Als je een digitaal of fysiek product hebt, wil je natuurlijk dat mensen dat kopen of in het geval van een blog; dat mensen je artikel lezen. In dit artikel deel ik de do´s en don´t wat betreft reclame maken.
Wees eerlijk
Wees altijd eerlijk over wat je promoot en lok geen mensen met een leugen. Op de korte termijn kan verkopen met een leugen, buiten het feit dat het niet mag, wellicht snel werken maar op de lange termijn levert het je alleen maar problemen op. Bijvoorbeeld; lok iemand niet naar je training met een prijs van €500, als die prijs in de realiteit €1000 is.
Maak er een verhaal van
Deel niet lukraak jouw product maar maak er een verhaal van. Deel relevante informatie, eigen ervaringen, informatie over het gebruik en meer. Bijvoorbeeld; als ik een kortingscode voor sportkleding deel, deel ik die op de momenten dat ik zelf sport en vertel ik welke items van de shop ik zelf graag draag, dat werkt beter dan alleen lukraak de code delen. Wil je korting op het fijne merk Stronger? Onder deze post vertel ik je welke producten ik fijn vind en deel ik de code (oké vooruit: MIRAx20).
Herhaling, maar niet te veel
Herhaling werkt. Mensen worden herinnert aan je product en zien wellicht meerdere manieren waarop het gebruik kan worden. Vaker delen werkt dus maar zorg wel dat je niet gaat spammen en zorg voor variatie in je boodschap. Wederom de Stronger code als voorbeeld; deze deel ik de hele week als deze geldig is in verschillende sportsituaties en met verschillende outfits. Mijn artikelen deel ik ook altijd meerdere keren op social media. Ik link ze, indien van toepassing, aan een relevante situatie of andere post of deel anders dezelfde post met minimaal één maand er tussen.
Hou je altijd aan de regels
Als je reclame maakt, moet je je altijd aan de regels houden. In elke branche gelden andere regels, zorg dus dat je op de hoogte bent van de regels die voor jouw situatie van toepassing zijn. Als je reclame maakt op social media als influencer, moet je bijvoorbeeld altijd vermelden dat het om een samenwerking gaat.
Los een probleem op
Laat je potentiële klanten zien welk ¨probleem¨ ze met jouw product kunnen oplossen. In een blog is dit relatief makkelijk, je kunt in de titel een exact probleem benoemen wat jij in het artikel voor de lezer gaat oplossen. Bijvoorbeeld: Lukt het maar niet om te groeien op Instagram? Ik geef 10 tips! Met diensten kun je ook goed inspelen op ¨problemen¨ met je reclame, jouw diensten zijn namelijk de oplossing of in elk geval iets waar behoefte aan is. Speel dus altijd zo veel mogelijk in op de behoefte die tot het maken van jouw product heeft geleidt, dan spreek je je potentiële klanten het beste aan.
Geef zo veel mogelijk informatie
Laat de potentiële klant niet achter met allerlei vragen waar ze alleen antwoord op kunnen krijgen door allerlei acties te doen (mensen zijn lui). Wees duidelijk over je product en over de prijs zodat mensen hier zelf niet naar op zoek hoeven.
Tot slot
Ik ben geen marketing expert, mijn tips zijn gebaseerd op 10 jaar ervaring en niet op professionele technieken. Dat betekent niet dat mijn dingen niet werken, ik verkoop gelukkig genoeg, maar ik wil wel duidelijk maken dat er bij mij weinig technieken of volledige plannen achter zitten. Binnen de marketing zijn er allerlei technieken die je kunt toepassen om je reclame uitingen te verbeteren. Het is best interessant om je hier eens in te verdiepen en bij bijvoorbeeld de bibliotheek vind je heel veel boeken over dit onderwerp.