vitamine c

Blog | Dit is hoe vitamine C en collageen samenwerken

april 12, 2022

Door Annemiek – Collageen is essentieel voor de gezondheid van je huid. Zo is deze lichaamseigen stof onder andere onmisbaar voor het hydrateren van je velletje. Een vitamine die nodig is voor de vorming van collageen, is vitamine C. Ontdek wat deze afzonderlijke stoffen voor je doen en hoe ze samenwerken.

Wat doet vitamine C voor je gezondheid?

Je kent vitamine C waarschijnlijk als weerstandsvitamine, maar deze stof doet meer. De vitamine is een krachtige antioxidant die cruciaal is voor je algehele gezondheid. Zo is het onder andere betrokken bij de vorming, het onderhoud en de bescherming van je botten, bloedvaten en neurotransmitters. 

Ook helpt de vitamine om je huid te beschermen tegen schadelijke vrije radicalen, waardoor zij haar gezonde uitstraling behoudt. De buitenste laag en de binnenste laag van je huid bevatten niet voor niets beide hoge concentraties van deze vitamine.

Vitamine C is oplosbaar in water, wat betekent dat je lichaam het niet kan opslaan. Dit maakt dat we dagelijks voedingsmiddelen moeten eten die vitamine C bevatten.

Wat is collageen?

Collageen is het meest voorkomende eiwit in je lichaam. Het is een eiwit dat is opgebouwd uit verschillende aminozuren, waarvan proline en glycine het belangrijkst zijn. 

Collageen zit in al je spierbanden, pezen, bindweefsel en botten. Je zou kunnen zeggen dat collageen de lijm is die helpt om je lichaam bij elkaar te houden. De stof is ook te vinden in je huid, haar, nagels en darmen.

Collageen draagt bij aan een stevige huid, sterk haar, gezonde darmen en sterke nagels en botten. Dat we als je ouder wordt rimpels krijgt, komt doordat de natuurlijke collageenproductie met 1 procent per jaar afneemt als je de twintig bent gepasseerd.

Ook je genen, eetpatroon en mate van blootstelling aan de zon hebben invloed op de hoeveelheid collageen in je lichaam. Een hoog collageengehalte geeft je huid een jeugdiger uitstraling. De stof helpt om je huidcellen op te vullen, zodat fijne lijntjes minder opvallen.

Hoe werken vitamine C en collageen samen?

Vitamine C is nodig voor de vorming en het behoud van collageen. Vitamine C stimuleert de natuurlijke collageenproductie in je lichaam en helpt het collageennetwerk van je lichaam in topvorm te houden. 

Technisch gesproken helpt vitamine C bij het verbinden van stoffen waaruit collageen is opgebouwd. Hetzelfde doet de vitamine voor de vorming van hyaluronzuur. Er zijn aanwijzingen dat hydraulonzuur eveneens de collageenproductie kan stimuleren.

Hoe stimuleer je de collageenproductie het beste?

Er zijn tal van huidverzorgingsproducten met vitamine C die een gunstig effect op de collageenproductie claimen. Je vindt het bijvoorbeeld in face wash, lotions, toners en serums.

In een onderzoek werd bij 60 gezonde vrouwen gekeken naar het effect van plaatselijk aangebrachte vitamine C op hun huid. Onderzoekers zagen dat de productie van collageen aanzienlijke toenam bij de vrouwen die de vitamine op hun huid gebruikten. 

Toch neemt onze huid vitamine C uit huidverzorgingsproducten niet altijd goed op. Daarom is het altijd een goed idee om veel producten met deze vitamine te eten. Dit zijn voedingsmiddelen die dit veel bevatten:

  • Paprika
  • Zwarte bessen
  • Aardbeien
  • Spruitjes
  • Kiwi
  • Boerenkool
  • Peterselie
  • Peultjes
  • Rode kool

Je kunt deze producten in salades verwerken en er een lekkere smoothie van maken. In dit artikel vind je een recept dat bol staat van de vitamine C.

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat de productie van collageen duidelijk toeneemt door vitamine C via je mond binnen te krijgen. Het beste zou je moeten streven naar 1.000 milligram per dag. 

Op deze manier bereik je je doel en voorkom je dat je overtollige hoeveelheden via je urine verliest. Als je namelijk iets boven deze drempel neemt, daalt de opname van de vitamine tot de helft. De rest wordt via de urine uitgescheiden. 

Bronnen

Crisan, D. et al. (2015). The role of vitamin C in pushing back the boundaries of skin aging: an ultrasonographic approach. Clinical, cosmetic and investigational dermatology, 8, 463–470.

DePhillipo, N.N. et al. (2018). Efficacy of Vitamin C Supplementation on Collagen Synthesis and Oxidative Stress After Musculoskeletal Injuries: A Systematic Review. Orthopaedic journal of sports medicine, 6(10):2325967118804544.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.