Als je iets verkoopt, is het ontzettend belangrijk om te weten wie je doelgroep is, zij zijn immers ook je (potentiële) klanten voor het aanschaffen van je producten en/of diensten. Zie verkopen niet alleen als producten maar bijvoorbeeld ook je artikelen. Daar betalen lezers niet voor maar ook dan is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Als je je doelgroep duidelijk hebt, is het makkelijker om je marketing hierop aan te passen en bereik je dus meer potentiële klanten en lezers. In dit artikel help ik je met je doelgroep bepalen.
Allereerst
Allereerst vind ik het extreem belangrijk dat je doet wat je leuk vind en waar je je goed bij voelt. Je kunt wel alles alleen maar voor een bepaalde doelgroep gaan doen maar als je er ondertussen niks aan vindt, hou je het niet lang vol. Kijk dus naast naar je ideale doelgroep ook naar wat dat concreet inhoudt voor jouw dagelijkse werkzaamheden en of dat met elkaar matcht qua plezier in je werk.
Wat is een doelgroep precies?
Een doelgroep, de juiste in dit geval, is een groep mensen die jouw product gaat kopen. Deze mensen zijn opzoek naar precies datgene wat jij aanbiedt en dat komt mooi uit! Als je weet wat je doelgroep wilt, kun je hierop inspelen met je producten, acties, uitingen en marketing, hierom is je doelgroep bepalen zo belangrijk. Op het moment dat jij je acties richt op een groep die niet helemaal jouw doelgroep is, is de kans veel kleiner dat ze ook daadwerkelijk iets zullen kopen. De ene doelgroep zit bijvoorbeeld veel meer op Instagram en de andere op Facebook. Als jouw ideale potentiële klanten allemaal op Instagram zitten en je zet allerlei acties uit op Facebook, heeft dat dus niet het beoogde effect. Je moet dus weten wie je doelgroep is, wat ze leuk vinden en waar ze zich bevinden.
Denk niet te breed
Het is verleidelijk om zo veel mogelijk mensen te gaan bereiken maar meestal niet effectief, het is eerder belangrijk om de juiste mensen te bereiken. Durf dus te schrappen in je doelgroep want je kan toch nooit iedereen aanspreken. Schrijf voor jezelf eerst heel breed je doelgroep op, schrijf alles op wat je maar kunt bedenken en begin daarna met schrappen totdat het perfect voelt; voila; hier ben je ineens stukken minder breed gaan denken.Zo richt ik me bijvoorbeeld sinds kort vooral op gevorderde ondernemers met mijn advies in plaats van startende ondernemers. Uiteraard zijn startende ondernemers ook welkom voor een traject maar ik merkte dat zij vaak nog niet willen of kunnen investeren. Gevorderde ondernemers hebben meer behoefte aan wat ik aanbied en het is voor mij dan ook leuker én meer rendabel om mijn aanbod daarop af te stemmen.
Zorg dat je aanbod duidelijk is
Bedenk wat nou precies je product is zodat je ook kunt bedenken wie daar behoefte aan hebben, wees hierin zo specifiek mogelijk. Twee voorbeelden:
- Met mijn minimalistische sieradenshop richt ik me op jonge vrouwen met een laag tot gemiddeld budget. De sieraden zijn van prima kwaliteit, geen echt goud maar daar is de prijs ook naar. De collectie vernieuwt snel en verzending is gratis. Dit zijn allemaal onderdelen van mijn product die aansluiten bij de wensen van mijn doelgroep.
- Met mijn e-books richt ik me op bloggers/influencers en online ondernemers die graag stappen willen zetten rondom online groei maar nog niet willen of kunnen investeren in een groot traject. De e-books zijn eenvoudig en bruikbaar geschreven zonder poespas maar wel mooi vorm gegeven. De e-books hebben een toegankelijke prijs en zijn eenvoudig te lezen op een mobiele telefoon. Wederom zijn dit allemaal aspecten van het product die gericht zijn op de doelgroep die behoefte heeft aan zo´n e-book.
Ga dus eens aan de slag met je product. Wat is het en welke details en eigenschappen horen er bij? Kijk naar wat jou uniek maakt ten opzichte van andere aanbieders of wat je kan doen om boven het maaiveld uit te steken.
Hou ze in de gaten
Het meeste over je doelgroep leer je door te kijken naar je volgers en klanten. Dit kun je doen op je eigen social media, bij concurrenten, in je comments of overal waar je doelgroep maar terug te vinden is. Wie zijn deze mensen? Welke producten hebben ze al gekocht? Waar kopen ze nog meer? Welke vragen stellen ze je? Al deze informatie kun je inzetten om, wederom, je doelgroep en daarmee later je product, zo duidelijk mogelijk te krijgen. Vooral vragen en opmerkingen zijn belangrijk om goed in je op te nemen. Hierin zit vaak een behoefte of wens die niet altijd uitgesproken wordt.
Tot slot
Je doelgroep bepalen is niet lastig, als je er maar eventjes voor gaat zitten. Het is iets wat er vaak bij inschiet maar waar je ontzettend veel profijt van kunt hebben. Waarschijnlijk zul je als ondernemer (of blogger) redelijk weten wie je doelgroep is maar probeer het eens te specificeren. Maak het zo concreet mogelijk om jezelf te helpen bij het optimaliseren van je aanbod. Wees ook niet bang om aanpassingen te doel, jij verandert, je doelgroep kan veranderen en daarmee je product ook. Vroeger richtte ik me als beautyblog voornamelijk op jonge vrouwen met interesse in persoonlijke verzorging. Inmiddels past dat minder bij me en richt ik me met mijn blog op startende en gevorderde ondernemers uit België en Nederland. Heb je behoefte aan hulp bij het specificeren van je doelgroep of kom je er zelf niet helemaal uit? Ik help je graag tijdens een adviesgesprek, hierover kun je vrijblijvend contact opnemen met info@miratells.nl.