0
meer bezoekers

Business | Meer bezoekers op je website? Zo doe je dat!

januari 6, 2022

Als je blogt of een andere website hebt en graag wilt groeien of verkopen, kan het frustrerend zijn als je maar weinig mensen bereikt. In dit artikel deel ik een aantal tips voor meer bezoekers. Ik deel uitsluitend tips die voor mij persoonlijk geholpen hebben maar wil wel benadrukken dat er altijd uitzonderingen zijn en dat groeien met je blog vaak ook een combinatie van factoren is.

Hierom wil je meer bezoekers op je website

Als je als hobby blogt, zal het je wellicht niet veel uitmaken maar dan heb je waarschijnlijk dit artikel ook niet aangeklikt. Ik ga er dus in dit artikel vanuit dat je graag verder wilt met je website of blog en wilt groeien. Meer bezoekers op je website is om verschillende redenen zakelijk interessant. Bedrijven vragen voor een samenwerking vaak om bezoekersaantallen en dat aantal is één van de factoren die meeweegt bij het bepalen van je prijs voor zo´n samenwerking. Daarnaast betekent meer bezoekers doorgaans ook meer advertentie- en affiliate-inkomsten. Meer bezoekers betekent meer views, meer kansen op kliks én meer kansen op verkopen via jouw links en dus meer geld.

Je kunt natuurlijk ook meer bezoekers op je website willen omdat je bijvoorbeeld een boodschap wilt verspreiden en dan geldt natuurlijk; hoe meer bereik, hoe meer mensen jouw boodschap horen. Omdat ik op mijn blog voornamelijk schrijf over online ondernemen, ga ik in dit artikel in op de zakelijke kanten van meer bezoekers op je website.

Zo krijg je meer bezoekers op je website

Ik kan alvast vertellen dat één actie je niet gaat helpen met het krijgen van meer bezoekers. Elke actie helpt natuurlijk maar als je flink wilt groeien dan is het het meest effectief om verschillende dingen in te zetten die samen voor groei gaan zorgen. Methodes die voor mij geholpen hebben, deel ik hier onder. Wat ik niet uitgebreid ga bespreken maar wel kort wil benoemen is dat consequent kwalitatieve artikelen posten de basis is. Als die basis er nog niet is, zou ik daar eerst aan werken voor je je gaat concentreren op groei.

SEO SEO en nog eens SEO

Toen ik 10 jaar geleden begon met bloggen, hoorde ik al dat je aan SEO moest doen. Dat advies sloeg ik zonder echte reden in de wind. Ik geloof dat ik vooral niet zo goed begreep wat het nou was en er daarom niet aan begon. SEO betekent ´Search Engine Optimization´ oftewel ´zoekmachine optimalisatie´. Heel simpel gezegd is SEO een combinatie van héél veel dingen die er voor zorgen dat je website goed gevonden wordt door zoekmachines. Mensen Googelen de hele dag dus als je goed gevonden wordt, betekent dat veel bezoekers. Vanaf het moment dat ik actief aan de slag ging met SEO, zijn mijn bezoekersaantallen al snel verdubbeld. Ik vind dit dan ook de belangrijkste manier om meer bezoekers te trekken. SEO is heel erg uitgebreid en vrij complex maar de basis is gelukkig makkelijk te vinden via Google en in dit artikel wat ik eerder al eens schreef.

Social media

Social Media is wat mij betreft onlosmakelijk verbonden met het hebben van een website. Ik zie het echt als een verlengstuk van een website. Je kunt social media op diverse manieren inzetten en hoe je dat doet, zal afhangen van het soort website dat je hebt en wat bij je past. Een aantal voorbeelden die voor mij hebben gewerkt:

  • Blog artikelen en productfoto´s delen via Instagram.
  • Persoonlijke verhalen en een kijkje achter de schermen delen via Instagram.
  • Mijn artikelen in daarvoor bestemde Facebookgroepen plaatsen.
  • Meer vertellen over de diensten en producten die ik aanbied via Instagram.
  • Artikelen delen op Twitter en Pinterest.
  • Actief zijn en connecties maken met andere bloggers, wederom voornamelijk via Instagram.

Social Media trekt bij mij niet extreem veel bezoekers naar mijn website. Ik heb er wel veel contact met mensen die mijn artikelen lezen en dat contact is voor mij heel waardevol. Ik vind het niet alleen gezellig maar ik krijg ook feedback én mensen schaffen eerder iets aan naar aanleiding van een tip als ze je ¨kennen¨.

Ben er!

Voor social media geldt ook dat het essentieel is om aanwezig te zijn. Drop niet alleen je foto´s en artikelen maar ¨ben er¨. Ga actief op zoek naar mensen die je leuk vindt of die hetzelfde doen als jij en geef een like, maak een praatje en kom in contact. ¨Er zijn¨ geeft je website meer persoonlijkheid en dat trekt nou eenmaal mensen aan.

Clickbait maar dan zonder leugens

Ken je die blogs met als titel ¨hoe ik 10.000 bezoekers kreeg binnen een maand¨? De titel maakt je nieuwsgierig en je klikt het artikel aan. Vervolgens vertelt de schrijver je dat 10.000 bezoekers binnen een maand niet gelukt is en ben je voor Jan lul naar het artikel gelokt. Clickbait titels worden veel gebruikt om lezers te lokken maar doe het niet. Mensen gaan geen tweede keer klikken en je hebt veel meer aan bezoekers die structureel blijven terugkomen. Kies een titel die lokt, die nieuwsgierig maakt en prikkelt maar wel eentje zonder leugens.

Wat vind je echt leuk?

Ben je over beauty gaan bloggen in de hoop spullen opgestuurd te krijgen maar vind je make-up niet leuk om over te schrijven? Kap er dan mee en schrijf over iets wat je wel tof vindt. Allereerst zul je er al snel achter komen dat een halve dag aan een goed artikel werken niet echt chill is als je beloning een ¨gratis¨ fles shampoo is en ten tweede is structureel en kwalitatief bloggen niet vol te houden als je er niet heel veel plezier in hebt. Iets opbouwen kost heel veel tijd en dat kan niet zonder dat je geniet van wat je doet. Ik heb jaren 7 artikelen per week geschreven naast een studie, bijbaan en stage zonder dat ik één cent verdiende. Ik vond het geweldig om te doen, heb regelmatig aanpassingen gedaan (ik begon ooit met 7 beauty reviews per week) en daardoor ben ik op het punt waar ik nu ben. Wees dus niet bang om je onderwerpen aan te passen als je merkt dat je interesses veranderen . Begin sowieso al met een weloverwogen keuze en bedenk waarom je wilt doen wat je gaat doen.

Tot slot

Meer bezoekers naar je website trekken kost tijd en doorzettingsvermogen. Ik heb het altijd ontzettend leuk gevonden om me hierin te verdiepen met gelukkig veel resultaat. Bedenk je echt waarom je dit doet en of de tijdsinvestering het waard is. Niet om je te ontmoedigen maar omdat ik 9 van de 10 beginnende bloggers zie afhaken omdat ze sneller meer verwacht hadden. Dat is niet erg maar ik denk wel dat dat voorkomen kan worden als je vooraf bedenkt wat je doel is en wat je daar voor over hebt.

Heb je een webshop, website of blog en groeien je bezoekersaantallen maar niet? Wellicht is één van mijn diensten dan iets voor je. Ik geef je dan persoonlijk en op jouw site afgestemd advies en begeleiding en ga streng en eerlijk maar rechtvaardig kijken naar de punten waarop jij winst kunt behalen. Wil je vrijblijvend meer weten over de opties? Stuur dan een mailtje naar info@miraennen.nl.

Wil jij meer leren over bloggen en meer geld verdienen met je blog? Check dan mijn Boost je Blog training!

PS. Heel veel tips lezen rondom online ondernemen, bloggen en Instagram? Volg mijn account!

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

3 Comments

  • Amelie van Writings by Amelie

    Handige tips om mee aan de slag te gaan! Dit geeft me nog eens een heldere kijk op datgene waar ik mee bezig ben, wat zorgt voor wat extra motivatie!

    januari 8, 2022 at 6:50 pm Reply
  • Daniella Fotiadis

    Ja omg SEO is echt the key! Merk zo een verschil nu ik er meer mee doe maar kan altijd meer. Helder artikel en leuk geschreven

    januari 13, 2022 at 2:58 pm Reply
  • Vera

    Altijd chill om even een check up te hebben naar goede tips en of ik die al toepas!

    januari 21, 2022 at 8:59 am Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.