Als ondernemer ben ik voor mijn inkomsten deels afhankelijk van opdrachten. Een deel van mijn inkomsten is passief, voor de rest moet ik actief aan de slag. In dit artikel vertel ik je hoe ik aan opdrachten voor mijn blog, Instagram en diensten kom. Ik behandel in dit artikel alleen de opdrachten waarin er sprake is van een financiële vergoeding, geen barter deals (dienst in ruil voor product).
Passief versus actief
Een gedeelte van mijn inkomsten is passief. Dat betekent niet dat ik slapend rijk word, dat betekent wel dat ik jarenlang heb geïnvesteerd en verbeterd zodat ik nu passief geld verdien met voornamelijk affiliate links. Mijn blog wordt goed gevonden via Google en onder andere daardoor verdien ik vrij veel met affiliate marketing. Het is niet zo dat ik hier de rest van mijn leven op kan teren, de kunst bij affiliate links en SEO is om het continu up to date te houden. Toch zijn deze inkomsten passief omdat het niet direct werk/uren versus geld betreft.
Het grootste gedeelte van mijn inkomsten is actief en verdien ik met mijn diensten, mijn blog en mijn Instagram. Ik heb ook nog een webshop maar die tel ik niet mee als inkomen omdat ik alles wat daar binnenkomt direct weer door investeer in nieuwe collecties en andere benodigdheden.
Opdrachten voor mijn diensten
Mijn diensten verkoop ik voornamelijk via Instagram. Ik ben in te huren voor advies, taken en begeleiding rondom bloggen, online ondernemen, SEO en social media en profileer mezelf op Instagram ook als iemand die daar verstand van heeft. Ik doe één keer per week een concreet aanbod over mijn diensten en ben de rest van de week bezig met mezelf positioneren: zichtbaar zijn, gratis tips delen en contact met mijn volgers onderhouden. Mijn focus ligt dus vooral op mensen laten weten dat ik besta en op wat ik kan, niet op het actief benaderen van klanten.
Opdrachten voor mijn blog
Zoals ik al aangaf, wordt mijn blog goed gevonden via Google en haal ik op die manier ook de meeste opdrachten binnen. Ik krijg dagelijks mailtjes van bedrijven die graag een artikel of link op mijn blog willen hebben. Het gros wijs ik af omdat ze totaal niet passend zijn, illegale voorwaarden hebben of ver onder mijn tarieven willen betalen. Omdat ik mijn lezers niet wil overspoelen met samenwerkingen, verwerk ik alles zo veel mogelijk op een neutrale manier in een artikel dat ik anders ook had geschreven. Zo nu en dan zie je wel een echte advertorial voorbij komen, maar dat wil ik gemiddeld maar één keer per week omdat ik het belangrijk vind wel waarde te blijven bieden.
Verder werk ik regelmatig samen via LinkPizza, andere blogplatformen gebruik ik eigenlijk niet meer. Dit omdat enkele favorieten stopten, de opdrachten niet passend waren of de vergoedingen te laag.
Wil jij meer leren over bloggen en meer geld verdienen met je blog? Check dan mijn Boost je Blog training!
Bonustip: Krijg je ook veel aanbiedingen? Durf kritisch te zijn. Overal ja op zeggen levert je op de korte termijn misschien een leuk bedrag op maar op de lange termijn zullen je lezers afhaken. Focus je op waarde aanbieden, daar verdien je op de lange termijn veel meer mee.
Opdrachten voor mijn Instagram
Voor mijn Instagram heb ik de minste opdrachten, puur omdat het ten opzichte van mijn blog en diensten heel weinig verdient. Ook focus ik me op Instagram voornamelijk op positioneren en daar vind ik niet bij passen dat ik meerdere keren per week commerciële samenwerkingen doe. De meeste samenwerkingen die ik op Instagram doe, zijn met vaste partijen waarmee ik al jaren werk zoals bijvoorbeeld Nakd en Omoda. De samenwerkingen via Instagram komen voornamelijk binnen via DM’s op datzelfde platform. Je account is je visitekaartje en bedrijven kunnen zo meteen inschatten of ze je in huis willen halen.
Bonustip: Via Influentials en Brandbassador kun je leuke samenwerkingen binnenhalen voor Instagram. Op beide platformen heb je vrije keus en zie je voor je een samenwerking aangaat, precies waar je aan toe bent.
Bonustip: Wil je zelf een bedrijf benaderen voor een samenwerking? Geen probleem. Stuur absoluut geen standaard bericht om gratis spul binnen te harken maar leg uit wat jij te bieden hebt (wederom: niet de standaard zinnen die ik als webshop eigenaar 10x per dag in mijn inbox krijg), wat je bereik en doelgroep is en hoe jij de samenwerking concreet (heel belangrijk) voor je ziet. Bedrijven krijgen soms wel honderden aanvragen per dag, het is aan jou de taak om daar tussenuit te springen. Je tarief noemen is ook bij zelf benaderen geen enkel probleem wat mij betreft. Een bedrijf weet zo direct waar ze aan toe zijn, mits jouw berichtje duidelijk is, en kan zelf de afweging maken.
Tot slot
Mijn opdrachten stromen redelijk passief binnen, ik benader zelden bedrijven zelf. Niet omdat ik daar geen zin in heb maar omdat ik niet veel wil samenwerken en de merken waarmee ik dat wel doe kritisch uitkies. Ondanks dat ik dus geen actieve acties onderneem voor samenwerkingen, zit er wel veel werk achter. Ik ben dagelijks bezig op Instagram om mijn kennis over te dragen en mezelf te positioneren, ik schrijf blogs, nieuwsbrieven en maak stories. Als je actief bezig bent met doen wat je leuk vindt, doen wat bij je past en kwaliteit voorop stelt, zul je merken dat die samenwerkingen als vanzelf naar je toe komen.
1 Comment
[…] je willen samenwerken. In mijn optiek is er niks mis mee om zelf bedrijven te benaderen voor een samenwerking, mits je je aan een aantal spelregels houdt. Ik blog zelf al zo’n 10 jaar en heb alleen nog […]
februari 8, 2022 at 4:20 pm