Als ondernemer is content een belangrijk onderdeel van je marketing. Met alle platformen en mogelijkheden die er tegenwoordig zijn, kan het echter heel veel tijd in beslag nemen om alle kanalen optimaal te benutten. Ik maak daarom zelf regelmatig (niet altijd) voor meerdere platformen gebruik van mijn content. Content hergebruiken is niet klakkeloos alles kopiëren maar een kwestie van aanpassen aan je publiek. In dit artikel vertel ik je hoe ik mijn content met kleine aanpassingen hergebruik en zo heel veel tijd bespaar. Ik neem je mee aan de hand van deze blog, langs alle platformen die ik inzet voor mijn bedrijf.
De blog
Ik ben dit stukje content begonnen met een blog. Een wat uitgebreider artikel, SEO-proof en vrij veel tekst. Als je start met een kortere post voor bijvoorbeeld Instagram, is content hergebruiken zeker ook goed te doen. Neem dan je Instagram-tekst en ga aanvullen en uitbreiden tot het blogwaardig is. Idealiter heeft je blog minimaal 500 woorden als je goed gevonden wilt worden op Google.
De Instagram post
Op Instagram willen mijn volgers graag hapklare concrete tips waar ze direct iets mee kunnen. Deze post zou ik dan ook hergebruiken in de vorm van een lijstje als tekst of een carrouselpost waarbij mensen kunnen swipen tussen de tips. Vrijwel elke blogpost is om te zetten naar Instagram als je de woorden hapklaar, concreet en makkelijk in gedachten houdt.
De Instagram story
Zo’n lijstje vind ik dan weer minder geschikt voor Instagram stories. Daar lezen mensen toch minder en gaat het toch (nog) meer om het verstrekken van hapklare snelle informatie. Ik maak daarom een visual waarin ik op een korte en concrete manier mijn blogpost aanprijs en verwerk daarin een link waarmee geïnteresseerde volgers door kunnen klikken. Bonustip: gebruik niet alleen de linksticker maar plaats er een gif met bijvoorbeeld ’tap here’ overheen om ‘m meer op te laten vallen en meer uit te nodigen tot actie.
De Facebook post
Ik maak zelf vrijwel geen gebruik van Facebook als extra kanaal maar promoot er wel mijn nieuwe artikelen. Ik doe dit door simpelweg de link te posten, Facebook maakt hier dan zelf een post van met korte tekst en het bijbehorende plaatje. Zit jou doelgroep wel veel op Facebook? Je kunt dan gemakkelijk je Instagrampost hergebruiken met de volgende aanpassingen:
- Maak de tekst eventueel iets uitgebreider, op Facebook lezen mensen meer dan op Instagram.
- Je kunt klikbare linkjes toevoegen aan de tekst, iets wat op Instagram niet kan.
- Verwijder de hashtags uit je Facebookpost (deze kun je bij Instagram beter in je tekst/caption zetten en niet in een reactie).
De LinkedIn post
Ook LinkedIn is, zeker voor de zakelijke markt, een leuke manier om je potentiële klanten te bereiken. Op LinkedIn is zeker ruimte voor wat meer tekst en kun je, afhankelijk van je doelgroep je tekst iets formeler maken. Ik maak mijn tekst zelf niet echt formeler maar doe wel een extra check of het zakelijk gezien helemaal duidelijk is en past bij de expertise die ik heb. Op Instagram (wat ik het meeste gebruik) is alles wat ”losser”, soms pas ik mijn LinkedIn tekst dus nog ietsje aan. Ook op LinkedIn kun je klikbare links in je post zetten, maak daar dan ook zeker gebruik van.
De nieuwsbrief
Ongeveer één keer per maand verstuur ik een nieuwsbrief naar mijn mailinglijst en regelmatig gebruik ik daar een blog voor of maak ik een blog en social naar aanleiding van de nieuwsbrief. In een nieuwsbrief is zeker ruimte voor meer tekst maar is het extra belangrijk om een call to action toe te voegen. Je wilt uiteindelijk dat mensen iets gaan doen en stuurt doorgaans niet elke nieuwsbrief puur voor de lol. Pas je tekst dus dusdanig aan zodat mensen getriggerd worden en uitgenodigd worden om bijvoorbeeld door te klikken naar je website of je te gaan volgen op social media. PS. Wil jij lid worden van mijn nieuwsbrief en exclusieve ondernemerstips ontvangen? Schrijf je dan in via de balk onderaan deze pagina.
Tot slot
Content hergebruiken is efficiënt en scheelt enorm veel tijd. Mensen die je overal volgen zullen wellicht iets dubbel te zien krijgen maar mijn ervaring is tot nog toe dat je overal weer andere mensen bereikt. Probeer voor elk platform eventueel iets kleins toe te voegen dat ze niet op het andere platform krijgen en experimenteer met de juiste tone of voice. Ik hergebruik persoonlijk niet alles omdat niet alles wat ik maak voor elk platform geschikt is en ik echt kijk wat per platform werkt. Hoe meer bereik hoe beter geldt in mijn ogen zeker niet altijd, hoe meer relevant bereik, hoe beter, geldt wel.