemen voor jouw eigen webshop.

Denk na over je communicatie

Communicatie is key en denk daar goed over na. Ik vond het bijvoorbeeld bij mijn eigen webshop heel belangrijk om altijd vriendelijk te zijn. Ook als een klant dat zelf niet is, vind ik het belangrijk om toch aardig te blijven en ik merk dat dat werkt. Als je aardig bent, maakt het niet uit als er een keer wat mis gaat en is er meer begrip. Goede service, vriendelijkheid en informaliteit waren voor mij dus heel belangrijk bij mijn eigen webshop en vind ik ook een enorm pluspunt bij andere shops.

Nu kan het zo zijn dat iets anders beter bij jou en je merk past en dat is prima. Denk in elk geval na over wat jij belangrijk vindt qua communicatie en wees daar ook consequent in; het is een groot onderdeel van het imago van jouw shop.

Tot slot

Een winstgevende webshop starten doe je doorgaans niet in een paar maanden. Het kost tijd om dingen te leren, uit te zoeken en naamsbekendheid te genereren. Wees niet ongeduldig als het niet meteen lukt maar blijf bijschaven, leren en jezelf ontwikkelen. Kost het je heel erg veel tijd maar levert het (bijvoorbeeld) na een paar jaar nog steeds niks op? Dan zijn er wat mij betreft twee opties:

  1. Heb je alles gedaan wat je kan en wilt doen? Stop er dan mee. Je hebt vast een hoop geleerd en dit is blijkbaar niet de juiste weg voor jou.
  2. Schakel een expert in die je kan helpen bij het verbeteren van je bedrijf.

Voor dat laatste kun je mij inzetten, wist je dat al? Ik help met heel veel plezier verschillende ondernemers bij het opstarten of verbeteren van hun bedrijf en vertel je graag meer over de mogelijkheden. Wil je vrijblijvend meer weten? Stuur dan gerust een mailtje naar info@miratells.nl.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.