Bezoekers naar je blog trekken is één ding, bezoekers terug laten keren kan soms nóg lastiger zijn. In dit artikel vertel ik je hoe je terugkerende bezoekers maakt van je lezers!
Verstuur een nieuwsbrief of e-mailupdate
Je kunt lezers weer naar je blog ¨lokken¨ door ze wekelijks of maandelijks te mailen. Zelf doe ik dit op twee manieren:
- Ik verstuur maandelijks een nieuwsbrief met leuke extra´s.
- Ik verstuur wekelijks een update met het nieuwe Blog Academy artikel.
Van een maandelijkse nieuwsbrief ben ik groot fan, ik zie hier eigenlijk geen enkel nadeel in. Met e-mail updates over nieuwe artikelen moet je voorzichtiger zijn. Je wilt mensen niet spammen en ze ook niet irriteren dus ik zou zeggen; maximaal één keer per week. E-mailadressen mag je niet zomaar toevoegen aan je lijst. Helaas doen sommige bloggers dit wel (als je bijvoorbeeld een reactie achterlaat), bloedirrittant vind ik. Vraag dus altijd toestemming (dit is wettelijk ook verplicht) als je iemand wilt toevoegen aan je e-maillijst. Je kunt adressen verzamelen via social media maar bijvoorbeeld ook een e-book aanbieden aan abonnees om zo mensen te trekken.
Maak gebruik van een chat
Door middel van een chat biedt je je lezers een toegankelijke en snelle manier om wat te vragen. Dit zorgt niet direct voor terugkerende bezoekers, maar indirect wel voor een betere band met je lezers. Ook kun je je bezoekers via de chat vragen of ze lid willen worden van de nieuwsbrief. Over het hoe/wat/waarom van een chat schreef ik al eens een artikel, die kun je hier lezen.
Gebruik social media
Verwijs op je blog naar je social media, en andersom. Deel updates naar nieuwe artikelen op zo veel mogelijk kanalen zodat trouwe volgers snel kunnen zien wanneer er weer wat nieuws online staat.
Engage
Alleen je artikelen online droppen en daarna niks meer doen kan, maar heel ideaal vind ik het niet. Door te reageren op comments en via social media in gesprek te gaan met volgers en andere bloggers creëer je een community. Als je online vrienden maakt, worden dit wellicht ook trouwe volgers van je blog. En ook al worden ze dat niet, het is sowieso gezellig!
Gebruik interne links
Link in je artikelen naar andere artikelen op je blog die relevant zijn. Zo keert de bezoeker niet terug, maar blijft deze misschien wel langer op je website. Als de lezer dan twee (of meer) artikelen treft die hij of zij interessant vindt, wordt je wellicht sneller onthouden voor een volgend blogrondje. Een andere manier om naar andere artikelen te linken is een plugin die vergelijkbare artikelen toont onder het huidige artikel. Hoe dat er uit ziet, kun je onderaan dit artikel zien.
Wees persoonlijk
Natuurlijk hoef je niet je hele hebben en houden op internet te gooien, maar een beetje persoonlijkheid kan wel helpen. Als mensen het idee hebben dat ze de persoon achter een blog een beetje kennen en niet op de site van een bedrijf zijn, zullen ze zich meer verbonden voelen. En je raadt het al; verbonden mensen komen eerder terug.
Wees consistent
Blog regelmatig, als het je structureel niet lukt om minimaal één keer per week te bloggen, denk ik dat het lastig wordt om bezoekers terug te laten keren. Niet omdat je dan slecht of stom bent, maar omdat mensen op een gegeven moment ophouden met kijken of er wat nieuws online staat. Bezoekers die je wellicht niet volgen op social media en daar updates meekrijgen, komen direct naar je site om te kijken of er nog wat gaande is, als dat langere tijd niet zo is, zullen ze hier wellicht mee stoppen. Wees ook consistent in je planning en beloftes. Beloof je 3 artikelen per week; probeer je daar dan ook 90% van de tijd aan te houden. Als mensen weten waar ze aan toe zijn, komen ze gericht kijken en weten ze wanneer ze je site willen bezoeken. Ik heb het volgens mij al 30x eerder gezegd: als je je niet aan je planning kunt houden, pas deze dan aan. Je kunt beter aangeven dat je op een random dag 1x per week blogt, dan dat je dingen aangeeft die je niet nakomt.
Tot slot
Schrijf leuke, goede en aantrekkelijke content. Zorg dat je foto´s scherp zijn en dat je zo min mogelijk spelfouten in je artikelen hebt staan. Dit zijn wat mij betreft basis voorwaarden om je lezer aan te spreken. En een lezer die met plezier je artikel gelezen heeft, komt wellicht terug!
4 Comments
Vooral het persoonlijke en delen op social media vind ik belangrijk, ben zelf niet zo fan van nieuwsbrieven en/of chats (zo zie je maar dat voor iedereen net weer iets anders werkt) xxx
juni 17, 2019 at 7:39 amJaaa zeker waar! Natuurlijk is het belangrijkste om te doen wat bij je past <3
juni 17, 2019 at 7:42 amGoede tips. Emailmarketing is nog iets waar ik in de toekomst mee wil beginnen.
Bettie
juni 17, 2019 at 12:47 pmhttp://www.thewildflowerhippie.com
Goede tip… de nieuwsbrief lijkt mij nog wel wat.
juni 18, 2019 at 5:21 pm