0
blog samenwerkingen

Business | Deze blog samenwerkingen kun je beter afslaan

januari 3, 2025

Als je blog lekker wat lezers begint te trekken, vliegen de aanbiedingen voor blog samenwerkingen je om de oren. Iets waar veel beginnende bloggers van dromen; want hoe tof is het als bedrijven jou mailen omdat ze met je willen samenwerken? Heel tof maar er is wel een maar. Zeker als je net begint met samenwerkingen kan het verleidelijk zijn om alles aan te nemen wat je in je mailbox krijgt, dit is echter voor de lange levensduur van je blog niet verstandig. In dit artikel deel ik meer over welke blog samenwerkingen je beter af kunt slaan.

Telefoonhoesjes, foto’s op canvas en andere prullen

De doorgewinterde blogger zal dit soort samenwerkingen inmiddels wel kennen. Een bedrijf wilt samenwerken in ruil voor een review van hun op maat gemaakte telefoonhoesje, een foto op canvas of een ander prul. Doe het niet. Een dergelijk prul “reviewen” is allereerst van nul toegevoegde waarde voor je lezers. Daarnaast vind ik dat je jezelf als blogger serieus mag nemen en vind ik dat je dat niet doet als je jouw kostbare tijd besteed aan een blog in ruil voor een niet interessant product.

Te weinig waarde

Naast dat sommige producten voor veel mensen niet interessant zijn, is het ook belangrijk om de waarde van een product nader te bekijken als je voor een barter deal gaat (blog in ruil voor een product). Een blog opbouwen kost veel tijd en een blog schrijven ook. Een link is veel geld waard, daar zou geen product van een paar tientjes tegenover moeten staan.

Te weinig relevantie

Als je een aanbieding voor een product of onderwerp krijgt; kijk dan altijd of deze wel relevant is. Zo kan ik hier wel een blog schrijven voor een samenwerking over kinderschoenen maar ik heb geen kinderen en heb ook nog nooit over kinderkleding geschreven. Je blog is het meest waardevol als je het gros van de artikelen (uitstapjes mogen echt wel af en toe) relevant houdt. Je kunt zeker creatief zijn met samenwerkingen en het je eigen draai geven maar durf kritisch te zijn op de relevantie van een onderwerp.

Te weinig geld

Als een bedrijf je €50 aanbiedt voor een blogpost, is dat altijd te weinig. Een link is altijd meer waard en laat je niet vertellen dat dat niet zo is. Bedrijven willen zo veel mogelijk winst maken, heel begrijpelijk want dat wil ik ook, en kunnen nogal eens volhardend zijn. Je kunt echter ook geen Porsche kopen voor €1000 dus ook voor jouw artikelen mag je gewoon een marktconforme prijs vragen.

Tot slot

Dit artikel heb ik geschreven op basis van mijn ruim 10 jaar ervaring als blogger. Je hebt uiteraard altijd een eigen keus want het is jouw blog. Als je echter serieuze plannen hebt en een mooi salaris uit je blog wilt halen, is het handig om je blog en jezelf serieus te nemen en niet klakkeloos alles aan te nemen. Uren werk heeft meer waarde dan een fles shampoo of een zakcentje. Ik lijk hier wellicht wat hard in maar in the end mag ik mijn boodschappen bij de Albert Heijn ook niet meenemen in ruil voor een lippenstift. Je mag je eigen waarde voelen en daar voor staan. Bij een goede blog wil je alleen samenwerken met partijen die jou naar waarde inschatten, anders zoeken ze maar een hobby blogger.

Twijfel je of iets een goede of verstandige deal is? Je mag je vraag altijd stellen in mijn Facebookgroep over geld verdienen met bloggen. Je vind daarin een speciale vastgezette posts waar je jouw casus kunt droppen.

Wil je elke maand een mailtje ontvangen vol tips over online ondernemen en bloggen? In de beige balk onderaan deze pagina kun je je inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Deze wordt 1x per maand verstuurd.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.