Meer dan 10 jaar geleden begon ik met bloggen. Inmiddels zijn er duizenden artikelen van mijn hand verschenen op deze website. Vorige week maakte ik de stap om rigoureus het gros van mijn artikelen te verwijderen. In dit artikel leg ik je uit waarom ik die keus heb gemaakt en waarom voor jou artikelen van je site verwijderen ook geen slecht idee is.
Van beautyblog naar ondernemersplatform
Toen ik begon met bloggen, schreef ik voornamelijk over beauty. Elke dag kwam er een nieuwe review online en duizenden beauty producten passeerden de revue. Na een aantal jaar bloggen over beauty, ging ik veel over eten schrijven want dat vond ik leuk. Vrij lang had ik een combinatie van beauty, food en lifestyle. Een jaar of 3 geleden begon ik ook ondernemen aan mijn blog onderwerpen toe te voegen en merkte ik dat ik dat steeds leuker vond. Ik ging meer over ondernemen schrijven en ontwikkelde verschillende gratis producten en betaalde diensten om anderen te helpen bij hun onderneming. De beauty producten en het eten verdween steeds meer naar de achtergrond. Nieuwe artikelen gaan vrijwel altijd over ondernemen met heel sporadisch nog een uitstapje naar lifestyle.
Waarom artikelen verwijderen goed is voor je website
Mijn website wordt goed gevonden door Google maar nog niet zo goed als ik wil. Google is de meest belangrijke tool voor de vindbaarheid van je website. Google bepaalt als het ware hoe relevant elke pagina op jouw site is en geeft ‘m naar aanleiding daarvan een positie in de zoekresultaten. Hoe relevanter je site is voor een onderwerp, hoe beter. Ik wil mezelf graag profileren als expert in online ondernemen en wordt daar ook goed op gevonden. Echter gooien die oude beauty artikelen (en andere onderwerpen) roet in het eten. Google ziet mij daardoor nog niet als de meest relevante expert op het gebied van ondernemen omdat er ook zoveel andere onderwerpen op mijn site te vinden zijn. Door je website dus in te vullen met één onderwerp en aanverwante pagina’s; zal je ranking in Google stijgen omdat al je pagina’s elkaar gaan versterken. Dit is dan ook de reden dat ik nu bezig ben vrijwel alle artikelen die geen link met ondernemen hebben te verwijderen. Op korte termijn zal me dat minder bezoekers opleveren. Op de lange termijn zal het me veel meer en meer relevante bezoekers geven.
Moet ik dan altijd over hetzelfde schrijven?
Nee, zeker niet. Ik zal zelf ook zeker nog eens over iets anders schijven dan ondernemen maar hou daarbij de 80-20 regel aan. Je kunt dus prima nog over dingen schrijven die niet binnen je positionering passen, zolang het gros er maar wel binnen past. Als jij bijvoorbeeld acteur bent die workshops aanbiedt en blogs schrijft voor je vindbaarheid, kun je die blogs het beste een acteer gerelateerd onderwerp geven. Je mag best eens een persoonlijke update geven maar voor wekelijkse persoonlijke updates die niks met acteren te maken hebben, zou ik dan een andere blog aanmaken. Het draait binnen Google allemaal om relevantie en als je veel relevante pagina’s hebt, zullen deze een positieve werking op elkaar hebben en zal er een sneeuwbaleffect ontstaan.
Tot slot
Allereerst; al het bovenstaande geldt natuurlijk niet alleen voor blogs. Ook voor pagina’s op je website die niet meer zo relevant is. Ik snap dat het lastig is om artikelen te verwijderen die je met plezier hebt geschreven, zeker als ze ook nog eens goed scoren. Maar zeker als een niet relevant artikel goed scoort, zal dit een slecht effect hebben op de wel relevante artikelen. Je hoeft ook niet in één dag Rome te bouwen. Begin bij oude artikelen waar je niet meer achter staat of bij de artikelen die amper gelezen worden. Zo begin je je opruiming met makkelijke stappen. Daarna kun je je storten op de artikelen van je site verwijderen die je wat lastiger vindt. Succes!