boulderen

Lifestyle | Boulderen: goed voor je fysieke én mentale gezondheid

juli 18, 2023

Als je me volgt op Instagram, heb je vast voorbij zien komen dat ik sinds dit voorjaar een hele leuke nieuwe hobby heb ontdekt: boulderen. In dit artikel vertel ik je wat meer over deze fijne sport die wat mij betreft niet alleen goed is voor je lijf maar ook je mentale gezondheid erg goed doet.

Wat is boulderen?

Boulderen is simpelweg klimmen zonder touw. Je klimt een route waarvan de kleur de moeilijkheidsgraad aangeeft en bent niet gezekerd. In een boulderhal ga je doorgaans maximaal 5 meter hoog en als je valt, kom je op een mat terecht.

Waarom is het zo fijn?

Het fysieke aspect vind ik leuk en uitdagend. Je hebt kracht nodig maar ook zeker lef, balans en inzicht. Het voelt niet, zoals ik bij hardlopen heb, alsof je keihard aan het sporten bent, voor mij voelt het meer als spelen. Vergis je echter niet; boulderen is pittig voor je lichaam. Je gebruikt spieren die je in de meeste gevallen al tijden niet gebruikt hebt en vooral spierkracht is erg welkom. Ik ben zelf niet zo sterk maar kan compenseren door slim te klimmen en niet bang te zijn, ook als je niet sterk bent, kun je prima boulderen. Er zijn veel verschillende routes op diverse niveau’s en de makkelijke routes zijn wat mij betreft voor iedereen haalbaar. Het is leuk om jezelf elke keer uit te dagen en te verbeteren en steeds lastigere routes te proberen.

Mentaal staat bij mij mijn hoofd echt even op pauze. Je bent bezig met de route en hebt daar concentratie voor nodig. Je leert je lijf kennen, je lijf vertrouwen en overwint angsten en uitdagingen. Ik merk dat dat stukje me mentaal heel goed doet. Daarnaast is de vibe die ik tot nu toe heb ervaren in de boulderhal heel ontspannen. Mensen helpen elkaar, er is nul oordeel over of je het kunt en mensen zijn lekker bezig met klimmen.

Waar kun je boulderen?

Boulderen kan in Europa op diverse plekken buiten en binnen. Ik heb zelf alleen nog binnen geboulderd Bij GRIP in Nijmegen. Via Google zijn diverse boulderhallen te vinden en in vrijwel elke grote stad is er eentje te vinden. Boulderen is al een aantal jaar (met reden!) een opkomende sport en ik verwacht dat er in de komende jaren alleen maar meer hallen bij zullen komen. Ook in het buitenland kun je veel buiten boulderen, Frankrijk en Spanje zijn populaire landen. En hoe lekker is het om eerst de berg te lijf te gaan en daarna lekker te chillen in je hangmat?

Kost het veel?

Bij vrijwel alle hallen kun je een abonnement afsluiten, dat is vaak in verhouding veel goedkoper maar dan moet je wel vaak kunnen gaan. De prijzen voor een dagticket liggen meestal tussen de €15 en €20, doorgaans mag je daar zo lang voor klimmen als je wilt. Schoenen huren kost vaak een paar euro, zonder klimschoenen mag en kun je niet boulderen. Verder gebruik ik graag magnesium, dat maakt dat je minder zweet en niet wegglijdt, voor een tientje heb je al een grote zak waar je maanden mee doet.

Wat heb je nodig?

  • Allereerst sportkleding. Kies vooral kleding die comfortabel zit. Strakkere kleding vind ik persoonlijk fijner maar kies vooral wat jij lekker vindt zitten.
  • Klimschoenen kun je bij alle hallen huren. Ik heb zelf schoenen aangeschaft voor een paar tientjes bij Decathlon. Ik vond het zonde om elke week schoenen te huren en fijn om mijn eigen paar te hebben. Uiteraard zijn er ook hier veel kwaliteitsverschillen maar zeker als beginneling, bevalt dit paar prima.
  • Magnesium vind ik onmisbaar. Ik heb vrij snel zweethanden en het poeder (of spray) maakt dat je niet van de grepen afglijdt.

Is boulderen moeilijk?

Ik vind het uitdagend maar niet per sé moeilijk. De groene routes zijn het makkelijkst en die zijn voor denk ik iedereen prima te doen. Je kunt zelf meer uitdaging zoeken door lastigere kleuren te proberen. Ik had zelf verwacht dat het, zeker de eerste keer, lastiger zou zijn maar het is wat mij betreft een hele laagdrempelige sport die voor iedereen leuk is om te proberen.

Bouldertips

Ik ben natuurlijk net pas begonnen en absoluut geen expert. Toch heb ik in de afgelopen maanden een aantal dingen geleerd en fijne tips gekregen die ik graag met je deel.

  • Gooi niet alles op de kracht van je armen maar maak het jezelf makkelijker door je voet tactisch te positioneren en je benen en armen uit te strekken.
  • Doe routes die je lastiger vindt als aan het begin van je sessie. Vaak zijn je spieren na een uur klimmen vrij moe en wordt het steeds moeilijker.
  • Kijk goed om je heen hoe anderen het doen. Het is niet alleen ontzettend leuk om te zien maar je kunt er ook veel van leren.
  • Wees niet bang. Je lichaam kan vaak meer dan je denkt. Vind je het vallen spannend? Val dan eerst eens bewust van een hele lage hoogte. Zo weet je hoe het voelt en kun je eventueel proberen van steeds hoger te vallen.
  • Ga niet meteen voor de moeilijkste routes. Boulderen is heel anders dan andere sporten en er zijn zeer weinig mensen die meteen de lastige routes kunnen. Het is heel demotiverend als niks lukt. Begin dus lekker rustig en leer de bewegingen en de techniek kennen. Daarna opbouwen en steeds meer uitdaging zoeken, werkt voor mij in elk geval heel motiverend.
  • Neem je rust, hoe leuk het ook is. Raas niet in één keer door maar neem tussendoor pauzes om even op adem te komen. Ontspan je spieren en eet even een banaan, kun je daarna weer lekker door.
  • Geniet. Maak er vooral wat leuks van en klim lekker op een manier die bij jou past. Het is zo’n fijne sport die iedereen op zijn eigen manier kan doen. Leg jezelf niks op en beoordeel jezelf niet, hou het vooral leuk.

Tot slot

Van dit artikel heb ik weer helemaal zin gekregen om zondag de hal in te gaan. Als je ook gaat boulderen; heel veel plezier! Volg me vooral op Instagram om op de hoogte te blijven van mijn klimavonturen.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.