Vanmorgen is er een persbericht uit gegaan voor mijn webshop (inmiddels is de webshop gesloten). Helemaal leuk en spannend en ik ben heel benieuwd wat dit me gaat opleveren. Via de mail en Instagram kreeg ik echter ook veel vragen over hoe ik aan zo´n persbericht ben gekomen en daar vertel ik in dit artikel graag wat meer over.
Waarom een persbericht?
Een persbericht is een bericht wat uitgestuurd wordt naar diverse media. Als blogger heb je er wellicht wel eens eentje (of heel veel) ontvangen maar bijvoorbeeld ook tijdschriften en kranten krijgen dit soort berichten. Een persbericht bestaat (meestal) uit tekst en beeld en wordt opgemaakt naar jouw wensen. De media bepaalt vervolgens wat ze met het persbericht doen; als je geluk hebt, publiceren ze iets over jouw merk of product. Dit weet je niet vooraf en een persbureau geeft doorgaans ook geen garanties af. Als je geluk hebt, komen er heel veel publicaties, als je pech hebt geen enkele. Je betaalt voor het persbericht maar niet voor de publicaties, het kan je dus heel veel publiciteit opleveren maar ook geen enkele, al komt dat laatste weinig voor. Wil je mijn persbericht lezen? Dat kan via deze link.
Kun je voor alles een persbericht laten maken?
Ik ben geen persbureau maar volgens mij kan het in principe voor alles. Nu is het natuurlijk zo dat sommige dingen eerder in tijdschriften of op blogs worden gepubliceerd dan andere. Twijfel je of een persbericht wel de juiste manier van publiciteit voor je is? Vraag het dan vooral na bij het persbureau waar je gebruik van wilt maken, wellicht hebben ze leuke andere opties voor je als een persbericht niet helemaal passend is.
Wat kost dat?
Dat is extreem verschillend. Elke bureau hanteert andere prijzen en dat is weer afhankelijk van bijvoorbeeld hun netwerk en wat precies de inhoud van je persbericht gaat zijn. Ik ben zelf voor de eerste keer voor een meer betaalbare partij gegaan omdat een persbericht laten versturen voor mij volledig nieuw was. Ook had ik over deze partij goede verhalen gehoord en sprak de communicatie me aan. Om je een klein beetje een richtlijn te geven; mijn persbericht kostte ongeveer €250.
Hoe vind je een geschikte partij?
Google. Kijk eens rond naar verschillende persbureau´s, vergelijk tarieven, exacte diensten en neem contant op met degenen die je aanspreken. Ik had ¨mijn¨ persbureau ergens voorbij zien komen en wist dat een bevriende ondernemer gebruik maakte van haar diensten. Ik heb toen naar haar ervaring gevraagd en na positief bericht contact opgenomen. Vraag dus vooral bij ondernemers die je (online) kent of zij ervaring hebben en mail gewoon wat bureaus om te vergelijken en te kijken wie je het meeste aanspreekt.
Hoe bepaal je wat er in moet?
De maker denkt (als het goed is) met je mee en zal je een aantal vragen stellen. Uiteraard kun je ook zelf al aangeven welke punten je per se in je bericht terug wilt laten komen. Denk goed na over wat jou uniek maakt ten opzichte van anderen en wat je wilt uitstralen met je merk of product. Mijn advies is ook om altijd goed te luisteren naar de feedback van de maker. Je betaalt ze omdat ze er verstand van hebben en als je een goede partij hebt, is de feedback die je krijgt niet uit de lucht gegrepen. Jullie willen ten slotte beide dat er een zo goed mogelijk bericht uit komt en daarvoor moet je samenwerken.
Waar heb ik mijn persbericht laten schrijven?
Mijn persbericht heb ik laten schrijven door Pers-Wereld en dat is goed bevallen. De eigenaresse, Elsbeth, denkt oprecht met je mee, geeft goede feedback en ze heeft er een prachtig bericht van gemaakt. Wat mij betreft zeker aan te raden als je om kunt gaan met feedback, iemand wilt die meedenkt en voor een goede prijs een professioneel persbericht wilt.