Instagram Slider

social media voor je bedrijf

Blog Academy | Social media voor je bedrijf inzetten? Zo bespaar je tijd!

juni 17, 2021

Social media voor je bedrijf inzetten op een serieuze manier, kost enorm veel tijd. Veel ondernemers hebben hier geen zin in en besteden het uit (aan mij bijvoorbeeld) maar als je geen budget hebt of wilt spenderen; zul je toch echt zelf flink veel tijd moeten investeren als je klanten wilt bereiken via social media. In dit artikel deel ik een aantal tips om tijd te besparen op het bijhouden van je social media.

Social media inzetten

Social media, en met name Instagram, is voor veel ondernemers onmisbaar. Het is een perfecte manier om op zoek te gaan naar klanten, contacten te onderhouden en een oprechte verbinding aan te gaan met je doelgroep.

Voordelen: Het kost, als je het zelf doet, geen geld en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Nadeel: Het kost extreem veel tijd als je het goed wilt doen, half doen heeft vaak weinig nut.

Plan je posts

Online zijn verschillende tools te vinden waarmee je onder andere Instagramposts kunt inplannen. Dit scheelt je veel tijd en je kunt lekker vooruit werken. Let er op dat je altijd een door Instagram zelf goedgekeurde tool gebruikt (ik werk graag met Planoly voor Instagram en Recurpost voor Facebook), anders riskeer je dat je account geblokkeerd of verwijdert wordt.

Voordeel: Het scheelt tijd.

Nadeel: Het komt, zeker op Instagram, het algoritme niet ten goede om je post zo automatisch te droppen. Je kunt beter actief zijn rondom je posttijd om op die manier meer interactie en bereik te genereren.

Plan je onderwerpen

Maak een planning waarbij je voor jezelf noteert welke dag je rondom welk onderwerp of thema gaat posten. Op deze manier heb je bij het creëren van content een leidraad en komt je sneller op nieuwe ideeën. Pin jezelf niet vast op je planning, gebruik het als leidraad.

Voordeel: Het maakt het bedenken van nieuwe content makkelijker.

Nadeel: Voor sommige mensen werkt het blokkerend op de creativiteit om met vaste onderwerpen te werken.

Gebruik een setting niet éénmalig

Ik ben geen fan van dezelfde foto of tekst twee keer posten maar denk wel dat je een setting kunt hergebruiken. Heb je je best gedaan op een mooie setting en kun je er van verschillende hoeken iets mee? Schiet dan zo veel mogelijk foto´s. Experimenteer met details, met close-ups en benader je onderwerp vanuit verschillende hoeken. Zo heb je straks misschien wel 5 foto´s van één setting die je gedurende het jaar kunt inzetten.

Voordeel: Het scheelt veel tijd want je maakt meerdere foto´s met één setting.

Nadeel: Het is lastiger om heel origineel te zijn en je zult hierop kritisch naar je eigen werk moeten kijken.

Gebruik je concepten

Gebruik je geen planning tool maar heb je wel wat content klaar staan? Sla dat dan op in de concepten van Instagram en bewaar het zo voor het moment dat je wilt gaan posten. Je kunt zelfs al alle tekst typen, hashtags toevoegen en mensen taggen, zo ben je straks met één klik klaar. Stories kun je op Instagram helaas nog niet opslaan maar ik maak zelf altijd een mapje in mijn telefoon met wat stories die ik op diverse momenten kan posten. Deze maak ik op de momenten dat ik wat meer tijd of veel inspiratie heb en zo kan ik ze posten wanneer het mij uitkomt.

Voordeel: Je hebt altijd wat klaar staan.

Nadeel: Het kan nog niet met stories.

Tot slot

Klanten bereiken met social media kost tijd, kennis en vraagt om geduld. Kijk wat bij jou en je bedrijf past, huur iemand in die er verstand van heeft of experimenteer er zelf op los. Meten is weten: hou bij wat wel en niet werkt en doe meer van de dingen waar je volgers of het algoritme goed op reageren.

Ben jij veel bezig met social media voor je bedrijf?

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.