Of je nou zelf je website gaat maken of het door iemand anders laat doen, het is altijd slim om vooraf goed na te denken over de vormgeving van je site. Als je ´m zelf maakt is het uiteraard noodzakelijk om dit goed overzichtelijk te hebben maar ook een websitebouwer vindt het vaak prettig als je zelf al goed weet wat je wilt. Sommige websitebouwers zijn heel creatief en denken graag mee, andere zijn weer heel technisch en hebben graag wat meer sturing. Wees je daarvan bewust bij het kiezen van de juiste website bouwen. In dit artikel geef ik je een aantal tips die je helpen bij het bepalen van de vormgeving van jouw website.
De inhoud
Schrijf eens op wat er allemaal op jouw site moet komen. Welke informatie ga je geven? Hoe veel pagina´s komen er en hoe wil je die indelen? Door eerst alles op te schrijven wat er op moet staan en daarna papieren met vakjes te gaan tekenen van de indeling, krijg je overzicht. Je weet zo zeker dat je geen onderdelen vergeet en ziet aan je getekende vakjes meteen of je het prettig vindt hoe alles staat. Op sommige sites zie je dit digitaal ook terug: een sitemap. Het is eigenlijk letterlijk een “landkaart” van wat er te vinden is en waar dat te vinden is.
Wat wil je klant?
Verdiep je in je lezers, bezoekers en potentiële klanten. Wat willen zij graag zien? Zijn er bepaalde features die je op je site wilt laten terugkomen, een bepaalde schrijfstijl of specifieke foto´s die in het middelpunt van de belangstelling moeten staan? Inhoudelijk is het erg belangrijk dat het uiterlijk van je website overeenkomt met de wensen van de doelgroep die je wilt bereiken, denk daar dus goed over na. Ook je personal branding is hierin belangrijk. Zijn je uitingen normaal altijd rustig en in neutrale kleuren? Dan is het verwarrend als je op je website ineens met hele felle kleuren gaat werken. Voer je personal branding dus ook altijd door, ook als je kijkt naar wat je ideale klant wilt.
De tekst
Als je met een thema werkt, staan daar vaak al teksten op als voorbeeld. Heb je die voorbeelden niet? Schrijf dan zelf alvast wat teksten die straks ook echt op je website komen te staan. Zo heb je alvast wat werk gedaan en voor de indeling is het heel prettig om te zien hoe het er straks met tekst uit komt te zien. Wil je wel aan de slag met teksten maar vind je het nog lastig? Schrijf dan wat keywords op of zinnen die je sowieso wilt gaan gebruiken. Dit helpt je om in een schrijfflow te komen en als die niet komt; heb je in elk geval al op papier gezet wat in je hoofd zat.
Andere websites
Neem nooit een site van iemand anders over maar maak wel gebruik van andere sites om er achter te komen wat je wel en niet mooi vindt. Bezoek eens wat websites die hetzelfde of wat vergelijkbaars doen als jij en schrijf op wat je wel en niet aanspreekt aan hun websites. Op deze manier krijg je een duidelijk beeld van de elementen die je wel of juist niet op jouw site wilt. Ook naar een websitebouwer (niet als je een mega creatieve inhuurt) kan het soms fijn zijn om voorbeelden van sites of elementen aan te leveren die je aanspreken, zo weet de bouwer wat meer welke richting jij op wilt.
De uitstraling
Heb je nog niet goed voor ogen hoe jouw perfecte website er straks uit moet komen te zien of welke stijl bij je past? Ga dan aan de slag met een moodboard. Je kunt voor methode 1 gaan waarbij je gewoon alles uit tijdschriften knipt of op Pinterest opslaat wat je mooi vindt en dan later gaat schiften om dichter bij één specifieke uitstraling te komen. Bij methode 2 weet je al iets meer wat je wilt en ga je in tijdschriften en op Pinterest gerichter op zoek naar beeld wat past bij je doelgroep en bij wat je uit wilt stralen. Natuurlijk is het nooit de bedoeling om anderen te kopiëren maar een moodboard maken kan je wel heel veel inzicht geven in je gewenste stijl en wat dat precies uitstraalt. Tijdens het bouwproces moeten er zoveel keuzes gemaakt worden, een moodboard kan dan enorm helpend zijn als je het even niet meer weet.
De kleuren
Kleuren bij elkaar uitzoeken kan best lastig zijn maar er bestaan gelukkig websites met kleurenschema´s. Dit zijn kleuren die mooi bij elkaar passen en door iemand anders al voor je bij elkaar gezocht zijn; ideaal. Je hoeft alleen maar een mooi schema uit te zoeken, de kleurcodes over te nemen en klaar is kees. Uiteraard kun je ook zelf combinaties bedenken maar ik kan me voorstellen dat je door de vele bomen het bos niet meer ziet en die voor opgezette schema’s erg handig zijn.
De beelden
Beeldmateriaal is ontzettend belangrijk op een website en maakt of kraakt in mijn ogen de uitstraling. Zorg voor professionele, goed belichte en scherpe foto´s. Nu begrijp ik helemaal dat niet iedereen fotograaf is en ook niet iedereen het geld heeft om daarin te investeren. Maak gebruik van mooie stockfoto´s van bijvoorbeeld Unsplash of kijk wat voor moois je op Canva kunt vinden. Eigen foto’s hebben (ook voor je vindbaarheid) altijd de voorkeur maar kwaliteit staat voor de uitstraling toch echt voorop.
Het bouwen zelf
Ik kan zelf vrijwel niks op het gebied van websites bouwen en heb ook zeker geleerd de afgelopen jaren dat zelf aanmodderen als je er helemaal niks van snapt, je website niet ten goede komt. Investeer dus in een goed thema als je er ook geen kaas van gegeten hebt of laat een website bouwen; kost wat meer maar dan is het (als het goed is) wel in één keer helemaal goed. Bij mijn host kun je terecht voor het bouwen van een website, thema´s vind je onder andere op Creative Market.
Tot slot
Nog één laatste algemene tip: te druk is nooit goed. Als er te veel gebeurt op een website en het is onoverzichtelijk en chaotisch, blijft niemand hangen. Ga niet volledig los met verschillende bewegende widgets, lettertypes en kleuren maar zorg dat het geheel overzichtelijk is. Hou je van veel en van kleur? Dan kun je dat gerust laten terugkomen zolang je optisch die rust bewaard.
Wil je meer leren over bloggen en jouw blog een mega boost geven? Meld je dan aan voor mijn Boost je Blog training en werk samen met mij aan jouw blog als volledige inkomstenbron.
*Dit artikel bevat affiliate links.