Instagram Slider

omgaan met stress

Life | Op een gezonde manier omgaan met stress? Zo doe je dat!

juni 11, 2020

Iedereen ervaart stress, dat hoort bij het leven. Als je, net als ik, wat gevoeliger bent voor stress dan gemiddeld, kunnen een aantal kleine aanpassingen gedurende de dag je enorm helpen. In dit artikel deel ik wat tips voor omgaan met stress en vertel ik wat voor mij werkt.

Bereid je in de avond voor voor de volgende dag

Ik vind het prettig om me in de avond voor te bereiden voor de volgende dag. Dit betekent niet dat ik kleren klaar leg maar wel dat ik nog even mijn afspraken check en bijvoorbeeld een to do lijstje op volgorde maak. Zo ga ik niet met onduidelijkheid of onrust in mijn hoofd slapen en weet ik dat ik mijn lijstje kan checken de volgende ochtend en dat ik op dit moment nergens meer aan hoef te denken.

Zoek een ontspannende hobby

Jaren lang had ik geen hobby en keek ik alleen maar Netflix als ik vrij was; niet iets wat bijdraagt aan het verminderen van stress. Sinds een aantal maanden ben ik fanatiek aan het borduren en dat werkt zó ontspannend. Ik kijk amper tv meer en vind het heerlijk om een hobby te hebben zonder te veel prikkels. Nou hoef je natuurlijk niet meteen aan het borduren te slaan als het niks voor je is, maar probeer eens een hobby te bedenken zonder schermen of talloze prikkels.

Vermijd cafeïne

Niet alleen in koffie zit cafeïne maar ook groene thee bevat nog de helft van een kopje koffie en ook chocolade is een boosdoener. Door je cafeïne inname te verminderen, verdwijnt het gejaagde gevoel uit je lichaam en voel je je meer relaxt.

Trek kleding aan die fijn zit

Ik ben fan van jezelf aankleden, dat voelt toch wat actiever dan in je pyjama de dag doorbrengen. Nu ben ik geen fan van mezelf in strakke kleding wurmen en trek ik liever iets aan dat comfortabel zit. Een mooi chillpak, een fijne lekker of een lekkere trui; comfortabele maar toch mooie kleding is al een zorg minder.

Wees niet bang om ¨nee¨ te zeggen

Regelmatig zeggen we ¨ja¨ op iets wat we eigenlijk niet willen. Sociale druk, je te veel aanpassen en talloze andere oorzaken kunnen er voor zorgen dat het lastig is om nee te zeggen. Toch is nee zeggen belangrijk; zeker als je gevoelig bent voor stress. Denk voordat dat je ¨ja¨ zegt na of je iets echt wilt en ga anders voor nee. Je hoeft je zelf ook niet continu te verantwoorden voor  een ¨nee¨, nee is gewoon nee.

Besteed niet te veel tijd aan piekeren over dingen waar je toch niks aan kunt veranderen

Door continu over situaties te malen waar je niks aan kunt veranderen, verhoog je je spanning enorm. Het is ontzettend zonde van je gemoedstoestand en een totaal zinloze tijdsbesteding. Als je niks aan een situatie kunt veranderen, waarom moet je dan wel tijd besteden aan je rot voelen over die situatie?

Tot slot

Stress is voor iedereen anders en ook omgaan met stress gaat niet bij iedereen op dezelfde manier. Bij mij zit stress ´m heel erg in piekeren en in overprikkeld raken. Het helpt dus voor mij om positiever te denken, mijn gedachten te sturen en prikkels te verminderen. Kijk bij jezelf eens wat jou de meeste spanning geeft en welke dingen je kunt toepassen om die spanning te verminderen.

Kun jij goed omgaan met stress?

*Dit artikel is geïnspireerd op deze Pin.

Share:
Previous Post Next Post

Misschien vind je dit ook leuk:

Leave a Reply