0
hoe bepaal je je prijzen

Business | Hoeveel moet je vragen? De ongemakkelijke waarheid over je prijs bepalen

mei 4, 2025

Hoe bepaal je je prijzen? Vraag je het tien ondernemers, krijg je tien antwoorden:
“Bepaal je prijs op basis van je uren!”
“Vraag wat de markt betaalt!”
“Vraag wat jij waard bent!”

Klinkt allemaal logisch. Maar in de praktijk voelt je prijzen bepalen vaak vooral ongemakkelijk, spannend en… arbitrair. Want hoeveel bén je waard? En mag je dat eigenlijk wel vragen? Laten we eerlijk zijn: je prijs bepalen is niet alleen een rekensom. Het is ook een mentaal spel.

Waarom tarieven zo beladen voelen

Je prijs gaat zelden alleen over geld. Prijs gaat ook over:

  • Je eigenwaarde (“Ben ik wel goed genoeg om dit bedrag te vragen?”),
  • Je angst om klanten af te schrikken,
  • Je behoefte om ‘lief gevonden’ te worden.

Daarom voelt het verhogen van je tarieven soms bijna persoonlijk. Alsof je zelf duurder bent geworden. Alsof je moet bewijzen dat je het waard bent. Maar geld is simpelweg een ruilmiddel voor waarde. Niet voor jouw waarde als mens, maar voor de waarde die je levert. Dat onderscheid maken is cruciaal. Voor mij was dit in het begin van mijn leven als ondernemer de grootste uitdaging. Ik wilde aardig gevonden worden, mensen niet afschrikken en worstelde met eigenwaarde. Inmiddels weet ik wat ik waard ben als ondernemer, ik weet dat ik goed ben in mijn werk. Als iemand mij niet wilt of kan betalen, zegt dat niks over mij en zijn zij ook oké; zijn zijn dan alleen niet de klant die ik op dat moment ga helpen.

Wat er vaak misgaat bij een prijs bepalen

Hier zijn een paar valkuilen waar veel ondernemers inlopen (en ja, ik ook):

1. Je tarieven baseren op onzekerheid

Je denkt: “Als ik het laag houd, zeggen ze sneller ja.” In werkelijkheid trek je dan vaak de verkeerde klanten aan: mensen die vooral op prijs letten en weinig commitment tonen.

2. Jezelf vergelijken met iedereen

“Zij vragen maar €50 per uur, dus ik kan echt geen €100 vragen.”
Of: “Hij heeft veel meer ervaring, dus ik moet lager zitten.”

Vergelijken maakt je onzeker. Maar jouw waarde hangt niet af van anderen — het hangt af van wat jij biedt en voor wie. Zo bepaal ik mijn prijzen op basis van de 10 jaar ervaring en expertise die ik heb maar vind ik het ook leuk om startende ondernemers en bloggers te ondersteunen en weet ik ook dat zij vaak geen high end tarief kunnen bepalen. Dat is een persoonlijke keuze omdat ik vanuit een passie onderneem en die voor mij belangrijker is dan het grote geld.

3. Geen ruimte inbouwen voor groei

Als je je prijs zó strak onder de markt houdt dat je nauwelijks winst maakt, blijft er geen ruimte om te investeren in je eigen ontwikkeling, tools of rust. Goedkope prijzen lijken aantrekkelijk, maar kunnen je groei enorm remmen. Het is natuurlijk ook leuk als jij zelf niet alleen rond kunt komen maar ook kunt investeren in een mooie nieuwe website of een cursus die je vooruit helpt.

Hoe bepaal je je prijzen of een gezonde manier?

Hier een simpele maar effectieve aanpak:

Stap 1: Bereken je ondergrens

Wat moet je minimaal verdienen om:

  • je kosten te dekken,
  • jezelf salaris te betalen,
  • belasting te reserveren?

Reken dit uit en zo bepaal je je prijzen. En wees eerlijk. Want ‘even’ vergeten om je uren administratie of marketing mee te rekenen maakt je prijs op papier mooier, maar je werkelijkheid zwaarder. Als je €100 per uur factureert klinkt dat heel veel maar als ondernemer moet je rekening houden met diverse soorten belasting, pensioen, verzekeringen en kosten die je zelf moet ophoesten.

Stap 2: Bepaal de waarde voor de klant

Wat levert jouw werk iemand op?

  • Tijdswinst?
  • Meer omzet?
  • Minder stress?
  • Snellere groei?

Prijs mag (en moet) óók een weerspiegeling zijn van de impact die je maakt, niet alleen van de tijd die je erin steekt. Iemand met jaren lange ervaring, waardevolle opleidingen en expertise is simpelweg meer waard omdat het de klant meer oplevert dan een starter die nog groeiende is. Dat betekent niet dat starters niet ingehuurd worden, er zijn echter andere tarieven aan gekoppeld. Als je iemand inhuurt bedenk dan ook; wil je simpelweg dat een taak uitgevoerd is op ben je op zoek naar waarde?

Stap 3: Kies een prijs waar je achter kunt staan

Een prijs waar je niet achter durft te staan, verkoop je niet overtuigend.

Test: kun jij zonder stemverheffing, knikkende knieën of eindeloos verantwoorden zeggen:
“Mijn investering is €X.”
Zo niet, zoek dan een prijs waar je wél stevig op kunt staan — en bouw verder vanaf daar. Dit is ook het stukje waarom ik mijn tarieven wel naar mijn eigen waarde reken maar wat lager zit omdat startende bloggers of ondernemers nog niet op het punt in hun onderneming zijn om gigantische investeringen te doen.

Stap 4: Herzie regelmatig

Je prijs is geen tattoo. Naarmate je groeit in ervaring, skills en resultaten, groeien je tarieven mee. Plan bijvoorbeeld elk halfjaar een “prijs-check-in” voor jezelf:

  • Klopt mijn prijs nog bij mijn aanbod?
  • Matcht het nog met mijn klanten?
  • Ben ik mezelf of mijn klanten tekort aan het doen?

Tot slot

Je prijzen bepalen is geen kwestie van magie of hogere wiskunde. Het is een proces van bewust kiezen, bijstellen, en durven groeien. Ja, het is soms ongemakkelijk. Maar het is ook ongelooflijk krachtig om voluit te kunnen zeggen:

“Dit is wat ik vraag — en dit is de waarde die ik lever.”

Want als jij niet gelooft dat het het waard is, hoe kunnen je klanten het dan wel geloven?

Durf je ruimte in te nemen.
Niet omdat je arrogant bent, maar omdat je jouw waarde serieus neemt.
En dat is precies wat je klanten nodig hebben om dat ook te kunnen doen.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.