Instagram Slider

  • Ik klaag veel over de herfst maar stiekem is het
  • Geuren kunnen een ontspannend effect hebben op je humeur en
  • Wat ligt er op jouw bureau?Op die van mij altijd
  • Ik leef tegenwoordig in deze badjas wat een ding zegChique
  • Er staat weer een nieuwe Lush review online op mijn
  • Mijn nakdfashion kortingscode 15Mira 15 is vandaag nog steeds geldigWat
  • Fijne maandag lieve mensenVandaag en morgen is mijn kortingscode 15Mira
  • Momenteel voel ik me als een kind van 10 die
  • Wat vind jij belangrijk aan tandpasta?Ik wil graag een fris
  • Spaarprogrammas ik ben er dol opDeze heerlijke high tea betaalde
beginnen met fitness

Life | Beginnen met fitness? Zo doe je dat!

september 19, 2019

Photo by George Pagan III on Unsplash.
Als je me volgt op Instagram heb je wellicht gezien dat ik tegenwoordig bijna elke ochtend in de sportschool te vinden ben. Een flinke verandering ten opzichte van de voorgaande jaren. In dit artikel deel ik mijn tips om te beginnen met fitness!

Ben ik ineens een fitgirl?

Tot ik twee jaar geleden last kreeg van mijn hart, was ik extreem a-sportief. Ik gruwelde bij de gedachte aan een rondje hardlopen en de sportschool leek me al helemaal een nachtmerrie. Toen ik van de cardioloog moest gaan hardlopen, merkte ik dat ik het eigenlijk wel leuk vond. Ook merkte ik dat ik best snel fit werd en dat spieren goed zichtbaar zijn door mijn bouw. Het nadeel aan hardlopen vond ik dat het altijd buiten moest én dat je met een rondje rennen geen krachttraining doet. Ik had dus behoefte aan meer. Door mijn paniekaanvallen durfde ik heel lang niet naar de sportschool. Veel te veel druk, mensen en oh wee als ik een bekende tegen kwam? Ik besloot het gewoon een paar keer (met medicatie) te proberen en dat ging verrassend goed. Inmiddels gaat het ook zonder medicatie prima en vind ik het heel fijn om te merken dat ik sterker word.

Hoe vind je de motivatie om te beginnen?

Iedereen heeft een andere motivatie en ik denk dat het belangrijk is om bij jezelf te kijken waarom jij wilt gaan sporten. Zo vond ik het fijn om sterker te gaan worden, werkt sporten goed tegen stress én laten we eerlijk zijn, van een strakker lijf word ik ook blij. Je denkt misschien dat je motivatie vanzelfsprekend is maar maak ´m echt duidelijk voor jezelf, schrijf het desnoods op. Je reden om te beginnen ga je hard nodig hebben als je straks een keer (of tien) geen zin hebt. Kies ook een sportschool die bij je past. Ik vind rust belangrijk maar ook dat ik niet te ver hoef te fietsen. Mijn sportschool zit om de hoek, is 24/7 open, niemand bemoeid zich met elkaar en er zijn niet teveel van die kreunende mannen in hemdjes.

Wat heb ik nodig?

In principe hoef je niks te kopen als je wilt beginnen met fitness maar nieuwe spulletjes werken vaak wel motiverend. Wat mij betreft zijn de essentials:

  • Sportschoenen. Ik vind het fijn om schoenen te gebruiken die ik niet buiten draag, dit is vaak ook verplicht. Je kan sportschoenen bestellen maar ook toffe sneakers via bijvoorbeeld Sportshowroom.nl. Voor gewoon normaal fitness is het het belangrijkst dat ze lekker zitten.
  • Sportkleding. Ik vind zelf sportleggings het fijnste en draag draag een los zittend shirt. Vroeger droeg ik nooit een sport bh maar sinds ik heb gemerkt hoe lekker die zitten ga ik echt niet meer met een gewone bh sporten.
  • Handdoek.
  • Waterfles.

Welke tijd is het beste?

Iedereen heeft zijn energiepiek op een ander moment. Afhankelijk van hoe je leven er uit ziet natuurlijk, kun je het beste niet gaan op een moment dat je een dip hebt qua energie. Voor mij werkt ´s ochtends vroeg het beste. Ik ben dan nog niet moe van de dag en ook in de sportschool is het lekker rustig. Ik heb natuurlijk wel de luxe dat ik prima om 10:00 kan beginnen met werken, kijk dus gewoon wat bij jouw energie en jouw schema past.

Volg je een schema?

Op dit moment (nog) niet. Ik doe de apparaten die ik leuk vind in setjes van 4 x 15 op 15 kilo. Dat is heel weinig maar de eerste paar keer had ik daar al spierpijn van dus ik bouw het lekker rustig op. Ik denk dat dit als beginner prima werkt; begin met de apparaten die je leuk vind en die je snapt en bouw dit langzaam op. Dat schema komt later wel, eerst maar eens een routine ontwikkelen.

Volg je ook een dieet?

Ik merk dat als ik sport, ik extreem veel honger heb en dat vind ik soms best lastig. Zeker als ik weinig in huis heb, resulteert dat nogal eens in ongezond eten. Ik heb absoluut niet de ambitie om af te vallen maar het voelt wel zonde om na een sportieve start van de dag te gaan lunchen met een rol koekjes. Ik doe drie dingen om een beetje ¨normaal¨ te eten en die werken voor mij erg goed:

  • Snoep, junkfood etc. alleen in het weekend. Voor mij vallen frisdrank en zoet broodbeleg hier ook onder. Het afkicken van de suiker was even lastig maar ik heb nu, zelfs in het weekend, stukken minder vreetbuien.
  • Calorieën tellen. Ik heb via My Fitness Pal mijn gegevens ingevuld en aangegeven dat ik op gewicht wil blijven (je kunt ook kiezen voor afvallen of aankomen). Het aantal calorieën dat daar uitrolt, gebruik ik als leidraad. Ik ga niet krampachtig een komkommer als avondeten eten als ik wat te veel op heb maar ik vind het een fijn hulpmiddel om mijn eten en beweging in kaart te brengen. Het werkt voor mij ook motiverend. Als ik zie dat ik ruim 30 minuten aan de gewichten moet hangen ¨in ruil¨ voor een glas Fanta, ga ik toch liever voor een kopje thee. Ik word door deze app veel bewuster van alles wat ik eet en het helpt me om doordeweeks gezonder te leven.
  • Vooraf boodschappen doen. Mijn grootste valkuil, en volgens mij die van veel mensen, is slecht eten als er niks in huis is. Door elke week boodschappen te bestellen koop ik ten eerste geen bergen snoep en is er ten tweede altijd wat gezonds in huis om te lunchen of te snacken. Ik vind het belangrijk om lekker te eten en dat kan ook prima zonder bergen suiker en vet. Als ik de boodschappen niet vooraf regel, eindig ik vaak met mijn hoofd in de vriezer op zoek naar kipcorns of een restje Ben & Jerry´s.

Tot slot

Wees niet te streng voor jezelf. Leg jezelf niet op dat je 5x per week moet gaan en één dag per maand een koekje mag. Het moet wel leuk blijven natuurlijk en ik ben er van overtuigd dat je met te veel regels en beperkingen de lol weghaalt en het minder lang volhoudt. Ik ben heel blij dat ik de stap heb gezet om te beginnen met fitness. Het klinkt misschien raar maar een half jaar geleden had ik dit echt niet gedurfd. Ik voel me nu al, in combinatie met het eten, fitter en vind het fijn om mijn lichaam sterker (en hopelijk gezonder) te gaan maken. Tot slot nog een disclaimer: ik ben absoluut geen expert of professional. Bovenstaande tips zijn gebaseerd op wat voor mij werkt en welke dingen ik prettig vind. Ook gaat dit over het beginnen met fitness en ben ik me er van bewust dat de gevorderde of ervaren sporter het wellicht wat minder provisorisch aanpakt.

Zou jij graag willen beginnen met fitness?

*Dit artikel betreft een samenwerking.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

4 Comments

  • Tessa

    wat mij helpt is de app van de sportschool. deze app heeft trainingsprogrammas, maar je kan ook je eigen programma maken. ook houd de app mijn gewicht bij. erg handig

    september 19, 2019 at 8:26 am Reply
    • Mira Ennen

      Ooh chill zeg, dat heeft die van mij niet maar het klinkt heeeeel handig!

      september 19, 2019 at 9:57 am Reply
  • Sonja Van de Sande

    Ik heb een personal trainer. Vind het belangrijk om wel de juiste oefeningen te doen en ook qua eten op de goede weg te zitten, want sporten is 25% Eten is 75%.

    september 19, 2019 at 6:33 pm Reply
    • Mira Ennen

      Yess helemaal mee eens, denk alleen dat het in het begin belangrijk is om eerst maar even te beginnen en dan te ontwikkelen. Maar jij bent inmiddels bijna een pro natuurlijk!

      september 19, 2019 at 7:08 pm Reply

    Leave a Reply