Als jij vol trots een blog of bedrijf runt, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen van jouw bestaan afweten. Promotie voor je blog of bedrijf is daarnaast essentieel om je doelgroep te bereiken en nieuwe lezers of klanten binnen te halen. In dit artikel geef ik je een aantal tips voor promotie voor je blog of bedrijf!
Maak gebruik van banners
Banners zijn advertenties die je vaak in de zijbalk (of op andere plaatsen) van een website ziet staan. Banners zijn ontzettend nuttig omdat je ze direct kunt laten linken naar de gewenste pagina, iemand die geïnteresseerd is, komt dus direct terecht waar jij dat wilt. Mijn blog bereikt momenteel zo´n 15.000 mensen per maand, een plekje in de zijbalk, kan je dus flink wat bereik opleveren (zowel bloggers als bedrijven mogen mij mailen bij interesse). Bij het kiezen van de juiste website voor je banner, is het belangrijk om te kijken naar de doelgroep en de onderwerpen. Zo kan ik bijvoorbeeld wel een banner plaatsen van een merk dat kinderwagens verkoopt, echter zal mijn doelgroep daar niet echt in geïnteresseerd zijn omdat dat geen onderwerp is waar ik op mijn blog over praat.
Laat stickers drukken
Adverteren gebeurt in deze tijd veel digitaal maar ook de ¨echte¨ wereld moet niet vergeten worden. Stickers drukken is niet alleen leuk omdat je hiermee jouw logo of bedrijfsnaam kunt laten zien waar jij dat wil, maar ze zijn ook nog eens heel breed inzetbaar. Tegenwoordig kan bijna alles bestickerd worden en kun je het zo gek maken als je zelf wilt; stickers voor op kleding, raamstickers of misschien wel jouw website op je auto! Stickers geven je meer zichtbaarheid en daardoor herkenbaarheid; zorg dus altijd dat het ontwerp van de sticker past bij wat jij verder als blog of bedrijf uit wilt stralen.
Hoe zet jij social media in?
Social media is wat mij betreft onmisbaar voor de promotie voor je blog of bedrijf, ik help niet voor niks bedrijven met online groeien. Welke social media het beste voor je werkt, is afhankelijk van je doelgroep. Zo zal het ene bedrijf hoog scoren op Instagram terwijl voor het andere bedrijf LinkedIn wellicht de juiste keuze is. Hoog inzetten op alle social media kanalen is in de meeste gevallen niet nuttig en daardoor zonde van je tijd. Leer je doelgroep kennen en kijk op welk platform zij zich bevinden, focus je vervolgens zelf ook op dat platform. Qua social media kan ik je wel vertellen dat dit tijd en inzet vraagt; met af en toe posten en niet actief zijn, ga je je doelgroep niet bereiken en kun je je tijd beter in iets anders steken.
Adverteer via het juiste kanaal
Adverteren kan tegenwoordig waar je maar wilt; op billboards, in de krant, op televisie, op social media en ga zo maar door. Ook hier is je doelgroep erg belangrijk. Je kunt wel honderden euro´s in een advertentie in de lokale krant steken maar als je doelgroep op Instagram zit, gaat dat je weinig opleveren. Kies dus voor traditionele advertenties het kanaal waarvan jij denkt (of hopelijk weet) dat je daar jouw doelgroep kan bereiken.
Kies niet voor één optie
Je blog of bedrijf promoten kun je het beste doen op veel verschillende manieren, één manier kiezen zal zelden effect hebben. Ik raad altijd aan om één focuskanaal te kiezen voor promotie en de rest als ondersteuning te gebruiken. Zo richt je je heel specifiek op je doelgroep maar pak je ook wat plukjes mee van mensen die je toch ergens anders tegenkomen. Niet op één paard wedden dus maar spreiden.
Verdien jij nog geen fulltime salaris met je blog maar wil je dat wel? Check dan mijn Boost je Blog cursus!
*Dit artikel betreft een samenwerking.