Jullie hebben het misschien al gezien; sinds kort is het mogelijk om met mij te chatten als je mijn site bezoekt. Op deze manier wil ik toegankelijker zijn voor vragen en je sneller kunnen helpen als je wat zoekt. Ik vertel je graag hoe jij ook een chat op je website kunt installeren (heel makkelijk) en wat ik als voor- en nadelen ervaar.
Een chat op je website, hoe installeer je dat?
Ik maak gebruik van Tidio, dat is een chat die heel makkelijk via een WordPress plugin te installeren is. Je zoekt simpelweg naar ¨Tidio¨ bij de plugins en installeert ´m zoals gebruikelijk. Als je de plugin activeert vertelt ie zelf eigenlijk wat je moet doen. Je wordt doorverwezen naar de site om een account aan te maken en kunt dan gemakkelijk alles koppelen. Extreem makkelijk en snel, als je gewoon doet wat het scherm je aangeeft.
Is de chat gratis?
Ja. Ik maak gebruik van de gratis versie van Tidio. Er zijn diverse betaalde opties die echt van toegevoegde waarde kunnen zijn als je bijvoorbeeld een webshop hebt. Voor een blog zou ik de betaalde versie zelf niet aanraden. Je krijgt overigens een week gratis alle betaalde opties als je je aanmeldt, dit stopt automatisch en je zit nergens aan vast.
Waarom is de chat zo handig?
Zoals ik al aangaf gebruik ik de chat om mezelf toegankelijker te maken voor vragen. Ook biedt ik bezoekers aan om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Wat ik geweldig vind aan de chat is dat je bepaalde automatische berichten in kan stellen die getriggerd worden door bepaalde acties (er is hierin vrij veel keus qua acties en antwoorden). Zo krijg je als nieuwe bezoeker bij mij de vraag of ik je ergens mee kan helpen. Als je voor de tweede keer komt vraagt de chat automatisch of je ingeschreven wilt worden voor de nieuwsbrief. Ik twijfel overigens of het niet handiger is om die twee berichten om te draaien, wat vinden jullie? Als je een Blog Academy artikel leest, biedt de chat aan om je in te schrijven voor de Blog Academy reminder. Al deze acties doet de chat maar één keer per unieke bezoeker, je krijgt dus niet steeds opnieuw een pop-up. Op deze manier kun je zelf allerlei ¨scenario´s¨ uitschrijven om je bezoekers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
De chat is overigens ook te koppelen met Facebook Messenger. Als je dus veel vragen binnenkrijgt via je Facebokpagina én via je chat kun je deze op één plek beantwoorden. Voor grotere bedrijven: je kunt bij de gratis versie 3 operators tegelijk op je chat laten werken.
Wat vond ik handig aan de betaalde versie?
Ik was alles nog een beetje aan het uitvinden dus ik heb niet optimaal gebruik kunnen maken van de betaalde versie. Wat ik echt héél leuk vond ik dat ik kon zien welke pagina´s een gebruiker allemaal bezocht. Soms werd er een vraag gesteld waaruit niet helemaal bleek over welk artikel het ging. Doordat ik kon zien op welke pagina de bezoeker zich bevond, kon ik de vraag alsnog beantwoorden.
Wat vind ik minder handig aan Tidio?
Een groot nadeel vind ik dat de chat maar 100 van die automatische berichten per maand stuurt. Bij mij is dit er eigenlijk in een halve dag al doorheen. Dat betekent dat de rest van de maand niemand meer ¨aangesproken¨ wordt, het chat-icoontje staat er nog wel en mensen kunnen mij ook gewoon aanspreken. Dit probleem zou je kunnen ondervangen door zelf iedereen handmatig aan te spreken, dat is echter een functie waarvan je bij de gratis versie geen gebruik kunt maken. Omdat ik mijn chat niet als harde salestool gebruik vind ik het niet de moeite om over te schakelen naar een betaalde versie. Wat ik ook minder handig vindt is dat bezoekers denken dat ik weet wie ze zijn. Ik krijg vaak chatberichten waaruit blijkt dat de chatter denkt dat ik kan zien wie er achter zit, dat is niet zo. Vaak heb ik n.a.v. de tekst wel een idee maar regelmatig ook niet. Als ik de chat pas beantwoord als de bezoeker weer offline is, krijgt deze dan ook geen melding daarvan en kan ik ook niet meer helpen.
Kan ik de chat ook op mijn telefoon gebruiken?
Ja. Er is een handige en duidelijke app. Ik gebruik deze voornamelijk om snel berichten te kunnen beantwoorden als ik niet achter mijn computer zit.
Voor wat voor websites is Tidio een goede toevoeging?
Voor een blog vind ik het leuk, maar niet essentieel. Als je een webshop hebt, vind ik het zeer zeker van toegevoegde waarde en denk ik dat je meer sales kunt genereren door je automatische vragen en antwoorden goed in te stellen. Ook als je een website hebt en heel veel vragen per mail krijgt over je product of dienst, kun je jezelf misschien toegankelijker maken met deze chat. Sowieso raadt ik elke website-eigenaar aan om in ieder geval de free trial te proberen, zo kun je bekijken of het wat voor je is.
Tot slot
Een chat op je website leuke tool voor online ondernemers, ik merk dat ik elke keer weer blij wordt als er een vraag binnenkomt op de chat. Het voelt gezellig en alsof ik meer contact heb met mijn lezers. Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben, of zijn er dingen onduidelijk? Laat ze vooral achter in de comments.
4 Comments
Best wel leuk… zo zou het commenten eigenlijk moeten zijn, interactief… net als watsapp meteen reageren!
februari 4, 2019 at 5:51 pmJa precies, zo gezellig!
februari 4, 2019 at 7:01 pmSuper handig en leuk artikel! Dankjewel voor het delen en de goede uitleg:)
maart 4, 2019 at 4:42 pm[…] dat je e-mailadres makkelijk te vinden is, maak een contactformulier of installeer bijvoorbeeld een chatfunctie. Zorg ik elk geval dat het makkelijk is en dat mensen niet hoeven te zoeken naar een contactkanaal […]
november 8, 2022 at 2:31 pm