Instagram Slider

Engagement

Blog Academy | Hoe weet ik of mijn engagement op Instagram goed is?

februari 18, 2019

Een aantal jaar geleden keken bedrijven vrijwel alleen maar naar het aantal volgers van een account op Instagram. Genoeg volgers betekende een samenwerking, bij te weinig volgers werd je helaas over geslagen. Inmiddels hebben bedrijven (gelukkig) in de gaten dat volgers niet het enige is wat telt (buiten het feit om dat er veel mee gesjoemeld wordt). De term ¨engagement¨ vliegt je om de oren en ik vertel daar graag wat meer over. Want hoe meet je dat engagement nou, en wat zijn goede cijfers?

Engagement

Engagement laat zien hoe veel interactie er eigenlijk is rondom jouw content. Krijg je bijvoorbeeld heel veel reacties en likes, dan heb je veel engagement. Als er van je 10.000 volgers steeds maar 2 mensen reageren, is je engagement erg laag. Engagement is belangrijk omdat het allereerst aantoont hoe betrokken je volgers zijn en of ze ook daadwerkelijk bereikt worden. Aan de andere kant kan het aantonen hoeveel echte volgers iemand heeft. Echter wil ik met die laatste uitspraak voorzichtig zijn. Het algoritme van Instagram maakt het sommige accounts zo lastig dat 200 likes op 10.000 volgers echt niet meteen betekent dat alle volgers nep zijn. Anyway, engagement is belangrijk want simpelweg betekent het dat er leven in de brouwerij is en je volgers ook daadwerkelijk opmerken wat jij post.

Hoe kan ik mijn engagement meten?

Je kunt je engagement berekenen door middel van het IPM. IPM is een formule die je interactie per 1000 ¨fans¨ berekent. IPM kijkt naar de activiteit op je account in de laatste 30 dagen: ((reacties + likes)/posts))/volgers=IPM.

Engagement

Nou hoef je dit natuurlijk niet zelf te gaan zitten berekenen en staan er voldoende tools op internet die je hier gratis bij helpen. Bovenstaande tool laat je duidelijk de berekening en het resultaat zien en is te vinden via deze link.

Hoeveel IPM is nou goed?

De meeste bedrijven zien een IPM van minimaal 20 of 30 als goed.

Mijn IPM is 235, joepie! Er is een maar..

Juich niet te vroeg. Als je 200 volgers hebt en die bestaan uit betrokken vrienden en familie dan zal je interactie waarschijnlijk enorm hoog zijn en heb je grote kans dat je IPM in de honderdtallen gaat lopen. Uiteraard kijken bedrijven voor een samenwerking ook nog steeds naar volgers én kwaliteit. Geweldig dat al je 200 vrienden trouw reageren maar qua commercieel bereik gaat dit waarschijnlijk niet genoeg opleveren.

Hoe verhoog ik mijn engagement?

Ik vind dit een lastige vraag, omdat ik vooral van mening ben dat je dit doet door héél veel tijd in je Instagram-account te steken. Vaak als ik dit mensen vertel zeggen ze ¨ja, maar daar heb ik geen zin in/geen tijd voor¨. Helaas zijn er weinig accounts die een fulltime salaris bereiken met minimale inzet. Zorg allereerst dat je foto´s van goede kwaliteit zijn en dat je regelmatig post. Ook kun je bijvoorbeeld een vraag stellen in je caption zodat mensen eerder geneigd zijn te reageren. Investeer véél tijd in zelf liken en oprecht reageren op foto´s die je aanspreken. Ik merk dat wanneer ik zelf veel reageer bij mensen (en dan niet alleen maar ¨leuke foto¨) er vanzelf meer likes en reacties terugkomen. Je kan gebruik maken van groepschats waarbij je afspreekt op elkaars foto´s te reageren. Instagram is hier echter geen fan van en het kan lastig zijn als je de andere accounts niet oprecht leuk vindt.

Maar ik kan toch ook gewoon likes kopen?

Ja, dat kan. Echter loopt het flink in de papieren als je voor al je foto´s een berg likes gaat kopen en als één van de 20 foto´s ineens 6 zo veel likes heeft heb je er weinig aan op zakelijk gebied. Ook zijn dit geen oprechte likes dus in hoe verre heb je wat aan deze accounts? Tot slot denk ik dat Instagram any moment met een tool gaat komen die deze neppe likes gewoon weer weg haalt van je foto´s.

Hoe belangrijk is het nou echt?

Uiteraard geldt al het bovenstaande alleen als je serieuze doelen hebt en (financieel) wat wilt bereiken met Instagram. Als jij totaal geen ambitie hebt met je account en gewone leuke plaatjes wilt delen dan maakt het niks uit. Blijf vooral gewoon doen waar jij je goed bij voelt en gebruik bovenstaande tool als een hulpmiddel, niet als leidraad.

Hoe zit het met jouw IPM?

Wil je bij elk nieuw artikel over (online) ondernemen een mailtje krijgen? Laat dat dan weten in een reactie!

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

4 Comments

  • Life is a Catwalk

    Wat een handige post!
    Ik heb geen bergen volgers maar blijkbaar toch een hoge engagement!
    Fijne blog!

    februari 18, 2019 at 10:25 pm Reply
  • Veronique

    Handige blog! Ik sta versteld van mijn IPM ?

    februari 20, 2019 at 8:36 am Reply
  • Roos | So it's Rose

    Wow, mijn IPm is echt boven de 200, dat had ik echt niet verwacht?!

    februari 26, 2019 at 1:26 pm Reply
  • Marcelina de Boer - Walma

    Naar aanleiding van dit artikel heb ik ook mijn IPM getest via die site. Ik kwam uit op 197 en dat vind ik nog vrij veel. Komt waarschijnlijk doordat ik mijn volgers flink heb opgeschoond. Yes 🙂 ik deed dat niet voor niets

    maart 13, 2019 at 3:56 pm Reply
  • Leave a Reply

    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.