In oktober 2019 startte ik een webshop, in maart 2022 verkocht ik ‘m weer. Het was een geweldig project maar ik vond het tijd voor wat nieuws. Over aan welke eisen een webshop moet voldoen, schreef ik al eerder een artikel, daarover gaat het dit keer dus niet. In dit artikel deel ik aantal webshop tips die handig zijn óf gewoon heel leuk. In het begin van mijn webshop had ik niet echt een plan, inmiddels heb ik dat wel en dat heeft zeker effect. Ik besteed meer aandacht aan mijn webshop en pas alle tips uit dit artikel toe met als resultaat twee keer zo veel bestellingen als voorheen!
Verpakkingen
Zorg dat je verpakkingen er mooi uit zien. Soms lastig want mooi materiaal is duur en je wilt waarschijnlijk wel winst maken. Toch kan investeren in mooi materiaal je webshop zeker ten goede komen.
Persoonlijke postzegels
Bij PostNL kun je persoonlijke postzegels laten maken die bij 100 stuks maar een paar cent duurder zijn dan normale zegels. Ik kreeg er ontzettend veel reacties op en vond het een geweldige toevoegingen aan mijn pakketjes.
Sluitstickers
Al snel liet ik leuke ronde stickers maken met mijn logo. Hiermee personaliseerde ik mijn zakjes, kaartjes en pakketjes. Wederom een hele leuke toevoeging waarmee je je merk versterkt. Ik bestelde mijn stickers bij Stickerwinkel.com en ben daar zeer tevreden over.
Koop partijen in
Op sites als BVA Auctions of Marktplaats zijn soms restpartijen te koop van webshops die bijvoorbeeld failliet zijn of gewoon gestopt. Nu vond ik dit voor mijn collectie niet heel leuk (meestal niet mijn smaak) maar voor bijvoorbeeld enveloppen of verzendzakjes is het ideaal. Als je het een beetje in de gaten houdt kun je mooie producten voor goede prijzen vinden.
Wees actief op Instagram
Als er iets is dat ik geleerd heb, is het wel dat je met af en toe een post op Instagram niet veel gaat verkopen. Kopers komen nou eenmaal niet vanzelf. Ik postte zelf regelmatig op mijn webshop account. Het kost veel tijd maar maar het werkt wel; mijn verkopen stegen na één week actief posten al flink. Het is veel en het klinkt misschien heftig om er zo veel mee bezig te zijn maar in de praktijk valt het best mee. Aan de andere kant ben ik ook van mening dat je niet moet gaan ondernemen als je geen tijd wilt of kunt investeren in groei. Ik maak mooie foto’s van de sieraden maar geen flatlays waar ik uren mee bezig ben. Als ik één á twee uur lekker doorwerk, had ik de foto’s voor een week wel gemaakt.
Wees persoonlijk
Er zijn zo veel webshops dat het lastig is om op te vallen. Door te laten zien wie er achter het account zit, spreek je mensen aan. Je bent niet meer één van die webshops maar ook een persoon en dat werkt nou eenmaal beter. Nu hoef je natuurlijk niet je hele privéleven op je shop te gooien maar gewoon een beetje jezelf laten zien doet al wonderen. Ik heb het hier al vaker gezegd maar mensen kopen eerder van een mens dan van een “bedrijf”.
Pre-orders
Als je laat zien welke producten er onderweg zijn, vinden mensen het soms leuk om te pre-orderen, bied die optie zeker aan. Het is heel weinig moeite en mensen vinden het echt een fijne extra service. In het begin liet ik mensen pre-orderen via DM, dit was echter qua administratie en belasting erg onhandig. Later zette ik het product gewoon in de webshop met de verzenddatum erbij, zo konden mensen het gewoon op de normale manier bestellen maar werd het wat later verzonden.
Restock notifier
Is iets uitverkocht en wil je peilen of er nog interesse in? Installeer een “restock notifier plugin”. Hiermee kunnen mensen hun mailadres invullen en krijgen ze een mailtje zodra jij het product weer aanvult in je webshop.
Highlights
Als je een lekkere actieve Instagram hebt voor je webshop, zijn twee highlights tof om te maken: eentje met je collectie en eentje met items die er aan komen. Door een collectie highlight kunnen mensen snel bekijken wat je allemaal hebt zonder je hele site of Instagram te moeten uitpluizen en een “Coming Soon” highlight maakt mensen nieuwsgierig en houdt ze op de hoogte.
Wat heeft geen zin
Uiteraard heb ik ook dingen geprobeerd en geleerd die een minder groot succes waren. Zo klonken gepersonaliseerde verpakkingen geweldig alleen is dit financieel als kleine webshop niet te doen. Alle kosten gaan natuurlijk van je winst af en als je qua verzendmateriaal al op een paar euro zit, wordt het lastig om het betaalbaar te houden voor je klanten. Ik heb dit “probleem” opgelost door neutrale zakjes te bestellen en die zelf te bestickeren. Kost wat meer tijd maar bespaart je héél veel geld. Wat ook geen mega succes was, was klanten laten stemmen op mogelijke nieuwe producten via stories. Dit leek me handig bij producten waar ik over twijfelde en zo kon ik polsen wat mijn volgers leuk zouden vinden. Ondanks de dringende oproep om alleen te stemmen als je het product ook wilde kopen, kocht ik voor Jan l*l talloze armbandjes in. Neem die polls dus niet te serieus en stem er je inkopen niet op af.
Tot slot
Mijn webshop tips zijn uiteraard persoonlijk en komen voort uit mijn ervaring. Maak het runnen van een webshop vooral leuk en kijk wat qua extra’s bij je past. Ik vind het leuk om dingen te bedenken voor social media. Ik merk dat bovenstaande tips voor mijn producten en mijn doelgroep goed werken maar het zal per shop verschillen. Kijk dus naar je doelgroep, experimenteer met wat werkt en ga er nooit vanuit dat je producten zichzelf wel verkopen. Wil je hulp bij het opzetten of uitbouwen van je webshop? Neem dan een kijkje bij mijn Halfjaar Traject.