0
Instagram engagement verhogen

Business | Zo verhoog je je engagement op Instagram

januari 19, 2022

Op Instagram draait het tegenwoordig (voor het algoritme en samenwerkingen) vooral om engagement. Vroeger haalde ik met gemak 1000 likes op een post, inmiddels is dat een stuk lastiger en kom ik niet eens meer in de buurt van die aantallen. Instagram is enorm verandert en het is lastiger om meer mensen te bereiken én mensen te laten reageren. In dit artikel deel ik daar meer over en vertel ik hoe je Instagram engagement verhogen werkt.

Wat is engagement?

Onder engagement valt alle interactie die je op account ontvangt: likes, reacties, saves maar ook privé berichten en reacties op stories. Het meetbare engagement, op openbare posts zijn het meest belangrijk voor samenwerkingen. Voor het algoritme hebben saves en DM’s op dit moment prioriteit.

Waarom is het zo belangrijk?

Engagement kan om twee redenen belangrijk zijn:

  • Bedrijven gebruiken het om te meten hoe betrokken je volgers zijn en bepalen daarmee of een samenwerking (met bijvoorbeeld Nakd) interessant is voor ze.
  • Het algoritme van Instagram bepaalt aan de hand van engagement hoe interessant je post is en of het aan meer mensen (meer van je volgers en op de explore page) getoond moet worden.

Als je een groot relevant bereik wilt creëren, is het dus zeker de moeite om je wat extra in te zetten voor het verhogen van je engagement.

De checklist

Relevante posts van goede kwaliteit plaatsen die uitnodigen tot reactie is stap één, stap twee is zelf actief zijn en niet alleen maar zenden. Door onderstaande checklist bij elke post na te lopen, kun je je engagement enorm bevorderen.

  • Een relevantie story plaatsen: 1 uur voor je post.
  • Zelf relevant reageren bij je volgers, de mensen die je volgt én bij relevante hashtags: 15 minuten voor je post.
  • Like de reacties onder je voorgaande post: 5 minuten voor je post.
  • Loop je post na. Heeft ‘ie toegevoegde waarde? Heb je een call to action?: 1 minuut voor je post.
  • Deel je post in je stories met een teaser of nieuwe call to action: direct na het posten.
  • Nogmaals relevant reageren bij je volgers etc.: 5 minuten na het plaatsen.
  • Reageren op alle reacties onder je post: 15 minuten na het plaatsen.

Tot slot

Of ik dit zelf allemaal bij élke post doe? Nee. Ik heb daar niet altijd zin en soms ben ik niet in een modus om heel actief te reageren bij anderen. Ik hou de checklist aan als leidraad, niet als een must want het moet wel leuk blijven. Je Instagram engagement verhogen is ter ondersteuning, niet je hoofddoel. Onthou ook altijd; kwaliteit staat voorop zowel bij wat je zelf plaatst als bij wat je reageert. Aan inhoudsloze snelle reacties heeft te ontvanger niks en jij zelf ook niet. Kwaliteit boven kwantiteit.

Verdien jij nog geen fulltime salaris met je blog maar wil je dat wel? Check dan mijn Boost je Blog cursus!

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.