webshop starten

Business | Een webshop starten? Dit wil je weten!

januari 6, 2020

Update: Mijn shop is inmiddels gesloten maar de tips in dit artikel zijn zeker nog bruikbaar. Het is je misschien niet ontgaan dat ik een paar maanden geleden mijn eigen Instashop opende. Op dit moment ben ik druk bezig met het maken van een ¨echte¨ webshop en daar komt best het een en ander bij kijken. In dit artikel geef ik wat tips over handige én verplichte zaken bij een webshop starten.

Bereken je kosten GOED

Als je een (insta) webshop start, zijn sieraden of andere spulletjes met een lage inkoopprijs aantrekkelijk. Je hoeft geen duizenden euro´s te investeren en spullen van een tientje verkoop je vaak sneller dan wanneer je handelswaar voor €100 per stuk over de digitale toonbank gaat. Vergis je echter niet in de bijkomende kosten van je goedkoop ingekochte items en denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Wat zijn de verzendkosten naar mij?
  • Moet ik invoerbelasting betalen?
  • Wat kost het verzendmateriaal en de verzendkosten naar mijn klanten?
  • Wat kost een website met betaalsysteem?
  • Vind ik duurzaamheid belangrijk en wat kost dat extra?

Neem alles goed door en denk niet meteen dat je een ring met een inkoopprijs van €2 wel voor €5 kunt verkopen, zeker niet als je het ook nog leuk wilt verpakken. De reden dat ik zelf niet meteen met een site ben begonnen is onder andere dat ik dan alles veel duurder moest verkopen door bijkomende kosten, ik wilde graag betaalbaar starten (en ook blijven).

Verplichte gegevens

  • Bedrijfsnaam
  • Een e-mailadres
  • Een tweede contactmanier (bijvoorbeeld telefoonnummer)
  • Een adres (geen postadres)

Moet ik me inschrijven bij de KVK?

Ik kan me voorstellen dat je als beginner niet meteen je webshop in wilt schrijven bij de KVK omdat je eerst wil zien hoe het loopt en omdat je tot €1000 gewoon mag bijverdienen van de belasting. Echter zijn er wel regels voor webshops, zo moet je namelijk verplicht je KVK nummer vermelden op het moment dat je naar je klanten uitstraalt dat je een professionele onderneming bent (iets dat je natuurlijk wilt). Ik zou je dus zeker aanraden om je wel gewoon meteen in te schrijven bij de KVK om de volgende redenen:

  • Een inschrijving kost je maar €50
  • Onder een bepaalde omzet is btw aangifte niet meer verplicht (lees wel goed de regels) en ben je daar dus ook geen tijd aan kwijt

De kosten moeten meteen duidelijk zijn

Je bent verplicht om per product te vermelden wat deze inclusief BTW kost, er moet ook bij staan dat de BTW inbegrepen is. Ook moet je klant duidelijk kunnen zien of er nog verzendkosten betaald moeten worden en hoe hoog deze zijn.

Retour voorwaarden

Als je geen retour voorwaarden vermeldt op je website, mag de koper wettelijk gezien het product 100 dagen ¨gebruiken¨ en dan alsnog terug sturen. Een bedenktijd van 14 dagen is ook in de wet geregeld, binnen deze periode mag een klant het product, zonder opgaaf van reden terugsturen. Uiteraard geldt wel dat iets wat zelf kapot gemaakt is of niet op een normale manier gebruikt is niet zomaar terug gestuurd mag worden.

Levertijd

Wettelijk ben je verplicht om je product binnen 30 dagen aan de klant te kunnen leveren. Als je al weet dat dat bij een product niet gaat lukken; moet je dit duidelijk vermelden voordat de klant het gekocht heeft.

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn (in tegenstelling tot een privacyverklaring) niet verplicht maar wel handig. Hierin kun je allerlei informatie opnemen en afspraken maken. De koper moet natuurlijk wel weten dat hij of zij akkoord gaat met die voorwaarden bij de aankoop. Maak dit dus goed duidelijk (bijvoorbeeld door een vakje aan te laten vinken) en maak de voorwaarden vindbaar.

Influencers

Zodra je je shop opent, zul je merken dat je bestookt gaat worden met vragen van bloggers en influencers. Ik noem het even gekscherend ¨bestookt¨ omdat ik voordat ik ook maar één product had geplaatst al tientallen aan vragen kreeg van accounts die zo graag met me wilden samenwerken omdat ze mijn (niet zichtbare en onbestaande) producten zo geweldig vonden. Samenwerken met influencers kan ontzettend leuk en waardevol zijn maar bedenk goed van te voren wat jij wilt. Wil je vanaf een bepaald aantal volgers of een engagement rate pas samenwerken? Wil je per account kijken of de stijl bij je past? Je keuze maakt niet uit maar bedenk waar jij als bedrijf het meeste aan hebt en wat je belangrijk vindt.

Tot slot

Hier boven vind je de belangrijkste verplichte zaken en wat tips n.a.v. mijn eigen ervaring omtrent een webshop starten. Verdiep je bij een webshop starten altijd goed in de regels, ook regels die alleen bij jouw specifieke product gelden. Voor de verkoop van cosmetica gelden bijvoorbeeld andere regels dan bij de verkoop van kleding. Mijn echte webshop is op dit moment nog in de maak dus ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat er wel een tweede artikel komt als die in de lucht is. Toch hoop ik je met dit eerste lijstje al een eind op weg geholpen te hebben!

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Comments

  • Anna

    Leuk om te lezen! Er komt inderdaad heel wat bij kijken. Dat bestookt worden door influencers herken ik maar al te goed, haha.

    januari 6, 2020 at 8:54 am Reply
  • Webshop tips: met deze extra´s verdubbelde ik mijn omzet!

    […] vond het tijd voor wat nieuws. Over aan welke eisen een webshop moet voldoen, schreef ik al eerder een artikel, daarover gaat het dit keer dus niet. In dit artikel deel ik aantal webshop tips die handig zijn […]

    juni 29, 2022 at 6:20 am Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.