Tijdens mijn halfjaar traject begeleid ik ondernemers of mensen die ondernemer willen worden met het uitbouwen of opzetten van hun online business. Waar je aan wilt werken is aan jou. Zo heb ik deelnemers die willen groeien op Instagram, die een webshop willen starten, die geld willen verdienen met hun blog en nemen we zo nu en dan een zijspoor voor een kleiner project. Eén van die kleinere projecten de afgelopen tijd was een podcast maken. Deelnemer Rebecca wilde graag een podcast starten en deed dat ook (ik hou van actie en aanpakken). In dit artikel neem ik je mee in haar (en onze) reis naar de eerste aflevering van haar podcast en geef ik je allerlei tips voor als je er ook een wilt starten.
De podcast van Rebecca
Rebecca en ik hebben allebei zo onze lichamelijke en mentale uitdagingen en zijn niet de enige. Veel mensen met een beperking of uitdaging willen of “moeten” ondernemen omdat voor een baas werken simpelweg niet lukt. Ik heb hier al vaker gedeeld dat ik zelf noodgedwongen begon na een hartinfarct en dat dat het beste is wat me is overkomen. Ik vind ondernemen geweldig en zie de beperkingen die ik heb als een uitdaging, er is namelijk extreem veel mogelijk als je denkt in mogelijkheden en kansen, in plaats van in beperkingen en hindernissen. Rebecca en ik praten hier regelmatig over en ze wilde hier al langer wat mee doen; er zijn zo veel ondernemers met een zichtbare of onzichtbare beperking die op hun eigen manier succesvol ondernemen en dat vonden we beide enorm inspirerend. Zo ontstond de podcast “Ondernemen met een uitdaging“. Hierin gaat Rebecca niet alleen in gesprek met diverse ondernemers met een uitdaging of beperking maar deelt ze ook verhalen over haar eigen ervaring als ondernemer. Een fijne, inspirerende en positieve podcast die je laat zien hoeveel er mogelijk is, ook als je niet zo kunt functioneren als de “normale” mens.
Zo begonnen we
Het idee zat al een tijdje in Rebecca haar hoofd maar samen gaven we er concreet vorm aan, bedachten we een naam, een logo en regelden we de praktische zaken. Alle credits gaan in dit project naar Rebecca; ze heeft alles zelf gedaan en ik was slechts de hysterische cheerleader die met ideeën kwam, feedback gaf en meedacht.
Het onderwerp
Als je een podcast begint, heb je allereerst een onderwerp nodig. Je kan ook random gaan podcasten zonder één onderwerp maar ik denk persoonlijk dat het meer aanspreekt als je in elk geval een onderwerp als leidraad hebt én het makkelijker werkt voor jezelf als je meer richting hebt.
Stel jezelf bij het bedenken van je onderwerp de volgende vragen:
- Over welk onderwerp heb je veel te vertellen? Denk hier goed over na want op het eerste gezicht denk je vaak dat je veel te vertellen hebt maar een podcast is niet na één keer klaar, als het goed is wil je meerdere afleveringen maken. Maak direct een globaal lijstje (dit hoeft helemaal niet perfect en kan je altijd nog wijzigen) met zo’n 10 afleveringen. Red je dit met gemak? Dan zit je goed. Raak je na 3 afleveringen al in de knel? Dan kun je wellicht beter je onderwerp wijzigen in iets waar je wat makkelijker op komt.
- Welk onderwerp vind je leuk?
- Wat maakt jouw onderwerp of sausje uniek ten opzichte van andere podcasts?
- Waar willen mensen naar luisteren?
- Als je al ondernemer bent: in hoe verre sluit jouw onderwerp aan op wat je nu al doet als ondernemer?
De naam
Als je je onderwerp weet, is het tijd om de naam te bedenken. Je kunt natuurlijk je eigen naam gebruiken maar idealiter gebruik je een naam die meteen iets zegt over de inhoud van je podcast. Zo trek je potentiële luisteraars eerder aan. Mensen luisteren eerder als ze een beetje weten wat ze te wachten staat dan wanneer ze geen idee hebben. Verder wat betreft de naam:
- Bedenk een naam in de taal waarin de podcast ook is
- Maak de naam niet te lang
- Zorg dat de naam duidelijk is en niet voor verwarring zorgt
- Check of de naam nog niet door iemand anders gebruikt wordt
Rebecca en ik bedachten de naam “Ondernemen met een uitdaging”. We vonden “uitdaging” positiever klinken dan beperking en ook meer toepasselijker en breder. Verder hadden we zelf het idee dat het nieuwsgierig maakt en is het ook meteen duidelijk dat het met ondernemen te maken heeft.
Praktisch
Toen we het onderwerp meer vorm hadden gegeven en de naam duidelijk was, is Rebecca zelf gaan plannen qua gasten en onderwerpen en natuurlijk gaan opnemen. Ondertussen maakte ze een website, bedachten we een logo en werd er een Instagram account aangemaakt. Waarom dit van toegevoegde waarde is, lees je later in dit artikel. Qua lengte zou ik je podcast zeker niet te kort maken; mensen luisteren namelijk gemiddeld graag zo’n 45 minuten. Nu moet je niet gaan opvullen maar idealiter streef je toch wel naar minimaal 20 minuten.
Dit heb je nodig voor het opnemen en bewerken
Rebecca heeft haar eerste podcast opgenomen met de dictafoon van haar iPhone en dat ging eigenlijk verrassend goed. Als je wel graag een microfoon wilt, is de Rode SmartLav een leuk instapmodel voor een fatsoenlijke prijs.
Ga je met gasten opnemen en zit je beide op een andere locatie? Maak dan verbinding via Skype en zet de camera’s uit. Je kunt de opname functie van Skype gebruiken en krijgt dan verrassend goede kwaliteit. Neem beide het eigen geluid op met een dictafoon als back-up.
Voor de bewerking heeft Rebecca Premiere Pro gebruikt maar er zijn via Google diverse gratis programma’s zoals bijvoorbeeld Audacity te vinden. De app van Anchor (komen we zo op) heeft ook een functie om podcasts op te nemen en te bewerken, volledig gratis.
Bonustip: Geef je podcast een leuk intro- en outro muziekje. Dit klinkt meteen professioneel, luistert prettig en zorgt voor herkenbaarheid.
Zo krijg je je podcast online
Er zijn tegenwoordig veel plekken waarop je je podcast zou kunnen uploaden maar de populairste 3 zijn Spotify, Soundcloud en Apple Podcasts. Nu kun je op elk platform handmatig je podcast uploaden maar met Anchor sla je drie vliegen in één klap. Op dit platform (en dus die app) upload je je podcast overal tegelijk, kun je inplannen, bewerken en informatie toevoegen. Makkelijk, gratis en gebruiksvriendelijk.
Zo promoot je je podcast
Nu je podcast klaar is en de eerste aflevering online staat; wil je natuurlijk zo veel mogelijk luisteraars. Promoten kan op diverse manieren:
- Deel je podcast direct vanuit Spotify op stories, volgers kunnen dan direct doorklikken.
- Post op je tijdlijn teasers van je podcast. Met Headliner kun je hier hele leuke posts met audio voor maken.
- Maak een simpele website voor je podcast. Waarom? Dan wordt je sneller gevonden via Google!
- Als je met gasten werkt; vraag dan of zij de podcast ook zo veel mogelijk willen delen, zo spreek je weer een nieuwe doelgroep aan.
- Maak een speciaal Instagram account aan (indien relevant) voor je podcast. Deel hierop niet alleen de afleveringen maar ook aanvullende informatie en verdieping.
Bonustip: Wil je in je podcast een dienst of product promoten? Doe dit dan idealiter in het midden. Aan het begin is niet prettig voor de luisteraars en aan het einde heb je ook niet meer iedereen scherp.
Tot slot
Ik ben helemaal voorstander van al doende leren. De eerste aflevering moet goed zijn maar hoeft niet perfect. Gaandeweg zul je leren wat voor jou werkt en wat niet. Zolang je naam, onderwerp en geluid goed zijn, heb je die basis staan en kun je verder gaan leren en ontwikkelen. Heb je een persoonlijke cheerleader nodig om je te helpen en door het proces heen te loodsen? Je kan me bereiken via info@miraennen.nl.
Heel veel succes en plezier met podcasten!
1 Comment
[…] een fun fact: de podcast over ondernemen is één van de projecten die ik samen met Rebecca opzette tijdens het Halfjaar […]
mei 18, 2022 at 6:20 am