Instagram Slider

  • Op mijn blog vandaag een review van dit PRACHTIGE palette
  • JAJA vanaf n krijg je met de code 15Mira op
  • Hoe is jullie weekend?Ik molesteerde vrijdag per ongeluk mijn teen
  • Sport jij liever buiten of binnen?Ik vind buiten altijd heerlijk
  • Wat gaan jullie vandaag doen? Ik ga zo voor het
  • JAJAJA De meest aangevraagde review ooit staat onlineIk probeerde 5
  • In het artikel van vandaag zie je de kleurrijke Sally
  • Fijne maandag allemaal maandag miracollab femmeluxe femmegal dutchblog dutchblogger dutchbloggers
  • Thanks again wagamamanl for a lovely diner miracollab wagamamanl wagamama
  • Hoe mooi is de nieuwe collectie van idealofsweden en neginmirsalehi
selfcare

Life | Ik hield een selfcare week en raad het iedereen aan!

juli 26, 2019

Ik type dit artikel vanaf mijn tuinbed waar ik naast net heerlijk gegeten, ook de hele dag heb gelegen, muziek geluisterd en gelezen. ¨Moet je dan niet werken?¨, vraag je je misschien af. Nee, ik hield deze week een selfcare week en daar vertel ik graag meer over in de hoop je te inspireren.

Ken je dat?

Ken je dat? Er zijn altijd dingen die je meer wilt doen, of juist minder en die je je altijd voorneemt. Ondanks die goede voornemens, komt het er weinig of niet van. Zo wil ik al tijden meer mediteren, meer lezen, meer sporten, beter eten en minder Netflixen. Naast een druk huishouden, werk of sociale activiteiten verdwijnen dit soort voornemens vaak naar de achtergrond. Ik besloot een week in te lassen waarbij ik eindelijk eens écht aan de slag ging met deze voornemens. Nu kost het volgens experts 3 weken om jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren, echter denk ik dat je met een week ook al een eind komt. Ook zal ik sommige dingen van de selfcare week wel opnemen in mijn dagelijkse routine en andere zaken weer niet.

Hoe werkt zo´n week?

Aan een selfcare week zijn eigenlijk geen regels verbonden. Het gaat er om dat je activiteiten doet die goed voor je zijn en dingen laat die je op een negatieve manier energie kosten of slecht voor je zijn. Nou is het natuurlijk niet de bedoeling dat je een week in bed gaat liggen met Netflix. Denk na (vaak hoeft dat niet) over welke dingen goed voor je zijn en waar je er meer van wilt doen. Voor mij was dat onder andere hardlopen, mediteren, een luistercursus en niet continu snoepen. Ook wilde ik meer lezen in plaats van uit gewoonte te Netflixen. Kijk dus wat bij jou past. Misschien wil je al jaren leren breien, natuurfoto´s gaan maken in je omgeving of beginnen met Spaans leren. Alles mag, zolang het maar dingen zijn die je iets positiefs opleveren zoals ontspanning, iets nieuws leren of mooie inzichten.

Hoe zagen jouw dagen er uit?

Mijn dagen begonnen deze week met een groentesapje gevolgd door een rondje hardlopen. Hierna ging ik douchen en even rustig een gezond ontbijtje eten. Rond een uur of 10 vertrok ik meestal naar mijn tuinbed om daar te mediteren en naar mijn luistercursus te luisteren. De rest van de dag wisselde ik af met lezen en in het zwembadje liggen. Een keer of drie per dag keek ik even naar mijn mail maar op wat Instastories na ben ik vrijwel niet met werk bezig geweest.

Wat levert het je op?

Wat het mij vooral heeft opgeleverd is rust. Ik heb enorm genoten van de zon, van het lezen en van het even niet werken. Ook het mediteren en de luistercursus hebben me goed gedaan. Niet de hele dag snoep achterover kiepen heeft ook een positief effect, ik voel me prettig en heb meer energie. Ik ga maandag uitgerust en met een tevreden gevoel aan een nieuwe werkweek beginnen, het voelt zo fijn om echt even bewust aan jezelf te werken. Ik hoop het hardlopen, mediteren en de luistercursus mee te nemen in mijn dagelijkse routine. Met lezen heb ik altijd eigenlijk wel fases dat ik het meer of juist minder doe. Momenteel zit ik trouwens in zo´n spannend boek dat ik niet denk dat ik volgende week stop met deze gewoonte. Kijk dus na je week, of weekend, welke zaken je mee wilt nemen naar je ¨gewone¨ leven. Door even pas op de plaats te maken, merk je wat een paar kleine aanpassingen je op kunnen leveren en hoe veel je hebt aan niet uit gewoonte die televisie aanzetten.

Het juiste moment

Als je voor een baas werkt, kan ik me indenken dat je geen week vrij gaat nemen om aan jezelf te werken. Als zzp-er is dat wat makkelijker. Natuurlijk moet ik wel vooruit werken als ik vrij wil, echter had ik dat qua artikelen al gedaan en is het in mijn mailbox zó rustig dat mijn werk het toeliet. Dat het ook nog eens tropisch weer bleek te zijn, gaf voor mij helemaal de doorslag. Ik ben dol op warmte en weet dat het dan op blog en mail-gebied wat rustiger is. Als je lastiger zit qua vrije dagen, kies dan een weekend uit voor een aantal selfcare dagen en neem eventueel een vrije vrij- of maandag. Kies een periode die voor jou werkt en waarin je geen afspraken hebt, liever ook geen sociale. Kijk ook naar het weer, misschien werkt kou juist beter voor jou, kies je moment dan niet midden in een hittegolf.

Maar ik heb hier écht geen tijd voor!

Ik hoor je al denken ¨ik heb hier écht geen tijd voor¨. Net zoals je tijd maakt voor het huishouden of sociale afspraken, moet je ook hier echt tijd voor maken. Door alle ¨verplichtingen¨ te schrappen, creëer je ruimte voor jezelf. Het huishouden gaat natuurlijk wel door, al heb ik deze week echt alleen de noodzakelijke dingen gedaan. Als je kinderen hebt, kan ik me voorstellen dat een week zen op een tuinbed gaan zitten makkelijker gezegd is dan gedaan. In dat geval zou ik je aanraden om, indien mogelijk, een paar dagen weg te gaan of je kinderen uit logeren te brengen. Het ligt aan hoe (oud) je kinderen zijn maar wellicht kun je ze uitleggen wat je gaat doen en uitnodigen om (één dag) mee te doen. Kortom; ik denk dat er voor elk leven en elk schema wel een selfcare moment in te lassen valt. Of het nou een week duurt of een weekend, voor jezelf zorgen is altijd goed.

Praktische tips

  • Haal vooraf wat mooie boeken in huis, zo heb je wat te kiezen.
  • Zorg voor lekkere en gezonde boodschappen, zo ben je goed voorbereid en verval je minder snel in chips als lunch en 3 Bounty´s als snack.
  • Begin je dagen rustig. Douche jezelf uitgebreid met producten die je fijn vindt en eet wat rustiger dan normaal.
  • Verzorg jezelf. Pluk je wenkbrauwen, smeer je lekker in of lak eens je nagels. Ik voel me altijd zo veel fijner als ik mezelf goed verzorg, dat is ook voor jezelf zorgen vind ik. En ook als je weinig met beauty hebt; een beetje bodylotion op je benen voor het slapen gaan doet al wonderen, het gaat om het moment.
  • Sociale afspraken zijn niet verboden deze week, ik maakte ze bewust vooraf niet zodat ik per dag kon kijken wat ik wilde. Als iemand wilde afspreken vroeg ik of ik het op de bewuste dag zelf mocht laten weten, of plande ik het een weekje later.
  • Wees niet te streng voor jezelf als je plannen niet perfect verlopen. Iets skippen of vergeten is geen ramp, het draait ten slofte om ontspanning.

Tot slot

Als dit artikel online komt, zit ik in de laatste dag van mijn zelfbenoemde selfcare week en lig ik hopelijk te lezen in de tuin. Wat eigenlijk begon als een soort hitteplan, werd een fijne rustige week die me heel veel heeft opgeleverd. Dit soort weken zijn zeker voor herhaling vatbaar en ik ben heel benieuwd wat het jullie gaat opleveren!

Zou zo´n selfcare moment wat voor jou zijn?

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

3 Comments

  • Simone

    Heeerlijk! Ik ga binnenkort een weekendje alleen weg, en ben van plan helemaal niets te doen, alleen relaxen, boeken lezen, lekker eten, maskertjes op doen en wandelen. Kan niet wachten!

    juli 26, 2019 at 9:27 am Reply
    • Mira Ennen

      Oh wat heerlijk, veel plezier alvast!

      juli 26, 2019 at 9:56 am Reply
    • Chantal

      Aanrader voor ieder mens!!! Ik ga het erin houden deze traditie. 😉

      juli 26, 2019 at 9:39 pm Reply

    Leave a Reply