Instagram Slider

bedrijfsplan voor bloggers

Blog Academy | Bedrijfsplan voor bloggers: uitleg + gratis download!

december 17, 2020

Als je blogt, kan dat als hobby zijn maar wellicht heb je er serieuzere plannen mee en wil je graag een bedrijf maken van je blog. In dat laatste geval is het handig én helpend om een bedrijfsplan te maken. Een bedrijfsplan voor bloggers kan je helpen om meer overzicht te creëren en meer duidelijkheid geven over wat jij wilt en kunt met je blog. In dit artikel geef ik wat meer uitleg over een bedrijfsplan voor bloggers én kun je gratis een printable downloaden die je kunt invullen.

Waarom een bedrijfsplan voor bloggers?

Als je puur en alleen als hobby blogt, heb je dit artikel waarschijnlijk niet aangeklikt en zou ik ook lekker doorgaan op de manier waarop je dat nu doet. Als je serieuze doelen hebt met je blog, kan een bedrijfsplan je daarbij helpen. Met een bedrijfsplan creëer je duidelijkheid op verschillende punten en maak je voor jezelf duidelijk wat je wilt en hoe je dat gaat bereiken. Zo´n bedrijfsplan is een fijn steuntje in de rug en kan helpen bij reflecteren en het bijschaven van je strategie. Onderaan dit artikel vind je een gratis download voor het maken van je bedrijfsplan. De punten in die download zal ik hier nader toelichten om je te helpen bij het invullen. Je kunt het bedrijfsplan zo invullen als je dat zelf fijn vindt. Wellicht schrijf je graag hele verhalen of misschien zijn kernwoorden meer jouw ding; doe wat voor jou het beste is!

Bedrijfsplan voor bloggers

Naam

Hier vul je de naam van jouw blog in. Let bij het kiezen van een blognaam op de volgende punten:

  • In welke taal ga je schrijven? Het is handig als de naam hiermee overeenkomt. Een Engelse naam is lekker algemeen maar als je een Nederlandse naam hebt (bijvoorbeeld Dit is een Paardenblog) en Engels schrijft, is dat niet handig.
  • Waar ga je over schrijven? Hou je blognaam zo algemeen mogelijk. Wellicht veranderen je interesses en het onderwerp van je blog gedurende de jaren, met een algemene blognaam zit je niet aan één onderwerp vast. Een niet algemene blognaam kan wel weer veel duidelijkheid geven en daardoor handig zijn qua marketing. Bedenk wat je met je blog wilt en wat daar op lange termijn het beste bij past.
  • Is de naam makkelijk? Een naam die makkelijk te onthouden is en niet ingewikkeld oogt; werkt beter. Ik heb bijvoorbeeld heel bewust niet voor de naam Mira Ennen (mijn naam) als blognaam gekozen omdat veel mensen die naam op een of andere manier verwarrend vinden. Op Instagram, waar ik wel @miraennen heet, snappen mensen vaak niet wat mijn voor- en achternaam en denken ze dat het een zelf bedacht woord is.
Website

Hier vul je het webadres is. Ook hier gelden dezelfde ´regels´ als bij de blognaam; hou het duidelijk, eventueel algemeen en makkelijk. Ga altijd voor een .nl-website en niet voor ditismijnblog.blogger.nl of ditismijnblog.wordpress.nl. Een ¨echte¨ website staat vele malen professioneler en geloof me; als je het niet direct doet, zal je heel snel willen overstappen. Hosting nodig? Ik ben heel tevreden over die van mij.

Datum

De datum is vooral handig voor evaluatiemomenten. Zo kun je halverwege het jaar kijken wat je in het begin van het jaar had opgeschreven en kijken of dat nog overeenkomt met hoe je er nu over denkt. Het bedrijfsplan kun je zo vaak invullen als je zelf wilt, ik doe het 3-4 keer per jaar omdat ik het fijn vind om ¨op koers¨ te blijven en waar nodig bij te schaven. Als jij het één keer per jaar of wekelijks wilt doen, is dat uiteraard helemaal prima.

Branding

Branding heeft allemaal te maken met je merk. In dit onderdeel ga je kijken naar hoe je jezelf wilt neerzetten en wat je wilt uitstralen.

Missie en visie

Vul hier in wat jouw missie en visie zijn. Wat wil je bereiken met je blog? Is dat een persoonlijke missie of wil je iets bijdragen op een bepaald gebied? Waar sta je voor, wat zijn jouw kernwaarden en waar wil je voor gaan?

Stijl en sfeer

Vul hier in welke stijl je mooi vindt en welke sfeer je wilt uitstralen met je blog. Denk hierbij aan de opmaak van je website, lettertypes, foto´s maar ook de manier waarop je jezelf profileert. Heb je een formele uitstraling of vind je gezelligheid belangrijk, dat soort dingen kun je hier opschrijven.

Positionering

Dit onderdeel gaat over jouw plek in de markt en is belangrijk als je duidelijk wilt krijgen wie je gaat bereiken en hoe je boven het maaiveld uit kunt steken.

Doelgroep

Vul hier in wie je doelgroep is. Richt je je bijvoorbeeld op een bepaald geslacht of op mensen met specifieke interesses? Elke doelgroep heeft zo zijn voorkeuren en door duidelijk te hebben wie je wilt bereiken en wie je uiteindelijk bereikt, kun je een hoop leren en daardoor weer meer bereiken. Vaak zijn de mensen die je site bezoeken een andere doelgroep dan de mensen die je vooraf bedacht had. Blijf dit dus in de gaten houden en speel er op in met je acties.

Concurrentie analyse

Wie zie jij als jouw concurrenten of voorbeelden? Waarom vind je die mensen zo goed en wat zijn jullie overeenkomsten? Let er bij dit onderdeel op dat je niet te veel gaat vergelijken of nabootsen. Laat je inspireren door je concurrenten maar besef je dat ieder zijn eigen persoon is en dat dat je al uniek maakt.

Unique selling point

Je hebt je concurrenten inmiddels bekeken en weet waarom jullie concurrenten zijn. Schrijf hier op wat jou uniek maakt, wat er anders is aan jouw blog dan aan al die andere sites. Je ´unique selling points´ zijn punten die er voor zorgen dat iemand voor jou kiest en niet voor een ander, maak er dus gebruik van.

Website

Je website is natuurlijk essentieel voor je blog. Een goede website kan je blog maken of breken; het is ten slotte je online visitekaartje.

Ontwerp

Een website moet snel zijn, duidelijk zijn en er mooi uit zien. Wellicht kun je dit allemaal zelf maar veel van ons kunnen dat niet. Ga niet lopen klooien en rommelen met een slordige website als gevolg; mensen zullen dan niet meer terugkeren. Laat, indien financieel mogelijk, iemand een website voor je bouwen of koop online een thema dat je zelf aan kunt passen. Voor een goede website zul je doorgaans wat moeten investeren (een prima thema heb je al voor een paar tientjes) maar dat is het dubbel en dwars waard. Schrijf hier op wat je belangrijk vindt aan je website en hoe je van plan bent de site te gaan realiseren.

Content en frequentie

Schrijf hier op wat voor content jij gaat schrijven. Beschrijf de onderwerpen, rubrieken of andere ideeën. Schrijf ook op hoe vaak je iets gaat plaatsen en bijvoorbeeld welke dag welk onderwerp voorbij gaat komen. Je kunt hier ook opschrijven hoe je van plan bent te zorgen dat er ook daadwerkelijk genoeg content gaat komen op de dagen dat je dat gepland hebt.

Social media

Als blogger is social media in mijn ogen onmisbaar. Het zorgt voor lezers, voor inspiratie en voor persoonlijk contact; een soort verlengstuk eigenlijk. Schrijf hier op op welke manier je social media gaat inzetten voor je blog. Welke kanalen ga je gebruiken en wat ga je posten? Hoe vaak ga je posten en hoe ga je er voor zorgen dat je genoeg content hebt?

Marketing

Schrijf hier op hoe je er voor gaat zorgen dat jouw blog gelezen gaat worden. Wat ga je aan SEO doen? Ga je adverteren, samenwerken of social media inzetten? Alles wat met marketing te maken heeft, kun je hier neer zetten. Eventueel kun je dit gedeelte ook aanvullen met hoe jij zelf met samenwerkingen met bedrijven om wilt gaan als blogger zijnde.

Zakelijk

Je hebt dit artikel (waarschijnlijk) aangeklikt omdat je serieuze plannen hebt met je blog en geld wilt gaan verdienen. Daar gaan we in dit onderdeel wat verder op in.

(Financiële) doelen

Beschrijf je (financiële) doelen. Wat wil je behalen en wanneer wil je dat behalen? Denk aan doelen als inkomsten, bezoekersaantallen, reacties of wat je zelf wilt; alles kan een doel zijn.

Actieplan

Naar aanleiding van bovenstaande doelen maak je een plan. Hoe ga je er voor zorgen dat je je doelen behaalt, welke acties moet je daar voor ondernemen en wanneer ga je dat doen?

Tot slot

Dit artikel gaat over een (zeer) eenvoudig bedrijfsplan. Echte professionele plannen beslaan soms wel tientallen pagina´s en kosten veel tijd. Ik wil dan ook absoluut niet insinueren dat dit het beste plan is wat er online te vinden is. Ik vind het echter leuk om andere bloggers te ondersteunen en hoop je met dit bedrijfsplan voor bloggers op een snelle en toegankelijke manier meer inzicht te geven in je eigen bedrijf en je te helpen met het behalen van je doelen. Je kunt het bedrijfsplan voor bloggers via deze link downloaden, uitprinten en zo vaak invullen als jij dat prettig vindt. Veel succes! Heb je hulp nodig bij het invullen of wil je samen kijken naar jouw branding en verbeterpunten? Boek dan een adviesgesprek!

Heb jij al eens een bedrijfsplan gemaakt?

Previous Post Next Post

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.