meer engagement op instagram

Business | Zo krijg je meer engagement op Instagram

mei 31, 2022

Als je meer relevante mensen (en klanten) wilt bereiken met je posts op Instagram, is engagement heel belangrijk. Relevant engagement zorgt als het ware voor een sneeuwbal effect op je post en maakt dat deze bij steeds meer relevante mensen terecht komt. Het heeft dus niks te maken met zoveel mogelijk likes maar alles met het bereiken van de juiste mensen. In dit artikel leg ik je uit hoe je zelf kunt bijdragen aan meer engagement op Instagram en daarmee dus ook meer bereik! Ik heb twee checklists gemaakt; eentje voor voordat je post en eentje voor erna. Als je deze beide consequent afwerkt (het kost je maar heel even), zul je merken dat je engagement al snel gaat stijgen. Geen zin of geen tijd? Dat snap ik, het leven is al druk genoeg, maar iets bereiken kost nou eenmaal tijd. Je wordt ook geen bodybuilder door 1x per week naar de sportschool te gaan en een halfuurtje te roeien. Realiseer je dus dat die tijdsinvestering essentieel is en maak de keuze om het uit te besteden of social media niet te doen als je het die tijd (of het geld) niet waard vindt.

Voor het posten

  • Kondig in je stories aan dat er een nieuwe post aankomt en maak je volgers alvast nieuwsgierig en/of betrek ze erbij. Laat ze bijvoorbeeld stemmen op het soort post, stel een vraag of ligt een tipje van de sluier op. Herhaling werkt dus als ze na je story die post voorbij zien komen, zullen ze er al meer verbinding mee hebben. En meer verbinding = meer betrokkenheid = meer engagement.
  • Heb je je post helemaal klaar? Kijk dan nog eens kritisch naar (voornamelijk) je caption. Bied je echt meerwaarde met deze post? Zo nee? Pas dan nog wat aan. Zo ja? De post is ready to go!
  • Ga zelf engagement aan met relevante accounts. Door zelf te reageren, liken en opslaan bij posts die je interessant vindt of die vallen onder je doelgroep; val je op bij relevante mensen. Relevantie is hier (wederom) wel het belangrijkst. Als je bij 20 posts “leuke foto” achterlaat, is daar niks relevants aan en zal het alleen maar een negatief effect hebben op je eigen bereik.

Na het posten

  • Deel in je stories dat je een nieuwe post geplaatst hebt en voeg een “call to action” toe. Nodig je volgers uit tot liken, reageren en opslaan. Dit kun je letterlijk vragen maar in mijn beleving werkt het beter als je ze een reden geeft en er op een natuurlijke manier toe uitnodigt. Verwijten maken als “ik zie dat 3000 man mijn stories kijkt maar ik krijg maar 300 likes”, werkt vaak averechts en raad ik niet aan.
  • Als je post online staat, krijg je (hopelijk) reacties en/of DM’s, reageer daar altijd snel op. Nu hoef je niet 24/7 aan je telefoon geplakt te zitten maar snel reageren werkt wel bevorderlijk. DM’s worden vaak onderschat maar ook deze zijn heel belangrijk voor het algoritme; sla ze dus niet over. Alle engagement is essentieel, ook het “onzichtbare”.
  • Ga erop uit en bekijk en engage met posts van andere Instagrammers. Ga door je gebruikte hashtags heen en kijk wat anderen daar posten, ga langs je “volgend” lijst en breng een bezoekje aan de explore pagina. Ook hier is relevantie weer essentieel.

Tot slot

Hoe erg je ook je best doet op engagement, als je geen goede contentstrategie hebt; maakt het niks uit en krijg je nooit meer engagement op Instagram. Goede en waardevolle content zou altijd je basis moeten zijn waarop je kunt voortborduren. Bepaal dus eerst je strategie en zorg dat jouw content van toegevoegde waarde is tussen die miljoenen posts. Vind je het lastig om zelf te bepalen welke contentstrategie bij jouw account en bedrijf past? Ik denk graag met je mee? Stuur gerust vrijblijvend een mailtje naar info@miraennen.nl.

Vind je Instagram tips leuk en wil je er meer? Neem dan eens een kijkje op mijn Instagram account! Daar geef ik heel veel tips en krijg je een kijkje achter de schermen.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Comments

  • Michelle Verdienen

    Goede informatie maar ik denk dat je ook meer gebruik moet leren maken van de juiste hashtags. Sommige hashtags worden echt super veel bekeken.

    juni 1, 2022 at 7:14 am Reply
    • Mira Ennen

      Helemaal mee eens! Dit artikel gaat echter puur over engagement en hashtags zijn een middel om meer bereik te genereren en dragen niet per se bij aan dat mensen zich uitgenodigd voelen om te reageren.

      juni 1, 2022 at 8:55 am Reply

    Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.