Vorig jaar startte ik een webshop, een project waar ik dagelijks nog heel veel plezier in heb en ontzettend veel van leer. Over aan welke eisen een webshop moet voldoen, schreef ik al eerder een artikel, daarover gaat het dit keer dus niet. In dit artikel deel ik aantal webshop tips die handig zijn óf gewoon heel leuk. In het begin van mijn webshop had ik niet echt een plan, sinds een tijdje heb ik dat wel en dat heeft zeker effect. Ik besteed meer aandacht aan mijn webshop en pas alle tips uit dit artikel toe met als resultaat twee keer zo veel bestellingen als hier voor!
Confetti
Bij diverse winkels kun je confetti kopen en dat is ontzettend leuk om in je verzendzakjes te doen. Ik gebruik zelf hartjesconfetti omdat ik dat net wat feestelijker vind dan gewone. Let op; doe een klein beetje confetti in het zakje en geen halve hand, niemand heeft zin om na het uitpakken uitgebreid te moeten stofzuigen.
Sluitstickers
Sinds kort heb ik een preeg van Stempelshop waarmee ik prachtige sluitstickers kan maken voor mijn enveloppen. Het ziet er luxe uit, oogt professioneel en het geeft elke verpakking wat extra´s. Zo´n preeg is met elk ontwerp te bestellen en ook qua stickers kun je alle kanten op.
Koop partijen in
Op sites als BVA Auctions of Marktplaats zijn soms restpartijen te koop van webshops die bijvoorbeeld failliet zijn of gewoon gestopt. Nu vind ik dit voor de collectie niet heel leuk (meestal niet mijn smaak) maar voor bijvoorbeeld enveloppen of verzendzakjes is het ideaal. Als je het een beetje in de gaten houdt kun je echt mooie producten voor goede prijzen vinden.
Wees actief op Instagram
Als er iets is dat ik geleerd heb, is het wel dat je met af en toe een post op Instagram niet veel gaat verkopen, de kopers komen nou eenmaal niet vanzelf. Sinds een tijdje post ik elke werkdag 3 foto´s op mijn webshopaccount. Dat is heel veel maar het werkt wel; mijn verkopen stegen na één weeg al flink. Het is veel en het klinkt misschien heftig maar in de praktijk valt het best mee. Ik probeer mooie foto´s te maken maar maak geen flatlays waar ik uren mee bezig ben. Als ik één á twee uur lekker doorwerk, heb ik de foto´s voor een week zo gemaakt. Ook ben ik van mening dat je geen webshop moet starten als je geen zin hebt om moeite te doen om iets te verkopen, dan kun je beter voor een baas gaan werken.
Wees persoonlijk
Er zijn zo veel webshops dat het lastig is om op te vallen. Door te laten zien wie er achter het account zit, spreek je mensen aan. Je bent niet meer één van die webshops maar ook een persoon en dat werkt nou eenmaal beter. Nu hoef je natuurlijk niet je hele privéleven op je shop te gooien maar gewoon een beetje jezelf laten zien doet al wonderen.
Pre-orders
Als je laat zien welke producten er onderweg zijn, vinden mensen het soms leuk om te pre-orderen, bied die optie zeker aan. Het is heel weinig moeite en mensen vinden het echt een fijne extra service. In het verleden liet ik mensen pre-orderen via DM, dit was echter qua administratie en belasting erg onhandig. Nu zet ik het product gewoon in de webshop met de verzendatum er bij, zo kunnen mensen het gewoon op de normale manier bestellen maar wordt het wat later verzonden.
Highlights
Als je een lekkere actieve Instagram hebt voor je webshop, zijn twee highlights tof om te maken: eentje met je collectie en eentje met items die er aan komen. Door een collectie highlight kunnen mensen snel bekijken wat je allemaal hebt zonder je hele site of Instagram te moeten uitpluizen en een ¨Coming Soon¨ higlight maakt mensen nieuwsgierig en houdt ze op de hoogte.
Wat heeft geen zin
Uiteraard heb ik ook dingen geprobeerd en geleerd die een minder groot succes waren. Zo klonken gepersonaliseerde zakjes en enveloppen in het begin geweldig alleen is dit qua prijs als kleine webshop niet te doen. Alle kosten gaan natuurlijk van je winst af en als je qua verzendmateriaal al op een paar euro zit, wordt het lastig om het betaalbaar te houden voor je klanten. Wat ook geen mega succes was, was klanten laten stemmen op mogelijke nieuwe producten via stories. Dit leek me handig bij producten waar ik over twijfelde en zo kon ik polsen wat mijn volgers leuk zouden vinden. Ondanks de dringende oproep om alleen te stemmen als je het product ook wilde kopen, kocht ik voor Jan l*l talloze armbandjes in. Neem die polls dus niet te serieus en stem er je inkopen niet op af.
Tot slot
Mijn webshop tips zijn uiteraard persoonlijk en komen voort uit mijn ervaring. Maak het runnen van een webshop vooral leuk en kijk wat qua extra´s bij je past. Ik vind het leuk om dingen te bedenken voor social media en merk dat het voor mijn producten en mijn doelgroep ook werkt. Kijk dus naar je doelgroep, experimenteer met wat werkt en ga er nooit vanuit dat je producten zichzelf wel verkopen.
6 Comments
Wat een super fijne tips! En wat goed dat je zoveel op Instagram plaatst! Pre orders vind ik ook altijd erg fijn werken.
juli 14, 2020 at 9:46 amLeuk om te horen, dankjewel!
juli 14, 2020 at 7:48 pmFijn stukje weer mira!
juli 14, 2020 at 10:34 amDankjewel!
juli 14, 2020 at 7:48 pmWees persoonlijk is inderdaad een hele fijne tip en actief zijn op Instagram is ook top.. je merkt dat daar toch momenteel enorm goed via verkocht wordt.
juli 14, 2020 at 6:59 pmJa, wat mij betreft kun je echt niet meer zonder als webshop!
juli 14, 2020 at 7:47 pm