Nieuwsbrief maken

Business | Een nieuwsbrief maken? Zo doe je dat!

april 22, 2019

Sinds een tijdje verstuur ik elke maand een nieuwsbrief naar mijn lezers. Dat riep bij veel mensen vragen op, want hoe maak je nou zo´n nieuwsbrief, wat moet er in en hoe kom je aan abonnees? Ik leg je dat graag uit in dit artikel!

Waarom een nieuwsbrief?

Als blogger heb ik voor een nieuwsbrief gekozen om verschillende redenen. Ik wilde meer terugkerende bezoekers krijgen, iets nieuws leren en mijn abonnees/vaste lezers wat extraatjes bieden. Mijn nieuwsbrief is een soort maandoverzicht met extra informatie, winacties en vaste rubrieken. Als webshop of kennisondernemer kun je deze tool gebruiken voor meer verkopen en bijvoorbeeld aanvullende informatie. Bedenk voor je start, wat je doel is, dat maakt het makkelijker om content te maken.

Hoe maak je ´m?

De makkelijkste manier om te beginnen is via Mailchimp. Bij dit gratis online programma kun je een nieuwsbrief ontwerpen met verschillende ¨elementen¨. Je kiest er simpelweg voor om bijvoorbeeld een tekstvak of een foto naar je nieuwsbrief te slepen en vult ´m zo in met alles wat jij wilt. Het nadeel hiervan is dat je qua design redelijk beperkt bent. Het grote voordeel vind ik dat je wel meteen een plek hebt om een abonneelijst op te bouwen. Je kunt de nieuwsbrief ook zelf coderen via HTML, dan zijn de opties eindeloos. Ik heb hier zelf totaal geen verstand van en denk ook niet dat ik me hier de komende tijd aan ga wagen. Je zou ook kunnen overwegen een nieuwsbrief te ontwerpen via bijvoorbeeld Canva, je zult alleen dan wel zelf de mailinglist moeten bijhouden.

Hoe zit het met de privacy?

Welke optie je ook kiest, hou je altijd aan de privacywetgeving omtrent het verzamelen van e-mailadressen en het versturen van nieuwsbrieven. Zo mag je bijvoorbeeld niet zomaar mensen je nieuwsbrief mailen maar moeten ze daar toestemming voor geven. Ook moet je op je site aangeven wat je precies met de verzamelde adressen gaat doen. Bij een nieuwsbrief moet er ook altijd een optie zijn waarmee mensen zich makkelijk weer uit kunnen schrijven.

Wat zet je er in?

Wat je er in zet, is natuurlijk volledig aan jou. Als blogger zou ik vooral kijken naar de toegevoegde waarde. Geef je lezers iets met je nieuwsbrief, wat ze niet krijgen als ze alleen je blog lezen. Ik doe dit bijvoorbeeld door winacties te houden, aanvullende informatie te geven en andere ondernemers in de spotlight te zetten.

Hoe vaak verstuur ik ´m?

Ik verstuur die van mij één keer per maand. Zo heb ik genoeg tijd om leuke content te bedenken en is het geen overkill voor de leden. Een nieuwsbrief waarmee je je lezers bijvoorbeeld alleen wijst op nieuwe artikelen, zou ik elke week versturen.

Hoe veel tijd kost het?

De eerste keer was alles nieuw en ben ik ongeveer een dag bezig geweest. Ik gebruik nu elke maand hetzelfde concept en ben alles bij elkaar denk ik een uur bezig.

Hoe kom je aan abonnees?

Wat ik je absoluut afraad is om zomaar mensen lid te maken. Ten eerste mag dit niet en ten tweede is het bloed irritant om nieuwsbrieven te ontvangen waar je niet om gevraagd hebt. Mij viel het verzamelen van abonnees best tegen. Ik heb mijn contacten gemaild of ze ingeschreven wilden worden, social media ingezet en het aangekondigd op mijn website. Ook doe ik elke maand een oproep gerelateerd aan de winactie (voor abonnees) van die maand.  Zet dus al je netwerken in en bedenk; elke abonnee is er één.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

9 Comments

  • Mariska

    Dit had ik even nodig om zelf ook aan de slag te gaan 🙂 heb me bij die van jou gelijk aangemeld ook!

    april 22, 2019 at 12:23 pm Reply
    • Mira Ennen

      Leuk om te horen, thanks! Als ik ergens mee kan helpen dan weet je me te vinden he!

      april 22, 2019 at 12:24 pm Reply
      • Mariska

        Misschien wel een tip voor jou 🙂 nu kreeg ik geen notificatie dat je had reageert op mijn reactie. Daar zijn plugins voor en handig! 🙂 En yes, maar volgens mij is het me aardig gelukt, gelukkig. Al weet ik niet hoe je verschillende ‘audiences’ aanmaakt.

        april 22, 2019 at 8:02 pm Reply
        • Mira Ennen

          Oh thanks, ik ga meteen even zoeken! Verschillende audiences maak je via de ¨lists¨. Ik heb bv een Mira Tells list voor mijn nieuwsbrief en een Blog Academy list voor de blog update elke week!

          april 22, 2019 at 8:26 pm Reply
  • Anne

    Ik verstuur er vrijwel elke week een, een hele korte, met links naar mijn laatste blogs en kleine nieuwtjes zoals de workshop die ik binnenkort ga geven of een filmpje van een optreden. Over het algemeen geen andere content dan wat ik op social media plaats, dus mijn nieuwsbrief is vooral voor mensen die geen social media (willen) gebruiken.

    Enne, ik heb het al eerder gezegd, maar nogmaals hier – zodat iedereen het kan lezen – jouw nieuwsbrief is leuk en duidelijk met veel liefde en aandacht gemaakt!

    april 22, 2019 at 3:49 pm Reply
    • Mira Ennen

      Aaah wat lief, dankjewel!

      april 22, 2019 at 4:06 pm Reply
  • Shantay

    Hoi Mira,

    Fist of all, goed uitziende blog heb je! Heel netjes 🙂

    Ik ben nét begonnen met Mailchimp, inderdaad heel handig.
    Jouw blogpost geeft mij nog even de extra schop onder de kont om mooie content te maken.

    Thanks x

    april 24, 2019 at 8:10 pm Reply
  • Terugkerende bezoekers: zo maak je van je lezers volgers!

    […] een maandelijkse nieuwsbrief ben ik groot fan, ik zie hier eigenlijk geen enkel nadeel in. Met e-mail updates over nieuwe […]

    november 11, 2022 at 2:40 pm Reply
  • Meer bezoekers op je blog? Met deze tips gaat dat lukken!

    […] je misschien weet, heb ik een hele tijd een maandelijkse nieuwsbrief verstuurd met onder andere als doel; meer lezers trekken. Voor mij werkte het niet echt, de […]

    november 15, 2022 at 9:40 am Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.