0
bereik op instagram

Business | Waarom bereik op Instagram niet alles zegt (en wat je wél moet meten)

juni 5, 2025

Veel ondernemers raken gefrustreerd als hun posts minder bereik op Instagram krijgen. Begrijpelijk als je hard aan een post gewerkt hebt. Bereik is echter niet zaligmakend en zeker niet het belangrijkste aan je posts. In dit artikel leg ik uit wat je nog meer kunt meten en welke waarde je dat geeft.

Wat je ook kunt meten:

Engagement

Reacties, saves en deelacties zijn veel waardevoller dan likes. Bereikt jouw post relatief weinig mensen maar krijg je in verhouding veel reacties of DM’s? Dan is het alsnog een waardevolle post.

Conversie

Bereik je maar weinig mensen maar krijg je wel veel aanmeldingen voor je maillijst of verkoop je producten met je post of story? Dan is dit veel waardevoller dan duizenden views waarvan niemand actie onderneemt. Realiseer je dat elke actie al een stap verder is dan alleen maar kijken en dus extra waarde biedt.

DM’S

Niet iedereen reageert publiekelijk maar als jij veel DM’s krijgt, komt dit het algoritme zeker ten goede. Instagram merkt jou dan als een actief en waardevol account aan en zal je post aan meer mensen gaan tonen. Reageer dus altijd op privéberichten; deze zijn dan niet voor de buitenwereld zichtbaar maar wel heel waardevol.

Focus op kwaliteit boven kwantiteit.

Een post met 200 views en 10 DM’s is vaak waardevoller dan eentje met 2000 views en 3 likes. Het is zeker goed om kritisch naar je bereik te kijken als je Instagram strategisch aan wilt pakken om meer mensen te bereiken, toch is bereik niet het enige wat van waarde is. Kijk ook altijd naar een strategie die je in kunt zetten zonder je plezier te verliezen. Je mag het serieus nemen maar het mag ook leuk zijn; vind hier een mooie balans in.

Wil je meer leren over hoe je bereik op Instagram groeit?

Download dan hier mijn gratis e-book vol Instagram tips om écht te groeien.

Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.