Een aantal geleden deelde ik dat ik door een bestaande klant was gevraagd als appointment setter. Dat is sindsdien een mooi avontuur geweest waarin ik heel veel heb mogen leren. Mijn ervaring als appointment setter is niet alleen leuk geweest maar dus ook heel waardevol. Ik heb fouten gemaakt, succes behaald en deze wereld helemaal mogen ontdekken. In dit artikel deel ik wat meer inside info ten opzichte van het eerste artikel, waar ik net pas aan de slag was.
Wat is een appointment setter?
Als appointment setter ga je via social media in DM of reacties het contact en de verbinding aan met klanten van je opdrachtgever. Het doel van deze gesprekken is (meestal) ze een call in te laten boeken zodat ze een verdere aankoop gaan doen bij jouw opdrachtgever.
Dat klinkt heel simpel, gewoon een beetje berichten sturen en reageren, toch? Het gaat echter wel wat verder. Je wilt oprecht contact hebben met de klanten en zult dus het aanbod van je opdrachtgever goed moeten kennen. Je wilt uiteindelijk iets verkopen aan de doelgroep maar geen keiharde sales gesprekken voeren (doorgaans dan). Het is dus belangrijk dat je als appointment setter op de juiste manier kunt communiceren en in staat bent om verbinding te maken en de persoon tegenover je aan te voelen. Iedere ondernemer heeft hierin weer zijn eigen stijl en script
Je voert in de meeste gevallen niet de ingeplande sales gesprekken, dat doet een “closer”. Je bent voor je salaris (daarover hieronder meer) dus afhankelijk van de closers.
Na een aantal maanden ervaring kan ik hieraan toevoegen dat het veel waardevoller setten is als je je opdrachtgever écht goed kent. Hoe beter jij je opdrachtgever en dienst producten kent; hoe meer waarde je de potentiële klanten die je spreekt kunt bieden.
Wat moet je ervoor kunnen?
Er zijn tegenwoordig talloze opleidingen tot appointment setter te vinden. Ik heb geen ervaring met deze opleidingen want ik heb er geen gevolgd.
Als je totaal nieuw bent in het online werken, denk ik dat een opleiding van goede kwaliteit zeker van waarde is. Ik ga er vanuit dat je hierin de skills leert die je nodig hebt als appointment setter. Ik ben echter aan de slag gegaan zonder opleiding.
Een klant waar ik al jaren voor werk, vroeg me een aantal maanden geleden voor deze functie. Ik ken haar bedrijf goed, beheer haar social media al jaren en sta dus midden in het bedrijf. Het voeren van gesprekken heb ik me de afgelopen maanden eigen gemaakt maar wordt nog elke dag verbeterd. Je leert gaandeweg wat wel en niet werkt, hoe je op verschillende karakters kunt reageren en wat handige zinnen en woorden zijn om te gebruiken. Ik denk dan ook dat als je voor iemand werkt die een appointment setter zoekt, je zeker samen kunt kijken of deze uitbreiding van functie iets voor jou is. Met nul ervaring en nog geen klanten, denk ik dat het handig is om een opleiding te volgen of bij een beginnende ondernemer te starten om het samen te leren.
Waar moet je rekening mee houden?
Idealiter krijgen klanten van grote ondernemers snel antwoord. Het is handig om meteen te antwoorden want als ze online zijn is de kans op een gesprek veel groter. Natuurlijk kun je niet 24/7 online zijn (moet je ook niet willen) dus is het goed om met je opdrachtgever af te stemmen wanneer jij werkt. Voor een groter bedrijf setten zou ik niet aanraden als je dit maar een paar uurtjes per week wilt doen omdat ze simpelweg meer baat zullen hebben bij iemand die vrijwel dagelijks een groot gedeelte van de dag beschikbaar is.