Veel bloggers beginnen met bloggen, maar zien er nauwelijks iets voor terug, ondanks dat ze regelmatig posten, basiskennis van SEO hebben en hun blog promoten op social media. Bezoekers blijven weg, of zijn maar een paar seconden op de website te vinden. Het verschil tussen een blog die geld oplevert en eentje die doodloopt? Zoekintentie. Wil je meer verdienen met je blog maar ben je zoekende hoe? Lees dan verder. over dit belangrijke onderdeel van SEO
Wat is zoekintentie?
Zoekintentie betekent: waarom zoekt iemand iets op? Wat wil hij écht vinden? Mensen typen vaal snel iets in op Google, daar zit vaak meer achter dan ze in eerste instantie in die zoekbalk intypen. Iemand die zoekt op “beste boekhoudsoftware zzp” is klaar om te vergelijken en kopen. Iemand die zoekt op “wat is boekhouden” wil misschien pas net starten. Er zit een heel duidelijk verschil tussen deze twee zoekopdrachten, dat verschil zit ‘m in de waarom. En die waarom is voor jou als schrijver een hele belangrijke factor.
Waarom is die zoekintentie zo belangrijk?
Als jouw blog perfect aansluit op de intentie van de zoeker, blijven mensen langer hangen, klikken door naar je aanbod, en nemen contact op. Dan wordt je blog dus een verkoopkanaal. Als mensen langer blijven maar niks kopen, is het nog steeds winst. Als ze je blog met aandacht lezen en misschien zelfs meerdere artikelen aanklikken; komt dit jouw zoekresultaten ten goede. En hoe beter jouw website scoort; hoe meer je ermee kunt verdienen.
De zoekintentie; een voorbeeld:
Slechte match:
Je schrijft een blog over “mijn ondernemersreis” voor het zoekwoord “meer klanten krijgen”.
Mensen die meer klanten willen krijgen zijn op zoek naar tips en dingen die ze zelf kunnen verbeteren. Jouw ondernemersreis is leuk, maar niet de waarom waar ze op dat moment naar op zoek zijn. Dat maakt dat de blog en het zoekwoord geen goede match zijn met de zoekintentie van jouw lezer.
Goede match:
Je schrijft een blog getiteld “5 manieren om als zzp’er snel meer klanten te krijgen” – mét duidelijke tips, CTA’s en SEO-proof opbouw.
Met die blog speel je in op de waarom en beantwoord je aan de behoefte van de lezer.
Wil jij ook meer verdienen met je blog?
Download gratis mijn SEO-gids voor ondernemers, influencers en bloggers en leer hoe jij je content afstemt op de zoekintentie van jouw ideale klant. Want hoe beter jouw artikelen inspelen op de zoekintentie van je lezers, hoe beter de cijfers van jouw blog zullen worden en hoe meer je ermee zult gaan verdienen.