meer mensen bereiken op Instagram

Business Academy | Zo bereik je meer mensen op Instagram

juni 17, 2022

Meer mensen bereiken op Instagram doe je onder andere door engagement. Je doel zou echter niet moeten zijn meer of zo veel mogelijk mensen bereiken maar de juiste mensen bereiken. Dat engagement belangrijk is om de juiste mensen te bereiken, weten we inmiddels wel. Hoe je dat engagement op een oprechte manier aangaat en het ervoor zorgt dat je de juiste mensen bereikt? In leg je er in dit artikel meer over uit.

Het verschil tussen zo veel mogelijk en de juiste mensen

Op Instagram zie ik veel mensen die bezig zijn met groeien en zo veel mogelijk volgers krijgen, echter heb je daar helemaal niks aan. Als ondernemer niet omdat volgers nog geen klanten zijn en je beter 100 volgers kunt hebben die oprechte interesse hebben en wat kopen dan 1000 volgers waarvan er 900 je niet boeiend vinden. Als influencer verdien je geld op basis van je bereik en/of verkopen via affiliate links. Ook hier zijn ongeïnteresseerde volgers niet interessant als verdienmodel. In het begin kom je wellicht even weg bij een paar bedrijven die alleen naar volgers aantallen kijken maar als snel zul je merken dat je voor duurzame en goede samenwerkingen ook echt een goede engagement rate nodig hebt (=hoeveel mensen liken/reageren/saven/dmen).

Het algoritme van Instagram werkt als een sneeuwbal en in eerste instantie ziet maar een paar procent van je volgers je post. Als veel van jouw volgers voorbij je post scrollen en niks “doen”, denkt Instagram dat je post niet boeiend is en wordt het niet meer aan de rest van je volgers getoond. Als je volgers wel interesse tonen, wordt je post aan steeds meer volgers en vervolgens ook nieuwe mensen getoond. Het draait dus echt om de juiste mensen bereiken en niet om zo veel mogelijk mensen bereiken.

Hoe je engagement en daarmee meer bereik stimuleert:

  • Kijk wat stories van mensen die je volgt en laat een leuke reactie achter.
  • Bekijk grote accounts die je als voorbeeld ziet en laat een reactie achter onder je favoriete foto.
  • Is één van jouw favoriete accounts live? Kijk even mee en laat een leuk bericht achter.
  • Scroll door de hashtags die jij volgt of relevant vindt en like en reageer bij mensen die je nog niet kent.
  • Stuur eens een DM naar iemand. DM’s worden vaak onderschat maar hebben (mits goed ingezet) een heel positief effect op het algoritme en daarmee op het bereiken van de juiste mensen.
  • Bij hele grote accounts reageren kan nuttig zijn maar besteed er niet te veel tijd aan. Tussen de vele andere comments, valt die van jou misschien weg maar als ‘ie wel gezien wordt; is het vaak door heel veel mensen.

Als je op een oprechte en relevante manier bezig bent met engagement, zal dit je account enorm ten goede komen. Engagement alleen maar om iets terug te krijgen, werkt niet en trekt niet de juiste mensen aan. Groepen, neplikes of andere vormen van engagement die niet oprecht zijn, zorgen er juist voor dat je post in het algoritme verdwijnt en niet bij de juiste mensen terecht komt; begin er dus niet aan. Kon je de verleiding niet weerstaan en ben je toch bij een groep gegaan? Ga er dan uit. Je engagement zal op korte termijn dalen maar op de lange termijn levert het je echt veel meer op.

Het allerbelangrijkste: zorg voor een goede contentstrategie waarin jij meerwaarde en kwaliteit biedt, anders kun je engagen zoveel je wilt, maar heeft het geen enkel effect.

Wil je mijn gratis e-book vol ondernemerstips ontvangen? Dat kan via deze link.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.