Als ondernemer ga je dingen aanbieden; jouw producten, diensten of bijvoorbeeld een samenwerking met jouw blog. Je hoopt natuurlijk dat iedereen ja zegt maar ik de praktijk is dat eigenlijk nooit zo. Nee hoort erbij als ondernemer. In dit artikel deel ik wat meer over omgaan met een nee op je aanbod.
Wat als mensen nee zeggen op je aanbod?
Dan zeggen ze nee. Dat past het niet bij ze of zijn ze er op dit moment nog niet klaar voor. Iedereen heeft zijn eigen timing. Sommige mensen zeggen wel te willen groeien maar durven nog niet te investeren; push ze niet, ze zijn dan nu gewoon nog niet klaar om te groeien. Bij sommige ondernemers past het om actiever te verkopen en in te gaan op die blokkades, bij mij past dat persoonlijk niet. Mijn ervaring is dat mensen in de meeste gevallen toch wel terugkomen als ze wel klaar zijn om geholpen te worden en ik voel me niet fijn bij iemand overhalen. Ik wil graag mijn diensten en producten verkopen aan iemand die dat echt wilt en er vol voor kan gaan. Als ik er aan moet trekken, is het meestal geen match.
De mensen zijn natuurlijk niet altijd “nog niet klaar om te groeien” als ze nee zeggen, het kan ook zo zijn dat je aanbod gewoon niet passend is. Bij iedereen past iets anders en dat is juist goed; je wilt alleen de mensen met wie je een goede match bent.
Wat als er geen budget is?
Vanuit mijn klanten hoor ik regelmatig dat ze “nee” te horen krijgen vanuit een gebrek aan budget. Allereerst denk ik dat dat vaak een excuus is, mensen vinden het makkelijker om te zeggen dat ze het niet kunnen betalen dan dat ze geen interesse hebben. Ten tweede denk ik dat er altijd budget is als je maar wilt. Toen ik 10 jaar geleden wilde investeren in een website, werkte ik dat uur na uur bij elkaar bij mijn bijbaantje. Ik liet er dingen voor omdat ik het echt wilde. Als je echt iets wilt aanschaffen, dan kan dat, al moet je het euro voor euro bij elkaar sparen. Als iemand niks wilt laten en niet wilt sparen en simpelweg afhaakt omdat het moeite kost; zijn ze geen match voor jouw dienst of product en dat is ook prima. Je hebt veel meer aan mensen die enthousiast zijn, er volledig klaar voor zijn en staan te popelen om die aanschaf te doen.
Je bent niet mislukt
Ik krijg vaak hulpvragen van ondernemers die hun lancering mislukt vinden of vooraf al bang zijn dat ze niet genoeg gaan verkopen. Natuurlijk is het goed om met doelen te werken maar hang er ook niet alles aan op. Resultaat is niet alleen zichtbaar in verkopen maar kan ook zichtbaar zijn in ervaring en leermomenten. Neem die “nee” niet persoonlijk als het om je aanbod gaat. Je koopt zelf ook niet in elke winkel waar je komt het schap leeg dus ook niet iedereen zal van jou gaan kopen. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet kunt leren. Zeggen veel mensen nee? Kijk dan eens naar je aanbod en wat je daarin aantrekkelijker kunt maken. Als je (te) weinig verkopen ziet als een mega waardevol leermoment, kun je niet verliezen en faal je nooit. Natuurlijk mag je balen, maar wees niet te hard voor jezelf.
Tot slot
Voorafgaand aan een aanbod gaat natuurlijk het ontwikkelen van een dienst of product waar jij volledig achter staat. Als je iets aanbiedt wat je zelf geweldig vindt en waarvan je overtuigd bent dat mensen het nodig hebben, heb je een stabiele basis om vanuit te verkopen. Zorg dus dat je een sterk product hebt dat met plezier ontwikkelt is en focus je daarna op de rest.
Wil je meer tips lezen rondom ondernemen? Volg me dan op Instagram @miraennen.