Instagram Slider

klanten aantrekken

Blog Academy | Klanten aantrekken? Zo doe je dat!

oktober 21, 2021

Als online ondernemer wil je natuurlijk graag klanten aantrekken, anders was je wel online hobbyist geworden. In dit artikel vertel ik je hoe je je (relevante) klanten kunt bereiken én hoe je zorgt dat ze iets van je willen kopen.

Social Media

Social Media is in mijn ogen voor veel online ondernemers een extreem belangrijke tool voor het aantrekken van klanten. Op social media kun je niet alleen laten zien wat je te bieden hebt maar belangrijker nog; jezelf laten zien. Mensen kopen eerder van een mens dan van een bedrijf en het gros van de klanten wil eerst een connectie voelen, alvorens ze overgaan tot aankoop, zeker als je kennis gestuurde diensten aanbiedt.

Zorg dus dat je social media je bedrijf weerspiegelt, laat er duidelijk zien wat mensen bij jou kunnen kopen en voeg een flinke dosis persoonlijkheid toe. Dat betekent niet dat je je volledige privéleven online moet gooien; dat betekent dat je moet laten zien wat voor leuk mens er achter jouw bedrijf zit en dat je voor verbinding met je volgers en potentiële klanten moet gaan. Vind je het lastig om hierin de juiste strategie te bepalen? Ik denk met plezier met je mee: voor meer info kun je (vrijblijvend) mailen naar info@miraennen.nl.

Klopt je aanbod wel met je uitstraling?

Ik heb genoeg werk maar ongeveer de helft daarvan is/was mijn ideale klant. Advies geven en anderen helpen met online ondernemen en geld verdienen, vind ik het leukste om te doen en ik ben er ook goed in. Ik heb altijd voldoende klanten gehad, alleen niet iedereen paste in mijn ideale plaatje. Ik ging dus bij mezelf te rade: “komt mijn uitstraling wel overeen met mijn aanbod?”. Het antwoord daarop was nee. Ik profileerde mezelf op social media als iemand die andere ondernemers kan helpen met meer verdienen, maar als je naar mijn posts keek; kwam dit totaal niet overeen. Ik poste sporadisch iets over ondernemen maar was verder vooral bezig met lifestyle. Leuk; maar niet echt wat mijn ideale klant wilt zien en ook niet waar mijn kracht ligt. Ik besloot mijn online strategie (of het gebrek aan strategie) dus volledig om te gooien en merkte al binnen twee dagen resultaat. Ik kreeg meer volgers, meer interactie én aanvragen van mijn ideale klanten!

Wees dus niet bang om kritisch naar jezelf te kijken en te analyseren of dat wat je wilt doen en dat wat je wilt verkopen wel overeenkomt met wat je uitstraalt. Het fijne aan een strategie is dat je ‘m op elk moment kunt bijstellen en dat je zelf de regie in handen hebt.

Is je website in orde?

Als je jezelf op social media profileert als online ondernemer, is de kans vrij groot dat mogelijke klanten doorklikken naar je website voor meer informatie. Zorg dat je website in orde is; past bij wat je wilt uitstralen en dat praktische details makkelijk te vinden zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit moment absoluut niet voldoe aan deze eis, de pagina over mijn diensten staat ergens ondergeschoven en niet up to date op mijn blog. Het leuke is echter wel dat dit een reden heeft; ik ben met veel plezier bezig met een mooie nieuwe website; volledig voor mijn diensten. Ik had al langer de behoefte om een meer zakelijke website naast mijn blog te hebben en die ga ik nu dan ook heel snel met je delen. Heb je in de tussentijd behoefte aan meer informatie? Stuur gerust een mailtje met je wensen en/of vragen, dan help ik je op die manier verder.

Hoe ben jij nog meer zichtbaar?

Klanten aantrekken kan natuurlijk niet alleen met social media of een goede website, er zijn talloze manieren om jezelf nog meer in de markt te zetten. Een aantal voorbeelden:

  • Ben je al actief of LinkedIn? Zeker voor de zakelijke markt is dit een leuk en nuttig platform.
  • Heb je een mailinglijst die je regelmatig (niet spammen) een nieuwsbrief stuurt?
  • Weet jouw volledige omgeving wat je doet? Zij zijn wellicht geen klant maar kennen misschien wel jouw nieuwe klanten.
  • Sta jij al in de (lokale) krant met je bedrijf? Durf media gerust te benaderen zolang je maar kunt vertellen wat er bijzonder is aan jouw onderneming of verhaal.

Tot slot

Durf te laten zien wie jij bent en wat je te bieden hebt. Door oprecht te zijn in wat je aanbiedt en aan wie je dat aanbiedt, heb je de belangrijkste stappen naar die uiteindelijke verkoop al gemaakt.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.