Instagram Slider

vroeger opstaan

Life | Vroeger opstaan, hoe doe je dat?

februari 8, 2021

Vroeger opstaan kan ontzettend fijn zijn als je het gevoel hebt dat je meer uren nodig hebt in een dag. Echter kan het lastig zijn om vroeg je bed uit te komen, zeker als je het niet gewend bent. In dit artikel deel ik een aantal dingen die helpen bij het vroeger opstaan.

Ik en vroeger opstaan

Heel erg vroeg opstaan (bijvoorbeeld 05:00) is niet per se iets wat ik wil. Ik werk voor mezelf en ben geen ochtendmens, ik ben met name chagrijnig en het duurt een aantal uur voordat ik me echt wakker voel. Ook maak ik graag gebruik van het voordeel van zelfstandig ondernemer zijn; ik mag zelf bepalen hoe laat ik begin. Ik heb gelukkig wel een ritme waarin ik vroeg wakker word maar zet nooit een wekker; mijn lichaam wordt wakker wanneer het uitgeslapen is, denk ik dan. Meestal wordt ik tussen 6 en 8 ergens wakker en sta ik rustig op. Ik vind het belangrijk om mijn dag rustig en niet gehaast te beginnen, anders ben ik om 12:00 al uitgeblust. Waarom ik zonder enorme voorkeur voor vroeg opstaan dan toch dit artikel schrijf? Ik krijg vaak de vraag van mensen hoe het met lukt om op tijd uit bed te komen en aan de slag te gaan. Omdat ik vaak doodmoe wakker wordt (ik slaap heel diep en heb daardoor altijd even nodig), heb ik een aantal dingen die ik in de ochtend doe om wat meer energie te krijgen.

Ga op tijd naar bed

Als je pas om 01:00 in bed ligt, gaat vroeg opstaan waarschijnlijk lastig worden. Voor vroeg opstaan is het belangrijk dat je in elk geval een soort van genoeg slaapt hebt, ga daarom vroeg naar bed. Als je gewend bent om laat naar bed te gaan, zul je wellicht niet direct in slaap vallen als je er ineens vroeg in ligt. Probeer je hier niet druk om te maken, je lichaam rust ook uit als je gewoon ligt en je zult moeten wennen aan het nieuwe ritme.

Bereid je voor

Leg de avond van te voren je kleding klaar en schrijf op wat je gaat doen. Op deze manier ligt het in de ochtend allemaal al voor je klaar en hoef je er ´s ochtends niet meer over na te denken.

Bouw het op

Ben je niet gewend om vroeg op te staan maar wil je je dagen wel meer benutten? Bouw je wektijd dan op. Van 10:00 opstaan naar 06:00 is best heftig, bouw het op met een kwartiertje vroeger per dag en je rolt vanzelf in dit ritme.

Besef je wat de voordelen zijn

Als je een normale gezondheid hebt, heb je waarschijnlijk de hele dag wel energie, uiteraard de ene dag wat meer dan de ander. Door vroeger op te staan, heb je simpelweg meer tijd voor de dingen die jij leuk en belangrijk vindt. Merk je dat je gedemotiveerd bent, denk dan aan alle voordelen en aan de leuke of nuttige dingen die je kunt doen in die extra tijd!

Stop met snoozen

Snoozen is funest voor een energieke start van de dag. Nu begrijp ik echt wel dat je niet binnen één seconde uit bed kunt springen als je wekker gaat. Als je echt door je wekker wakker geworden bent, mag je van mij best één keertje snoozen om ook echt even wakker te worden maar hou het ook bij één keer.

Kom energiek uit bed

Dit is voor mij wel een dingetje in de ochtend hoor, maar het werkt wel. Probeer eens enthousiast je bed uit te rollen of springen in plaats van met je ziel onder je arm sloom lichaamsdeel voor lichaamsdeel eruit te slepen. Pers er een glimlach uit, zwiep jezelf uit bed en je zult merken dat dit een positief effect heeft!

Daglicht!

Heb je jezelf uit bed gerold? Doe dan eerst je gordijnen open en maak je bed een beetje netjes. Door het daglicht wordt je lichaam langzaam wakker en het opgeruimde bed zorgt voor een fijne en gevoelsmatig productieve start van de dag. In de winter is dit natuurlijk wat lastiger, als het lang donker blijft. Overweeg hierom een ´wake up light´, deze helpt bij veel mensen enorm goed met wakker worden!

Drink koud water

Drink als je wakker bent direct een glas koud water, dit is sowieso goed voor je maar zorgt ook voor het ontwaken van je lichaam.

Sporten

Sporten werkt voor veel mensen om wakker te worden, voor mij werkt het medium. Een korte, niet te zware work-out draagt voor mij zeker bij aan een actieve start van de dag. Een lange, heftige work-out maakt me alleen maar doodmoe. Probeer in de ochtend nadat je opgestaan bent te bewegen maar kijk wel wat bij jou en bij jouw lichaam past. Het gaat erom dat je je lichaam lekker op gang krijgt, niet dat je jezelf uitput.

Eten!

Eet een gezond ontbijt om je dag goed te beginnen, je lichaam heeft brandstoffen nodig om aan de slag te gaan. Vind je eten in de ochtend lastig? Probeer eens te beginnen iets kleins dat niet te zwaar is en wat je lekker vindt, zo kun je jezelf aanleren om te ontbijten. In het begin zal het misschien lastig zijn maar dat is logisch als je lichaam er niet aan gewend is. Experimenteer en kijk vooral naar wat wel werkt.

Tot slot

Het belangrijkste bij vroeger opstaan is wat mij betreft niet dat je het doet omdat het ¨moet¨ of ¨zo hoort¨. Doe het vooral voor jezelf en bedenk welke voordelen jij hebt door vroeger op te staan. Voor mij betekent vroeger opstaan bijvoorbeeld dat ik me fijner voel, dat ik rustiger aan kan doen gedurende de dag en dat ik meer tijd heb om de dingen te doen die ik leuk vind.

Wil jij graag vroeger opstaan?

Share:
Previous Post Next Post

Leave a Reply

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.