Gesponsord artikel

Business | Wat kan ik vragen voor een gesponsord artikel?

mei 6, 2019

Als je al een tijdje lekker bezig bent met bloggen, is de kans aanwezig dat bedrijven graag met je willen samenwerken. Maar wat kost een gesponsord artikel? In dit artikel lees je meer over het bepalen van jouw tarieven.

Prijs bepalen

Ook ik heb ervaren dat het bepalen van je prijs voor een gesponsord artikel best lastig is. Bedrijven proberen (geheel terecht) zo voordelig mogelijk uit te komen en bloggers zijn niet allemaal even open over hun tarieven. Ik heb zelf wat geëxperimenteerd en denk dat ik nu op een prima prijs zit, in dit artikel vind je hopelijk wat handvatten voor het bepalen van jouw tarieven.

Een bekende formule

Een formule die Lisanne Leeft ooit deelde en die redelijk bekend is, is de volgende: Je start met €50 en voegt daar voor elke 10.000 unieke bezoekers €10 aan toe. Een handige formule maar wel een die wat mij betreft op den duur te weinig geld oplevert. Met 10.000 bezoekers zou dit je namelijk €150 euro voor een artikel opleveren en dat vind ik weinig. Dit klinkt wellicht verwend maar voor een advertentie in een tijdschrift met een vergelijkbare oplage betaalt een bedrijf echt véél meer. In de afgelopen 8 jaar heb ik honderden samenwerkingen mogen doen en als ik één ding geleerd heb, is het dat je met 10.000 bezoekers meer waard bent dan €150. Met alle respect naar mensen die wel gebruik maken van deze formule natuurlijk. Iedereen moet doen waar die zich fijn bij voelt maar ik vind het zonde als je de helft minder krijgt voor een artikel dan je collega blogger met even veel bezoekers.

Wat kan ik dan wel vragen?

Wat je dan wel kunt vragen, daar heb ik geen eenduidig antwoord op. Bedrijven kijken al lang niet meer naar alleen je bezoekersaantallen maar nemen onder andere ook cijfers als DA, PA en Trustflow mee. Als je 10.000 bezoekers hebt maar de rest van je cijfers zijn vrij laag, dan zit je vermoedelijk toch rond die €150. Heb je 10.000 bezoekers en verder ook prachtige cijfers, dan zou ik minstens €250 vragen. Sidenote: dit is mijn mening en dit is wat ik door mijn ervaring denk dat redelijke bedragen zijn. Er zullen een hoop mensen zijn die deze cijfers beamen, maar ook zat die het volslagen onzin vinden.

Maar hoe bepaal ik die prijs nu dan?

Mijn advies is; begin met de formule van Lisanne bij je eerste samenwerkingen. Merk je dat bedrijven meteen akkoord gaan en niet afdingen, gooi en dan een paar tientjes bovenop. Herhaal dit tot je merkt dat je te hoog zit doordat bedrijven dit aangeven. Let wel; elk bedrijf heeft andere maatstaven en kijkt naar andere cijfers. Ik heb samengewerkt met bedrijven die mijn tarief véél te hoog vonden, maar ook met mediabureaus die aangaven dat het wel een stukje hoger mocht volgens de marktwaarde. Het blijft dus een beetje vissen en uitproberen. Uiteraard tellen zaken als relevantie, kwaliteit en frequentie ook mee bij het bepalen van je waarde als blogger.

Wat kost gesponsord artikel op www.miratells.nl?

Ik wil en kan hier niet één antwoord opgeven omdat het afhankelijk is van heel veel verschillende factoren én omdat bedrijven het niet waarderen als ik hier neerzet wat ze aan mij betaald hebben. Ik kan wel vertellen dat je bij mij geen betaald artikel kunt kopen voor een paar tientjes.

Wat kan ik vragen voor een samenwerking op Instagram?

Ook voor Instagram zijn diverse formules online te vinden maar die geven gelukkig een wat eenduidiger antwoord. In deze tool bijvoorbeeld kun je je Instagramnaam invullen. Er wordt dan een bedrag gegeven op basis van je volgers en engagement. Kort samengevat houden veel formules in dat je met 10.000 volgers gemiddeld €100 voor een post zou kunnen vragen. Uiteraard heeft je engagement hier ook invloed op.

Tot slot

Ik besef met dat ik met dit artikel niet 100% antwoord heb gegeven op de vraag. Omdat ik deze vraag dagelijks krijg, wilde ik er toch over schrijven en jullie hopelijk wat handvatten geven. Sommige mensen vinden bloggers te duur, ook ik krijg vaak te horen dat een artikel ¨toch maar een uurtje werk is¨. Een artikel is inderdaad geen dagen werk, echter het opbouwen van een site, bereik en following is niet vergelijkbaar met een gemiddeld uurtarief vind ik. Er zullen altijd bedrijven zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik werk daar zelf niet aan mee en vind het soms zonde dat anderen het wel doen. Enerzijds omdat het in mijn ogen niet goed is voor de markt. Anderzijds omdat ik vaak vind dat die mensen meer waard zijn dan de bedragen waarvoor ze werken. Experimenteer met je prijzen en realiseer je dat elk bedrijf en zelfs bloggersmarktplaatsen of mediabureaus andere graadmeters, maatstaven en tarieven hanteren. Een bedrijf mag jou te duur vinden en jij hoeft niet te werken voor een bedrag dat je te laag vindt. Niet elke samenwerking is een match en dat is prima.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.