Of het nou Sinterklaas, Kerst of ¨gewoon¨ een verjaardag is, een feestje organiseren is veel werk. Hier thuis betekent een feestje dat ik eerst een dag aan het voorbereiden ben, op het feestje zelf rond ren om iedereen van drank te voorzien en de day after flink aan de schoonmaak moet. Uiteraard ¨helpt¨ mijn vriend wel maar we weten allemaal hoe veel je daar werkelijk aan hebt;). In dit artikel deel ik 10 tips die het organiseren van een feestje wat eenvoudiger maken.
Bedenk een thema
Een thema klinkt in eerste instantie als veel werk maar je bakent hier heel veel keuzes mee af. Bij winkels als Xenos hebben ze vaak schappen vol feestbenodigdheden in bepaalde thema´s. Maak het jezelf gemakkelijk en kies een thema waarvoor makkelijk spullen te verkrijgen zijn. Ze hebben op dit moment echt hele leuke props voor Oud & Nieuw, heel betaalbaar ook allemaal. Ook zijn er diverse webshops waar je makkelijk alles bij elkaar kunt vinden voor het ideale themafeest! Zoals bijvoorbeeld opblaaskrokodillen voor een foute party of led armbanden die reageren op muziek. Genoeg keus qua feestartikelen in elk geval!
Laat de boodschappen lekker bezorgen
Ga niet zelf lopen zeulen maar laat je boodschappen lekker thuisbezorgen door b.v. de Jumbo. Kost je een paar euro maar dat maakt op zo´n feestbudget echt niet meer uit. Bij Jumbo betaal je tot €70 boodschappen €6 bezorgkosten (daar boven €5). Er zijn ook altijd acties dat je bij het bestellen van bepaalde producten helemaal geen bezorgkosten betaalt. De tijd en de moeite die je hier mee bespaard is dubbel en dwars de moeite waard.
Confetti: begin er niet aan.
Twee jaar geleden werd mijn vriend 30 en leek het me leuk om wat ballonnen te vullen met confetti. Dom idee. Uiteraard werden deze ballonnen na 9 bier en wat shotjes kapot geprikt en vind ik na al die tijd nog steeds confetti op dubieuze plekken.
Bespaar je de moeite van een playlist
Spendeer geen uren aan het maken van een leuke playlist. Vrijwel op elk feest wordt deze playlist binnen no time overgenomen en kun je fluiten naar je feestklassiekers.
Bestel een taart
Zelf bakken is natuurlijk leuk én lekker maar het kost zó veel tijd. Het levert mij ook altijd stress op omdat er nog al eens wat mislukt. Er zijn zat goede bedrijven die heerlijke en mooie taarten leveren, scheelt je weer een halve dag in de keuken. Een taart bestellen is niet alleen makkelijk, je kunt ´m ook laten personaliseren (lang leve gênante kinderfoto´s) om het nóg leuker te maken.
Pinterest is je beste vriend
Als je het, net als ik, leuk vind om wel het een en ander qua eten zelf te maken kijk dan eens op Pinterest. Type ¨easy party snacks¨ in en je vind honderden eenvoudige en vaak heerlijke snacks die niet al te veel werk kosten. Mijn favorieten zijn deze uienringen, deze cheesecake bites en deze s´more pops.
Stofzuig niet van te voren
Bij letterlijk elk feest wat ik gegeven heb stond het huis binnen een kwartier vol met mensen en werd er van binnen naar buiten heen en weer gelopen. Ik had rustig twee weken niet kunnen stofzuigen en niemand had het door gehad. Neem dus voor een feestje niet de moeite om nog even snel te stofzuigen, niemand heeft het door en het is zonde van je tijd.
Maak een drank/etenstafel
Creëer een plek waar mensen zelf hun drinken kunnen pakken en waar de hapjes staan. Zo ben je zelf niet non stop heen en weer aan het lopen en we zijn ten slotte niet bij de Britse elite op een partijtje. Ik vind mensen serveren wel gezelliger alleen dit moet je echt niet doen als je zelf ook nog een leuke avond wilt hebben. Als je echt een groot feest houdt kun je overwegen iemand in te huren alleen dat soort feesten zijn hier niet echt aan de orde.
Laat mensen wat meenemen
Ik vind zelf feestjes met weinig eten vreselijk. Niks zo erg als alleen maar een schaaltje chips op tafel, ik wil snacks. Als je veel eten ook belangrijk vindt, kun je er voor kiezen mensen wat hapjes mee te laten nemen zodat je zelf niet heel veel hoeft te maken. Op deze manier heb je zelf minder werk en vaak een hele leuke variatie aan snacks.
Catering
Ik beloof dat dit de laatste tip gerelateerd aan eten is (je ziet wel waar mijn feestjes om draaien). Tegenwoordig kost het echt geen fortuin meer om wat hapjes te bestellen voor je feest of de plaatselijke slager je barbecue te laten verzorgen. Vaak ben je echt maar íets meer kwijt dan wanneer je alles zelf gemaakt/gekocht had.
Draai de WC op slot
Als je meerdere wc´s hebt dan zit je er niet op te wachten dat beschonken mannen mensen deze allemaal bevuilen. Zorg er voor dat maar één van je toiletten gebruikt word, scheelt je een hoop schoonmaakwerk.
Ga opzichtig opruimen
Kies een moment aan het einde van de avond als nog niet iedereen naar huis is en ga in het zicht opruimen. Gelukkig zijn er dan altijd mensen die zich verplicht voelen om hun hulp aan te bieden.
Wat is jouw volgende feestje?
Een feestje organiseren moet natuurlijk vooral leuk blijven. Met bovenstaande, eenvoudige, tips maak je het jezelf allemaal net wat makkelijker. Ik ben benieuwd welke feesttips jullie hebben én natuurlijk welke feestjes jullie in het vooruitzicht hebben!
*Dit artikel betreft een samenwerking.
22 Comments
Haha zo herkenbaar van die confetti. Wij deden altijd een pinata toen mijn kids klein waren, vullen met snoep en confetti. Achteraf hadden we er altijd spijt van omdat we de confetti maandenlang overal vonden. Goede tips trouwens!
december 9, 2018 at 6:22 pmZelf vieren wij feestjes eigenlijk altijd bij iemand anders 😉
december 9, 2018 at 6:24 pmZitten zeker handige tips tussen. Vooral het zelf eten mee laten brengen en de catering!!
CHECK met geen confetti. Die heb ik ook verboden op mijn laatste tuinfeest, anders ligt zo je hele tuin vol. Een playlist had ik wel, ruim 6 uur, zodat ik er verder niet meer over hoefde te denken.
december 9, 2018 at 9:36 pmIk moet eerlijk bekennen ik ben die stres kip die nog een halfuur voor aanvang van het feest gaat stofzuigen. Een tip die ik nog heb is aan de gasten vragen wie er nog koffie wil hebben aan het einde van het feestje,dat is een goede hint zijn dat het tijd word om naar huis te gaan.
december 9, 2018 at 10:41 pmIk vind de tip van de wc heel goed, maar hoe draag je een wc op slot van de buitenkant?
december 10, 2018 at 7:06 amMet een muntje!
december 10, 2018 at 8:11 amHaha, confetti op dubieuze plekken 😉 Zolang het bij anderen is is het niet erg!
december 10, 2018 at 5:43 pmDit lijstje staat nu onder mijn favorieten! Moet ik er bij het volgende feestje zeker bij gaan pakken.
december 11, 2018 at 8:19 amEen paar weken terug heb ik voor een bijeenkomst boodschappen besteld. Ik schrok mij rot van de rekening, maar goed. Fijne tips om een feestje te organiseren!
december 11, 2018 at 9:02 amJa het gaat wel harder dan wanneer je alles zelf in je mandje legt he? Ik probeer altijd mijn lijstje nog eens na te lopen en te checken of dingen écht nodig zijn (zoals die 4 pakken koekjes) en of dingen goedkoper te krijgen zijn!
december 11, 2018 at 10:58 amGoede tips meid. Ik krijg altijd stress wanneer er een feestje is thuis.
december 11, 2018 at 9:36 amGoede tips meid. Ik stress altijd wanneer er een feestje is thuis
december 11, 2018 at 9:36 amGoede tips meid. Ik stress altijd wanneer er een feestje is thuis
december 11, 2018 at 9:37 amHandige tips heb je gegeven! Ik vind feestjes geven altijd super leuk!
december 11, 2018 at 11:21 amIk moet lachen om jouw tip om niet te stofzuigen! Dat doe ik dus wel altijd en elke keer denk ik achteraf weer, waarom in vredesnaam??
december 11, 2018 at 3:14 pmDeze tips kunnen vanavond al wel een beetje van pas komen 😉 Alvast de beste wensen voor 2019! x
december 31, 2018 at 8:49 amVoor jou ook het beste in 2019 <3
december 31, 2018 at 9:14 amHahaha, grappig geschreven. Ik ben van Surinaamse komaf dus eten speelt een belangrijke rol. Er is altijd eten. Ook uit een respect naar je gasten toe die stad en land hebben afgereisd om naar jouw feestje te komen. Een bak chips op tafel is dus not done. Hahaha. Gelukkig zijn er altijd familieleden die aanbieden om eten mee te nemen als je een feestje viert, dus dat scheelt idd vaak tijd ??
januari 1, 2019 at 5:27 pmIk hou wel van feestjes geven en eind januari hebben we een 80’s party. Confetti is idd een no No! Ik zelf gebruik altijd mind maps voor het organiseren van feesten. Heb ik meteen een goed overzicht!
januari 2, 2019 at 11:19 amik ben gevraagd voor ceremoniemeester voor de bruiloft van mijn vriendinnen, wordt ook een geregel, maar wel super veel zin in
januari 7, 2019 at 3:32 pmWat een superleuke tips ! Ideaal voor het plannen voor elk soort feestje 🙂
april 19, 2019 at 9:02 pmleuke tips! catering lijkt me zeker ideaal als je zelf een feestje geeft 🙂
januari 20, 2020 at 4:26 pm