Advertorial – Als ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk klanten zijn. Zonder klandizie geen brood op de plank. Daarnaast ben jij jouw bedrijf waarschijnlijk gestart om iets te kunnen betekenen voor een ander. Of dit nu het delen van jouw kennis is, inspiratie willen geven, het leven van een ander willen vergemakkelijken et cetera. Wanneer er geen animo is voor jouw product of dienst, valt er simpelweg minder te ondernemen. Kortom: het hebben van een solide en loyaal klantenbestand is essentieel voor ieder bedrijf. Alleen hoe doe je dit? Daar gaan we het vandaag over hebben!
Tips voor het opbouwen van een klantenbestand
Het vinden van klanten is een grote uitdaging, zeker in de beginperiode van jouw ondernemerschap. Het is logisch dat je direct voortvarend van start wil gaan met jouw onderneming. De motivatie is er! Het kan dan ook behoorlijk frustrerend zijn als de klandizie uitblijft. Het is daarom zaak om een klantenbestand op te bouwen, maar wel met een strategisch plan. Zo voorkom je dat je tijd en geld ‘weggooit’. Hier volgen een aantal tips:
Creëer een buyer persona en customer journey
Stap een binnen het opbouwen van een klantenbestand is weten wie je ideale klant is. Veel beginnend ondernemers denken dit te weten, maar de realiteit is anders. Weet jij bijvoorbeeld hoe een gemiddelde dag van jouw potentiële klant verloopt? Woont deze in de stad of in het dorp? Samen of alleen? Hoe oud is hij of zij? Welke media consumeert jouw potentiële klant en ben jij daar wel zichtbaar? Kortom; maak een buyer persona en breng zijn of haar customer journey in kaart.
Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeld koper die jouw doelgroep representeert. Dit profiel helpt jou om zijn of haar koopproces (customer journey) beter te begrijpen en hen daarin beter te bedienen. Met deze buyer persona weet jij wat relevante contactmomenten zijn, wat de rol van de concurrentie is, welke succesfactoren, doelstellingen en belangen de koper heeft en welke contact of aanpak vanuit jou het beste aansluit.
Om een buyer persona in kaart te brengen is er zowel field- als deskresearch nodig. Kortom: ga in gesprek met een potentiële klant middels ouderwetse interviews. Nadat je een representatieve steekproef hebt gesproken, kun je gaan zoeken naar patronen en overeenkomsten in het gedrag van de kopers. Werk hierbij met clusters. Is alle informatie geclusterd? Maak dan een zo levendig mogelijk profiel van jouw buyer persona. Geef de persona een geslacht, leeftijd, naam. Benoem zijn of haar hobby´s, vrijetijdsbesteding, frustraties, dromen et cetera. Letterlijk alsof je het over een echte klant hebt.
Maak gebruik van direct mail
Direct mail is een vorm van direct marketing en is ideaal om persoonlijk contact op te bouwen met prospects of al bestaande klanten. Binnen direct mail kun je post als e-mail onderscheiden. Wij zoomen in op de e-mail kant van direct mail. Een direct mail campagne kan heel effectief zijn wanneer je al veel informatie over je doelgroep hebt verzameld. Zo kun je de campagne inrichten op bepaalde demografische gegevens van jouw prospect waarvan je al weet dat er enige interesse in jouw product of dienst is. Deze aanpak werkt vaak een stuk beter dan ze zogeheten ‘’spray en bid’’-benadering (die waarbij je duizenden mails tegelijkertijd verstuurd). Bij het versturen van een direct mail is het belangrijk om een ‘’haakje’’ te hebben, oftewel datgene waarmee je de interesse wekt bij de ontvanger. Wat bindt jullie twee? De eerder genoemde buyer persona en customer journey kan hierbij heel goed helpen!
Een tip van ons; maak de direct mail kort, to the point en geef deze een ‘call to action’. Hiermee verhoog je het open rate percentage. Zorg er ook voor dat de hoeveelheid mails die je verstuurd voor jou nog wel op te volgen zijn.
Werk met een aanbevelingsprogramma
Negen van de tien keer bevinden jouw bestaande klanten zich in kringen met potentiële nieuwe klanten. Misschien hebben zij jouw onderneming al wel eens besproken. Toch loont het om je bestaande klant een duwtje in de rug te geven om jou aan nieuwe klanten te helpen. Dit kan met onder andere een aanbevelingsprogramma. Dit is een programma waarbij je bestaande klanten beloont voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Denk aan korting op een nieuwe aankoop, een gratis volgend consult, een uitnodiging voor een speciaal event et cetera. Ook zien we vaak voorbij komen dat bedrijven zowel de bestaande als de nieuwe klant een korting geeft. Op die manier genieten alle partijen van een win-win situatie.
Adverteer!
Het toepassen van reclame of advertenties is en blijft een effectieve manier van klantenwerving. Veel ondernemers denken echter dat ze het zich niet kunnen veroorloven om te adverteren. Toch kun je ook met een klein marketingbudget prima reclame maken. Je moet alleen weten waar. Eerder al heb je de buyer persona en customer journey in kaart gebracht. Als het goed is weet je dus waar de potentiële klant zich bevindt. Door juist op deze plekken te adverteren voorkom je waste en dit scheelt een hoop in de kosten!
De advertentiemogelijkheden kunnen zowel off- als online zijn. Bijvoorbeeld in een regionaal dagblad, via een display in een winkel, door te staan op een lokaal evenement en hier promotieartikelen uit te delen, zoals bedrukte tassen met logo of welk product dan ook aansluit bij jouw bedrijf. Uiteraard kun je ook online adverteren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van sociale media in de vorm van stories, betaalde advertenties of influencer marketing. Uiteraard kun je ook campagnes starten op bijvoorbeeld Google Ads. Het loont om je hier als ondernemer in te verdiepen, maar je kunt dit gedeelte ook uitbesteden aan een professional.
Investeer in al bestaande klanten
De laatste tip die we je mee willen geven is er eentje die veel bedrijven over het hoofd zien; geef extra liefde aan je bestaande klanten. Want wist je al dat een bestaande klant tot wel 60 a 70% meer geneigd is om een herhaalaankoop te doen dan bij een nieuwe klant, waar het percentage op 5 a 20% ligt? Daarnaast kunnen huidige klanten voor nieuwe klanten zorgen, wat vaak veel voordeliger is dan het werven van nieuwe klandizie. Wees dus dankbaar voor de klanten die je al hebt en laat hen dit ook weten. Bijvoorbeeld door hen relatiegeschenken te sturen die gepersonaliseerd zijn met jouw logo. Kijk hierbij wel goed of het geschenk aansluit bij jouw core business en de doelgroep. Zo voorkom je dat deze in de prullenbak verdwijnt. Door bij het relatiegeschenk een handgeschreven kaartje toe te voegen vergroot je het verrassingseffect. Dit kan weer zorgen voor positieve word-of-mouth of goede recensies op het internet. Dit geeft jouw onderneming ook weer een boost en hiermee wek je meer vertrouwen op bij potentiële nieuwe klanten!
Dit waren onze tips. Welke heb jij als ondernemer al toegepast? Of heb jij nog een advies die mist in dit rijtje? Laat het ons weten!