helweek

Lifestyle | Helweek: here we go!

mei 17, 2021

De Helweek; al jaren lees ik er over maar nooit ging ik zelf de uitdaging aan, tot nu. Vanmorgen was het zo ver en startten Steven en ik met onze Helweek. In dit artikel geef ik wat meer uitleg over het concept. Uiteraard deel ik ook mijn plannen en hoe de eerste ochtend bevallen is.

Wat is de Helweek?

De Helweek komt voort uit de methode en het boek Helweek van Erik Bertrand Larssen. De volledige inhoud vind ik lastig beschrijven in één artikel maar ik zal de voor mij belangrijkste dingen hier benoemen. Ik ben ook geen expert dus ga hier niet te diep in op details; lees vooral het boek als je het interessant vindt. Kort gezegd komt het er op neer dat je een week lang je grenzen gaat verleggen. Je gaat mega productief zijn, gezond leven, slechte gewoontes aanpassen en goede gewoontes aanleren. In veel gevallen zul aan jezelf gaan bewijzen dat je meer kunt dan je denkt. Zo sta je elke ochtend om 05:00 op, ga je een uur sporten en eet je geen troep. Verder kijk je geen televisie, minimaliseer je social media en ga je om 22:00 naar bed. Je haalt één nacht door en de week staat helemaal in het teken van ontwikkelen, productiviteit en gezond leven. Waarom je dat in godsnaam zou willen? Daar zijn verschillende redenen voor. Ik vind het een leuke uitdaging en denk dat het me veel kan brengen. Vooral op het gebied van slechte gewoontes afleren denk ik dat er veel te winnen valt. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen en uitdagingen om de Helweek te doen. Kijk vooral naar jezelf en vergelijk je eigen redenen niet met die van een ander; alles is goed.

Wat verwacht ik er van?

Ik verwacht een pittige maar ook fijne week waarin ik me bewuster ga worden van slechte gewoontes en deze om ga zetten in goede. Ik denk dat het vermoeiend wordt maar ook fijn en dat ik mijn tijd heel anders ga gebruiken dan normale weken. Concreter kan ik mijn verwachtingen niet maken want ik ben in dit geval niet zo van de verwachtingen. Ik kijk er naar uit (en tegenop) en ben vooral heel benieuwd naar hoe ik alles ga ervaren.

Waar kijk ik naar uit?

Ik kijk uit naar meer tijd hebben voor dingen die ik altijd al wil maar uitstel. Omdat je geen televisie kijkt, wat we in de avond vaak doen, hou je een aantal uur over en die wil ik gaan opvullen met dingen waar ik blij van word. Creatieve projecten, kasten uitruimen, nieuwe dingen leren en uitgebreid voor mezelf zorgen. Ik kijk ook uit naar het sporten, tegelijkertijd met dat ik er tegenop zie. Ik kijk uit naar me fitter voelen en weer een fijne routine krijgen qua sport.

Wat vind ik de grootste uitdaging?

Niet snoepen vind ik voor mij persoonlijk de grootste uitdaging. Ik ben enorm verslaafd aan ongezonde snacks, heb altijd honger en wil altijd wat lekkers. De hele koelkast ligt momenteel vol met gezonde lekkere dingen dus ik heb er wel vertrouwen in maar het blijft moeilijk. Verder vind ik mijn gezondheid een uitdaging. Ik heb vaak migraine en ben door mijn hartproblemen vaak erg moe. Kortere nachten, continu productief zijn, geen dutjes én lichamelijk actief zijn, is voor mij dus een flinke uitdaging. Ik heb mezelf wel voorgenomen dat vooral de intentie van deze week belangrijk is en dat ik best een dutje mag doen als ik met bonkende migraine of volledig uitgeput achter de laptop zit. Ik denk dat je de Helweek best wat mag aanpassen naar je eigen kunnen, iedereen heeft immers eigen grenzen. Ga echter geen dutjes doen uit luiheid maar kijk wat je lichaam nodig hebt, of je jezelf voldoende uitdaagt en wat precies je persoonlijke doel is met deze week. Wil je ´m wel helemaal ¨perfect¨ en volledig volgens de regels doen? Ook prima, doe wat jij leuk vindt want ondanks dat het de Helweek is, vind ik wel dat je je er goed bij moet voelen. Of nou ja goed, het is natuurlijk niet alleen maar leuk maar dat is juist de uitdaging en daar zitten de resultaten en daardoor ook weer het leuke.

De eerste ochtend

Nu ik dit typ, is het maandag 10:00 en ben ik vanmorgen om 05:00 opgestaan. Ik heb  een half uur yoga gedaan en een kwartier spieroefeningen. Daarna heb ik rustig klaargemaakt om te gaan werken, wat ik inmiddels al een tijdje aan het doen ben. Het opstaan ging eerlijk gezegd erg makkelijk, veel makkelijker dan ik verwacht had. Het is gewoon een kwestie van de knop omzetten, niet te veel nadenken en gaan. Inmiddels voel ik me wel wat moe en dat zal gedurende de dag nog wel erger worden maar hetgeen waar ik zo tegenop keek, viel deze eerste dag in elk geval mee. Ik heb een hele relaxte ochtend gehad met yoga, een kopje thee, geen haast en een gezellig  geurkaarsje.

En nu?

Op mijn stories kun je sowieso zien hoe het me deze week vergaat maar ik zal zeker na afloop nog een artikel schrijven met mijn uitgebreide ervaring en wellicht tussendoor ook nog eentje. Sidenote: tijdens de Helweek is het niet de bedoeling dat je tijdens werk op social media zit. Echter is social media mijn werk dus mag ik dat wel. Ik ben wel streng op mezelf dat ik ook echt alleen werk dingen doe tijdens werkuren en niet doelloos ga zitten scrollen ¨omdat ik wel op social media mag¨. Ik heb vrienden met wie ik dagelijks contact heb op de hoogte gesteld dat ik deze week pas na werkuren reageer. Zo voel ik me persoonlijk niet lullig dat ik niet reageer, weten zij er vanaf en kom ik niet in de verleiding om toch snel even te antwoorden.

Wil je ook de Helweek doen?

Wij doen ´m op eigen initiatief maar er zijn (via Google) ook diverse bedrijven te vinden die ´m in groepsverband aanbieden. Ik raad je sowieso aan om het met iemand samen te doen want elkaar motiveren werkt, dat merkte ik deze ochtend al. Lees je in, koop het boek, bereid je goed voor, struin Google af en je kunt ´m wat mij betreft ook prima onbegeleid doen. Het is allemaal niet heel ingewikkeld. Als je voor jezelf duidelijk hebt wat de basisregels zijn en wat je uit de week wilt halen, komt het goed.

Ga je de Helweek ook doen? Succes!

*Dit artikel bevat affiliate links.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.